1

Ok, förgasaren sitter på en vattenkyld VW, men jag tror ni har bättre koll än de som hänger många andra forum. Default/smile
Jag har mekat mycket med VW, men detta är min första icke GTi som är äldre än 88, så mina kunskaper av förgasare är kraftigt begränsade.

Har en Solex 34 pict5 som sitter på en golf -75 och har minst ett problem med den. Chokespjället sitter fast i fullt öppet läge, borde väl vara stängt när motorn är kall?
Märkte även att acc-pumpen gav soppa vid minsta rörelse på gasspjället, ska den vara så känslig?

2

Kommit fram till att det bara var "nocken" på chokespjället som blockade spjället, lite gas så löste det sig. Men chokespjället är fortfarande öppet, eller ska det vara det vid 15 grader C?

3

Har fortfarande problem, även när motorn är varm och chokespjället står öppet så kan "fast idle cam" falla ner och höja tomgången. Vad ska förhindra den från att göra det?

4

Din choke verkar vara trasig eller feljusterad, fjädern är en bimetall som ska hålla spjället öppet, mer öppet ju varmare.

5

Choken tror jag fungerar som den ska, chokespjället är stängt när motorn är kall och öppnar allt eftersom motorn blir varmare.

Jag funderar på om det bara är gravitationen som ser till att nocken inte faller ner när motorn är varm, på samtliga bilder jag har hittat så finns det betydligt mer material på den "bortre" sidan av nocken än på min, ser nästan ut som en motvikt.

Min nock:
http://i61.tinypic.com/2iash1j.jpg

Ett par andra:
http://www.type2.com/bartnik/images/34PICT3b.jpg
http://www.vct2.nl/vwtech/Images/Carbs/ … %20two.jpg