1

Skulle behöva er hjälp och expertis, vet att många sitter inne på svar och lösningar till det mesta. Jag har köpt ett brytarlöst tändsystem (Pertronix ignitor) som skall ersätta brytarspetsarna, enligt hemsidan (custom speed) skulle det passa både till 009-fördelare och 050-fördelare. Som ni ser på bilderna är det just en vakuumstyrd 050-fördelare jag har i min buss, men antingen är jag väldigt oteknisk eller så är den brytarlösa manicken inte anpassad för min fördelare... Vad säger ni?

Misstänker också att jag lyckats slita loss en kabel på kuppen, den röda sladden ni ser på sista bilden, är det någon som vet vart den ska sitta? Mycket tacksam för er hjälp!

Post's attachments

IMG_7990 red.jpg, 94.41 kb, 800 x 800
IMG_7990 red.jpg 94.41 kb, 183 downloads since 2015-05-03 

IMG_7991 red.jpg, 114.75 kb, 800 x 800
IMG_7991 red.jpg 114.75 kb, 192 downloads since 2015-05-03 

IMG_7994 red.jpg, 82.65 kb, 800 x 800
IMG_7994 red.jpg 82.65 kb, 184 downloads since 2015-05-03 

IMG_7996 red.jpg, 93.76 kb, 800 x 800
IMG_7996 red.jpg 93.76 kb, 195 downloads since 2015-05-03 

2

Den funkar nog inte med vakumklockan men det e ju bara bygga om fästet. Jag lyckades få i brytalöst till 009 i en gammal 019.

3

Detta är förvillande för den 050 man refererar till är utan vacum. 
Det finns både 009 och 050 både med och utan vacum men på något sätt så har den kunskapen kört i diket för att för oss gamla rävar har det aldrig varit något problem men den nya generationen har missat detta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-03 16:22:49)

Jag köpte en annan modell av en kille som heter Josef som hade/har en annons hör på boxerville.
Jag tror den modellen passar i din fördelare, då den saknar metallringen längst ned, den har samma fästpunkt som brytarspetsarna.

Den lossryckta kabeln... Ser inte ut att vara original vw. Kanske skall den sitta på plus på tändspolen...?? Men för att kunna hjälpa dig får du nysta upp den och se var den är ansluten i andra ändan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-03 16:21:13)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps262eea03.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps0a4c3f76.jpg

Så här ser det ut, en sensor med en halltransistor, tror jag, på brytarspetsarnas plats, och en ring med fyra magneter över kammarna på axeln. Halltransistorn känner av magnetfältet från ringen och bryter resp. sluter strömmen till tändspolen.

[email protected]
Här är e-postadressen till killen jag köpte av, enligt uppgift hade han några satser kvar för några veckor aedan.

6

Tack för era svar! Då är det uppenbart att de sålt en produkt till mig som inte passar helt enkelt. Får kanske kika på om annonsören du nämner Björn har några kvar!

Den lösryckta sladden sitter i vad som ser ut som något slags relä av märket Bosch, det syns om man kikar noga på bilden, sladden är kort.

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-03 20:24:22)

Ok, ett relä... Vänd på relät och se vad anslutningen heter, det brukar finnas anslutningar som heter 85, 86, 30, 87 och ibland även 87a.
Kolla vad den röda kabeln sitter på för anslutning, och se efter var kabeln från 87 eller 87a tar vägen, så kanske jag kan lista ut vad detta relä är till för och var den röda kabeln skall kopplas.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps503df410.jpg

Så här ser ditt relä troligtvis ut.
30 är inkommande spänning, 87 är utgången till någon förbrukare.
85 och 86 är till manöverspänningen, det är vanligast att man jordar 85.

8

Hade varit kanon det, för i mekhandboken hittade inget om det. Får kika på det i helgen när jag kommer upp till garaget... Har tyvärr inte bilen här hemma. Tack för hjälpen så länge!

9 Senaste redigerad av Frederik (2015-05-03 21:50:41)

Nja du har nog beställt fel är jag rädd för. Du har ingen "050" fördelare , 050 numret du läst av är någon helt annan märkning. Ditt Bosch nummer ser ut att vara 0 231 170 0.. (93?). Rätt sats skulle troligtvis varit denna: http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … r=4-171-10
Du kanske kan returnera/byta?

"050" liksom "019", "009", "010" är slang/ förkortningar för några populära fördelare. Egentligen är det bara de 3 sista siffrorna i Bosch-numret man använt sig av. Lite lättare att bara säga jag har en "050" än "9 230 081 050" och de som är insatta vet direkt vad det är för fördelare. Nackdelen är att det för de som inte är insatta kan skapa förvirring, då det finns många andra fördelare med samma slutsiffror, tex slutar på 009, trots att det då inte är en sk "009". Skall man beställa delar är det därför bättre att ange hela Bosch numret inkl ev bokstav på slutet.

Den lösa sladden skall med största sannolikhet sitta på tändspolens "+" / "15". Denna anslutning får spänning när tändningen är på. Brukar vara ett populärt ställe att ta ström från till saker man vill skall få ström när man slår på tändningen. Den andra anslutningen på tändspolen heter "-" eller "1" och går till fördelarens kondensator/brytarspetsara och ev varvräknare.

10 Senaste redigerad av Ceejay (2015-05-04 18:55:45)

Mm jag förstår också det nu,  det var inte så enkelt som att den enligt mig tydliga märkningen 050 betydde att det var en 050-fördelare. Ja ja, man lär sig något varje dag, och tack var er här så kan jag nu lite mer om olika fördelare, reläer, hur de brytarlösa delarna fungerar, samt också vilken sats jag troligtvis ska beställa istället. Tack ska ni ha ICQ/ab

Just ja, bra att veta om varvräknaren också! En sån har jag liggande och fördraget kablar för, men ej kopplat in, det blev plötsligt också lite enklare.

11

Varvräknare har ofta fem anslutningar...!
Två av dessa är bara till för instrumentbelysningen.
De öveiga tre är viktigare, + och -, kopplas till säkring som försörjs över tändningslåset, minus till karossen. Den tredje är ofta märkt med ett uppochnedvänt "T" denna anslutning skall kopplas till tändspolens minussida, där den gröna kabeln från brytarspetsarna är ansluten.
Lättare än så är det inte.

12

Tror bestämt att jag blir med installerad varvräknare  till helgen  ICQ/ab