1

Efter sänkningen blev de problem vid att svänga vänster. De sitter styrstopp på framvagnen ja kommer aldrig så långt att armen tar i. Har kollat under bussen o de tar inte emot nånstanns. Styrstagen är kortade och framvagnsinställning är gjort. Åt höger är de inga problem går att vrida tills styrstoppet tar i. Nån som har nå förslag? Vad händer om ja justerar mittenstsaget åt nått håll??

Mvh Stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

Framvagnen ställd fast att styrsnäckan ej är i centrumläge?
Räkna hur många rattvarv du har åt höger respektive vänster.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Jag hade en felaktigt monterad styrdämpare på min som mer eller mindre skar pga att den fått jobba i en vinkel som den inte var byggd för.
Gick jättelätt åt ena hållet men krävde mild våld för att gå åt andra hållet.

4

Höj Bussen

Gasar till det rasar!

5

Ratten va rak när ja gjorde framvagnsinställning. Nu är ratten lite sne när bussen går rakt men inte mycke alls. Går att svänga ett kvarts varv mer åt höger.

Ragtop 60 No name

6

VWbusst2 skrev:

Höj Bussen

Aldrig !!!

Ragtop 60 No name

7

Balder skrev:

Jag hade en felaktigt monterad styrdämpare på min som mer eller mindre skar pga att den fått jobba i en vinkel som den inte var byggd för.
Gick jättelätt åt ena hållet men krävde mild våld för att gå åt andra hållet.

Har ingen styrdämpare monterad.

Ragtop 60 No name

8

leguanen skrev:

Ratten va rak när ja gjorde framvagnsinställning. Nu är ratten lite sne när bussen går rakt men inte mycke alls. Går att svänga ett kvarts varv mer åt höger.

Kan vara så att om ratten sitter med splines så kan den vara flyttad nån gång i tiden för att få den rak.
Rätt förfarande vid hjulinställning är att ställa snäckan i centrum därefter ställa ratten rak sen göra hjulinställning.
Till bubblan finns det beskrivning i de riktiga handböckerna (ej Haynes) men kräver specialverktyg för att mäta in center men går att mäta in ändå.
Du kanske kan hitta nåt på nätet för bayen eller hitta på nåt eget.
Det är viktigt att snäckan är ställd i centrum innan hjulinställning dels för att få lika många rattvarv åt båda hållen och för att glappet i snäckan är minst vid centrumläget alltså då du kör rakt fram, feljusterat får du onormalt mycket glapp vid körning rakt fram+ att snäckskruvarna blir utslitna i förtid

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Sitter fof på samma problem har letat runt på nätet men hittar ingenstans som visar hur jag ställer styrsnäckan i centrum. Någon som vet hur man gör?

Mvh stoffe

Ragtop 60 No name

10 Senaste redigerad av putte (2015-05-01 14:10:21)

Om man tänker till lite så borde man ganska lätt kunna ställa snäckan i mitten.
1:koppla bort styrstaget från snäckan
2:vrid ratten max åt höger
3:vrid ratten max åt vänster medans du räknar varven
4:Dela antalet varv på mitten o du borde vara väldigt nära sanningen.
5:Har man tillgång till en gradskiva borde man kunna hitta helt rätt efter några mätningar.

Det blir nog enklare om man tar bort ratten.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

11

Ja, Putte har en bra beskrivning.

Sen när du fått ut mitten, så får du justera längden på staget till styrsnäckan, så det passar.

Nyare bayar har ett märke för centrum. Det sitter på styrsnäckan, vid utgående axel mot ratten.

12

Ha de va väl lite så ja va inne på oxå. Bayen är av 72 årsm.

Längden på drag armen justeras den bara så att leden går i hålet igen. Inget speciellt att tänka på.

Ragtop 60 No name

13

Japp! Inget speciellt att tänka på.

Jag vet inte när märkningen kom på bayarna. Min -76 hade en märkning.