52 2015-05-03 11:22:16 Senaste redigerad av jakob göransson (2015-05-03 11:53:00)
Inte så high på det här med bilder på boxerville än, ber om ursäkt för dubbelpost. Här ser ni iaf skadorna på inf. Länkarm rostskada. Jag tänker att det "bara" är att skruva loss bultarna och dit med ny del? Borde finnas?
Här kommer också en bild på bes.pappret!
Stötfångare rostskada...
53 2015-05-03 12:03:20 Senaste redigerad av jakob göransson (2015-05-03 12:04:10)
Efter en snabb titt så verkar det vara torsionslagringslocket som behöver bytas...??
54 2015-05-03 12:27:19 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2015-05-03 12:27:57)
Japp, torsionslock it is på bilden
Rostolja och några smällar på skruvskallen så är de lösa.
Kanske lättast att ta lös hela bärarmen för att laga stötdämpar rosten, eller byta hela armen? Beror ju lite på vad man har för utrustning och möjlighet till också.
Sedan vad jag förstår på protokollet så är det en bränsleslang bakom motorn också? Mellan chassie och motor kanske.
Tror inte detta är så svårt för dig att fixa till 
55 2015-05-03 12:35:33 Senaste redigerad av jakob göransson (2015-05-03 12:39:54)
Tack för snabbt svar!!
Joo, det är nog det som oroar mig minst just nu.
Jag har nästan inga möjligheter alls, ingen svets, ingen bläster, ingen hiss.
Tänk dig ett kallt garage med 2 pallbockar så man precis kan krypa in under bilen så är du där...
Har dock en kompis som svetsat lite åt mig förr, skulle det inte bara gå att svetsa rostskadat vid stötdämparfästet? Enklast?
Joo, försökte lägga upp en bild på det med men det kom visst inte mer, kan försöka igen. Det är
Mellan motorn och tunneln kan man säga, vid vxl lådan. Måste mam lyfta ut tanken när man byter bränsleslangen?
Bromsrör längsgående, går det från pedalen till.....?
Vad skulle man göra utan boxerville?!?
Vad det gäller bränslet verkar det ju vara gummislangen mellan metalröret och motorn som är slut dvs enklare än att byt ut hela.. Dock bör du kolla det som sitter i motorrumet och under tanken då dom säkert oxå behöver bytas... Tja kanske dukommer åt från sidan att byta under tanken men lyfterdu den då är det ju lättare att få bort gammalt junk. Torrisions locken tja där kan skruvarna sitta ordentling, använd 6kant hylsor inte tolvkant. Annars risk att du drar runt dom rostiga skallarna...det är Fingängade skruvar, dvs inte standard grovgängat..
Nedre stötdämparinfästningen.. Inte helt ovanligt att länkarmarna är rostiga.. Lite meck att plocka loss men alltid enklare att laga lösa.. Eller leta rätt på bättre, fast det finns inte så gott om beg fina..
Att mecka i trånga utrymmen e trisst ofta bättre utomhus då eller hos någon med plats..
Lycka till
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja har nytt lock om du behöver 
Så är du en bit på väg!
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Härligt, då "har" jag redan 2 lock!
Men visst är det en lagring under med? Antar den också behövas bytas?
Kanske kan komma rbi någon dag o köpa locket av dig? Ta med fälgarna då också kanske om det passar?
Under locken, eller bakåm kanske rättare sagt är det bussningar, lika bra att byta då de förmodlingen är från 72
Bärarmarna är väl oftast lättast att byta om det är bakre vi pratar om, hittar du inte kan du höra av dig till mig, kan säkert fixa fram några vid nöd! 
Fingängade skruvar, dvs inte standard grovgängat..
Skiljer det mellan verkligen mellan 1302 & 1303? På min 1303S är det M10X1,5 till torsionslocken, dvs. inte fingänga.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
var ute en sväng nu ikväll, och det känns liiiiite bättre nu.
Torsionslocken verkar ju inte vara en alltför stor deal (peppar peppar), lossade på bultarna utan alltför stora problem.
Bränsleläckaget, efter en snabb koll så är det i skarven mellan ett bränsleRÖR och en bränsleSLANG, som det läcker, klämman där har väl säckat ihop, annars ser rören helt okej ut. så det blir att dra ny slang mellan bränslepumpen och denna skarv. visst är det 6mm slang? alltså inuti.
imorgon blir det att beställa nya bussningar, bränsleslang, och lite annat smått o gott! senare i veckan ska jag förhoppningsvis få min fälgar blästrade så jag kan få på nya däck, två steg fram och 1.5 steg bak hela tiden.....
tack återigen för alla tips och all uppmuntran, utan boxerville hade många gamla vw skrotats..... 
Önskar alla er en trevlig kommande vecka, och förhoppningsvis lite bättre väder än det varit i jönköping de senaste dagarna...
Jakob
Finns en 1303 som ska säljas i delar i Huddinge. Han kanske har en bakvagn att sälja, hur ser den andra sidan ut? Kanske läge att byta båda.
Tips när du ska montera de nya locken: Skaffa några längre M10-skruvar så du kan dra in locket, det brukar vara knepigt med nya lock/bussningar att få originalskruvarna att nå fram
När locket väl är på plats byter du ut de längre skruvarna mot originalen igen.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Finns en 1303 som ska säljas i delar i Huddinge. Han kanske har en bakvagn att sälja, hur ser den andra sidan ut? Kanske läge att byta båda.
tack för tipset, men bakvagnen var det bara torsionslocken som behöver bytas, och det verkar inte jättesvårt ändå!!
Stefan F: tack, grymt tips! Det ska jag absolut använda, tänkte precis på hur F*n man ska få på det nya locket haha.
En annan fråga, Hur långt är det längsgående bromsröret som också ska bytas?!? alltså från huvudbromscylindern, till t-kopplingen där bak.... någon som har ungefärligt mått?
Har fått kontakt med en kille med lyft, så på fredag ska jag förmodligen dit och så ska vi förhoppningsvis få en hel del gjort, blir nog lite enklare när man slipper kräla under med lampan på mobiltelefonen.... 
Jakob
Dåligt med uppdatering här...
Blev iaf besiktigat idag igen, jag var rätt säker på blankt papper men visade sig att jag och den förra besiktningsubbem misstolkat varandra. Han skrev styrarmslagring men pekade enligt mitt minne på spindellederna. Sen tänkte jag inte på det mer utan bytte spindellederna och när jag besiktigade idag så kan ni nog lista ut vad som hände...
Jävligt surt, men får väl vara nöjd över att det andra var ok. Tredje gången gillt?
Precis beställt ny bussningen och hoppas kunna byta den i början på nästa vecka, verkar inte allt för krångligt? Om någon har tips får ni gärna dela med er 
Var också uppe en sväng på bug run, motorn gick lite konstigt upp men det var inte så konstigt då kabeln mellan tändapolen och choken var helt av, och därmed låg choken på konstant... Vilket orsakade orkeslöshet hos motorn och att en drog dryga 2 litern per milen från Jönköping till Mantorp....
Med stor hjälp av Edström och Banco så löste dig sig ( tack så jättemycket återigen) så jag kom hem utan några missöden. Om någon nu är intresserad drog den cirka 0.7 hem vilket är helt klart godkänt ?
Jakob