26 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2014-11-11 20:36:23)

Gjorde detta för första gången på en 50-talare förra veckan, själv! Så jätte svårt är det inte, domkraft, plankor, pallbockar mm är bra hjälpmedel. Jag hade typ "dollys" från Biltema under varje hjul, så när karossen var tillräckligt högt upp var det bara ett rulla bort plattan ICQ/ab

Jag lossade, rattstång, bultar under/vid trösklar, bultar under baksäte, i bakskärmarna finns karossfästen också. Lite elkablar i form av bromsljus kontakt och startmotor. Min motor var redan urtagen så där finns det säkert någon kabel också, dörrar och rutorna sitter kvar men inte tanken.

Hoppas det hjälper något.
Lycka till!  ICQ/ab

27

Bultarna släpper du bara o sparar i nån burk typ, sitter ett helt gäng underifrån längs med sidorna, under baksätet sitter några och 2st mellan förare/passagerare längs med tunneln, i hjulhusen bak sitter 1 i varje och 2 st bakom främre hjulhuset. Sen är det lätt att se vilka kablar i motorrummet som behöver släppas för det är dem som går in i karossen..du förstår när du börjar ICQ/ab

28

OJ, vad har jag gett mig in på....  ICQ/ad
finns möjligtvis ingen i närheten av jönköping som skulle vilja komma förbi o hjälpa mig med att lyfta karossen en dag?
ersättning kan ordnas, står 2 bubblor och en buss på den ladan som kanske kan vara till salu till rätt person....  ICQ/ad

Motorn måste väck antar jag, men detta kanske inte är svårt?
Det är detta med kablarna som gör mig konfunderad, men det kanske ger sig när man väl börjar som du säger Syxez!
Tack iaf, Det hjälper absolut H.Sundqvist! ICQ/ab

29

jakob göransson skrev:

OJ, vad har jag gett mig in på....  ICQ/ad
finns möjligtvis ingen i närheten av jönköping som skulle vilja komma förbi o hjälpa mig med att lyfta karossen en dag?
ersättning kan ordnas, står 2 bubblor och en buss på den ladan som kanske kan vara till salu till rätt person....  ICQ/ad

Motorn måste väck antar jag, men detta kanske inte är svårt?
Det är detta med kablarna som gör mig konfunderad, men det kanske ger sig när man väl börjar som du säger Syxez!
Tack iaf, Det hjälper absolut H.Sundqvist! ICQ/ab

Det finns typ 2 kablar som ska lossas o gaswiren, motorn hänger ju på växellådan som i sin tur sitter fast i plattan, så du lyfter karossen över motorn, så den behöver du inte oroa dig för  ICQ/af
  Lyftet är inga problem, kan dock behövas ett par stycken om man ska lyfta för hand ICQ/ab
Du måste lossa styrningen med ICQ/ab
  Borde finnas någon som kan komma förbi o hjälpa dig kan jag tycka! Lite långt härifrån tyvärr annars hade jag kommit ICQ/ad
  Ta ur stolar och sådär så är det lättare att komma åt allt inne i bilen

30

Jo, stolar har jag tänkt att börja med o ta ur ICQ/ab

Vore verkligen perfekt om nån kunde svänga förbi en dag o hjälpa mig docl, för det låter så lätt när du säger det men samtidigt sä fattar jag inte hälften av det du skriver ICQ/ag

Kanske ska ut o titta på den i helgen, då kanskw man blir klokare... Eller inte...  ICQ/ae

31

jakob göransson skrev:

Jo, stolar har jag tänkt att börja med o ta ur ICQ/ab

Vore verkligen perfekt om nån kunde svänga förbi en dag o hjälpa mig docl, för det låter så lätt när du säger det men samtidigt sä fattar jag inte hälften av det du skriver ICQ/ag

Kanske ska ut o titta på den i helgen, då kanskw man blir klokare... Eller inte...  ICQ/ae

Jag tror att du förstår när du börjar titta ICQ/ab

32

ICQ/ae
Kolla denna tråd:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24084
Samt denna sida:
http://www.superbeetles.com/Tech_talk/jun.htm

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

33

Tack för den smygreklamen  ICQ/ag

34

Hej där alla boxervillare!!

Var ett tag sedan sist, inte så roligt att meka mitt i vintern heller..
MEN, nu är jag igång igen. Bubblan är svetsad i karossen och har tänkt att köra hem den till mitt garage hemma i jönköping nu till helgen. då är det bara lite småfix innan den förhoppningsvis går igenom besiktningen.. bland annat skruva dit en till backspegel som saknas och köpa nya däck!  ICQ/ag

känns skönt att det går framåt nu igen!

Med vänlig hälsning, Jakob

35

Efterdra alla bultar är ett tips göra efter en stunds körtid.
har du någon som kan lägga på däck är www.dackonline.se
ett tips.

36

Nu är bubblan hemma sen några dagar tillbaka.
känns väldigt skönt att ha 20 meter till den istället för 5 mil... Att jag dessutom tagit körkort gör det fruktansvärt mycket lättare att kunna köpa eventuella verktyg o delar som behövs!!

Sen den kom hem har jag börjat riva upp lite med trumbromsarna bak, då jag misstänkt att de kund behöva en uppfräsching..
Höger bak kom loss hur enkelt som helst, kanske tog 1-2 minuter. Vänster bak har jag fortfarande inte fått bort, testat allt. Värma, avdragare, bonka o slå med mer... om nån har något annat tips är det varmt välkommet, annars blir det nog vinkelslipen som får tala!!

Höger bak gick ju som sagt jättebra, och där har jag nu tagit bort både backar och cylindern, som ska bytas. det var nämligen cylindern som läckte. backarna ser dock fina ut, så tror inte ens jag behöver byta dem. bilen har endast gått 3800 mil så de är som nya ICQ/ad

Jakob

37

Har cylindern läckt ska backarna bytas. Det går inte att få bort bromsvätskan de sugit i sig.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

Tack för det Svwerker, det visste jag faktiskt inte!!  ICQ/ad

Nu har jag även fått bort värmekamrarna, då de läckte avgaser in i kupen och gjorde ett jävla liv, känns bra. ena bulten in i grenröret var dock inte helt enkel att få loss, och oroar mig lite för hur det ska gå att sätta dit den igen....

Nu behöver jag er hjälp igen, med en riktigt dum fråga... 

Är det någon idé att rostskyddsmåla t.ex. värmekamrar och ljuddämpare?! Funderade på det idag, dessa delar blir ju som sagt rätt varma, men det borde finnas nån färg som tål det? Men är det någon fördel, eller bara estetiskt?   svar uppskattas!  ICQ/ag

Även bytt bromsrör på båda sidor bak, och fixat signalhornet och ett par säkringar.

Det som tynger mig mest är den förbannade bromstrumman som jag ännu inte fått bort.... Jag har fått låna en ännu större avdragare nu, annars blir det vinkelslip och huggmejsel....

Förresten, hur gör ni när ni använder avdragare för att inte hela axeln/trumman ska snurra runt? 
Tar ni spjärn mot något eller hur gör ni?
Ett sätt är väl att dra i handbromsen och dra sönder backarna också, men om det finns nåt enklare så vore det ju skönt....  Default/lol

Nu blir det sängen för mig, hoppas ni alla haft en glad påsk!  ICQ/ab

Jakob

39

skulle plocka bort trummorna på min -67duett  (volvo) dom sitter på en kona..jävligt fast detta var runt 1985....  då fick jag låna en sådan 3 armad avdragare..  och en stor koppar peng. pengen lades mellan avdragare och axeltappens ände och mutterna lossad men kvar..tekniken var slå med släggan på slagkorset. ett slag.. sedan ett slag i änden av axeln. sedan snurra runt trumma/axeln ett halv varv, slå ett slag på slag korset och ett på änden av axeln. efter ett antal dylika övningar kom trumman som ett bösse skott......dags för nya kalsonger ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

40

Segerns sötma, vinkelslip plus huggmejsel gjorde jobbet som allt annat misslyckats med!

Bildbevis kommer senare, men den är i 4 delar trumman kan jag ju säga

41

Hej allihopa!

Bromstrummorna är fixade o handbromsvajern bytt osv. Allt i bromsar utbytt o är perfekt

Nu till mer estetiska frågor, ska pulverlacka mina fälgar men vet ej i villen färg.

Alternativ 1: Gun metal grey och eventuellt vita däcksidor

Alternativ 2: vita fälgar... Tror det kan bli rätt snyggt?!

HJÄLP!

42

Alt:1 ICQ/ag

43

Joo, det blir nog så Abdullah  ICQ/ae

Idag är det dags för besiktning kl 16:20..... håll alla tummar ni kan!

44

Hur gick det???

45

Ja, hur gick det på bes?

46

Jag ska ärligt erkänna att jag blev lite besviken, men innerst inne visste jag nog att det skulle gå ungefär såhär, svårt att förvänta sig en bil som stått orörd i 19 år.

Fick 6 st 2:or,

1:bromsrör längsgående
2:bränsleslang, läckage
3:infästning länkarm bak yttre, Hö+vä  rostskadad.
:ramhuvudet rostskadat (dock väldigt lite, lätt fixat)
5: infästning dragkrok, helt upprostad.
6: nån packning till framaxeln som jag glömt bort vad den hette i huvudet.

Som ni ser finns det att göra, kom gärna med tips hur man gör för jag har noll koll på dessa saker....

Kört ca 15 mil på 2 dagar nu och tycker den går väldigt bra ändå. En grej som är lite jobbig är att när man kör med den när motorn är kall så är den väldigt ryckig på låga varv så man måste varva nåt fruktansvärt... Detta försvinner efter typ 5 minuter när motorn blivit varm... Tips?

Till det positiva, allt som jag fixat var bra iaf... Yey..... Bromsverkan var helt jämn på
Alla bromsar så det får jag väl va nöjd med iaf. Får tänka positivt, för 10
Månaders sedan visste jag inte hur man bytte hjul på en bil....

En uppgiven bubblaägare

47 Senaste redigerad av michaelth (2015-05-03 11:05:21)

Det är väl inte speciellt mycket på en så gammal bill.. bara fixa och åka vidare med... ICQ/ag
en sak i taget...
längsgående broms röret... ofta rostskadat under pedalstället... bytes...
en säkerhets grej då du vill ha bromsar i bra skick...
Bränsleslangen .. iäcker den under tanken fram.. en bit gummi slang som blir gammal och oftast behöver bytas.. byt då även dom i motorrummet..obs köp en kvalitets gummislang, och inte tex Biltemas eller andra budget slangar som spricker efter mindre än ett år.... ICQ/am man vill inte ha en bilbrand...
infästning bakre länkarm.. ta bild på skadan  så kan folk bättre råda..
Likadant Dragkrok.. i värsta fall plocka bort, och sälj resterna till en annan forummedlem ICQ/ad  ICQ/ad
Framvagn... förmodligen en gummidetalj runt en spindelled...

Inga värre saker.. då e det bara att bita ihop och fixa... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

Är de bara små saker så fixar vi fram dom

49

Tack Michaelth!

Mer precist, hur svårt är det att byta bränsleslangen? Bak vid motorrummet ser den väldigt fin ut (alltså till och från pumpen) men det är som sagt under bilen (nästan mitt på) som den är kass och läcker litegrann.... Inte mycket alls, kanske 20 droppar på en natt  ICQ/ad

Ska ut o ta kite bilder på det roliga nu, återkommer!

Jakob

50 Senaste redigerad av michaelth (2015-05-03 11:13:08)

Tja det kan vara så att bränsleröret är sönderrostat i tunneln.. antingen fixar man in ett nytt..lite meckigt då det gamla sitter svetsat då man då måste kapa upp mittunneln på några ställen för att kunna lossa det gamla.. eller så lägger man ett nytt på ovansidan av plattan till höger  om mitt tunneln med gummigenomföringar i framkant och bakkant.. ganska så enkelt, och inte så farligt som en del tror.. ofta ligger bränsle ledningar inne i bilarna.. att lägga den under plattan är större risk med ,då man då kan köra sönder/fastna i den.. hellst ett stålrör/eller rostfritt men vissa använder koppar rör. det skall inte vara lämpligt för bensin har jag hört någon gång men fan vet... själv har jag använt plast.. så som i moderna bilar... hårdplastslangar e lite styva..  klamra fast mot tunneln , sen över med mattan.. när, om man gör en seriös totalrenovering, kan man lägga en ny i tunneln...

så skulle jag ha gjort!!