1

Hej!
Skulle köra min typ 1 -1970 för första gången på nåt år igår. Såfort det blev lite motstånd när jag släppte kopplingen kändes det som motorn skulle hoppa ur av vibrationerna. Tänkte i början att det är säkert nån beläggning på kopplingen så den hugger pga det då den har stått länge. Men problemet gav sig inte efter en liten tur.
Såg att fjädern på kopplingsarmen har gett upp.
Blir det dessa fenomen då? Eller är det nåt annat som kan ha gjort sitt?
Mvh
Marcus Hagberg

2

Ja, så är det.
Denna fjäder ser ju till att kopplingen ligger an ordentligt.

Men du skall kolla två saker till:

Att du har en "bowden tube" alltså att du har en rejäl böj (30mm) på höljet över kopplingsvajern, så att den kan flexa litet då hela motor och växelådepaketet rör på sig vid acceleration.

Att de tre kuddarna under växellådan är fräscha, om dom är för svampiga får du samma fenomen med huggande koppling.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack ska kolla det samtidigt! ICQ/ab

4

Fjädern är en returfjäder för att urstrampningslagret inte ska ligga på i normalt driftsläge så den har ingen med ditt huvudproblem att göra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker Har du några tips på något mer jag bör börja kolla än vad Björn J tipsade om?

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-02 13:28:09)

Svwerker skrev:

Fjädern är en returfjäder för att urstrampningslagret inte ska ligga på i normalt driftsläge så den har ingen med ditt huvudproblem att göra.

Ok... Jag tänkte nog litet fel, kan inte riktigt se det framför mig hur det ser ut.
Men det är väl ändå viktigt att ersätta denna fjäder då man annars sliter onödigt mycket på urtrampningslagret..?

Men jag hede samma problem, men en huggande koppling.
Slangen, eller höljet till kopplingsvajern hade på något sätt kommit in i bilen framåt, så vajern var helt stum, det måste vara litet flex där. Men fixade det, genom att  sätta en stor karossbricka mellan bottenplattan och höljet,  och såg sedan till att hölje med vajer gör en snygg böj med omkring 30mm tillgodo mot en tänkt centrumlinje enligt instruktionsboken.
Nu blev det bättre, men inte helt bra ändå, då upphängningskuddarna, fästena för växellådan var helt slut. Motor och växellåda låg för stummt mot chassiet, så det blev att ta ur motorn och lossa växellådan, jag nöjde mig med att byta de bakre kuddarna.

Men kolla först kopplingsvajern. Sedan pallar du upp bilen och kryker under med en kofot, bänd litet mellan de bakre bärarmarna och växellåda/motor och se hur de där kuddarna ser ut, om dom börjar att delaminera mellan metallplattan som de är vulkade i så är det dessvärre bara att byta ut dessa. De bakre går att byta när lådan sitter i, men den främre måste lådan tas ur för att byta.

7

Tack så mycket för tipsen! ICQ/ab

8 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-03 16:31:13)

Ingen orsak!
Jag tog hjälp av kofot och garagedomkraft för att pressa växellådan uppåt en liten bit, så att jag kunde byta de båda bakre fästerna, litet fuskjobb kanske, egentligen tar det inte så lång tid och är inte så svårt att ta loss hela lådan för att komma åt att byta den främre kudden också, risken blir väl att jag får göra det en annan gång... Jag köpte sådan där gula urethankuddar, hade hört att dom skulle vara bra.

Men det vanligaste är ju att man saknar "bowden tube" det står massvis om det på nätet om du googlar, och även på detta forum.