Har ett mindre glapp i bakhjulen.. vet att jag haft det innan jag bytte hjullager..
så går det att fixa ?
Vad säger besiktningen om det tro?
Vad säger ni?

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Glapp i bakhjulen
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har ett mindre glapp i bakhjulen.. vet att jag haft det innan jag bytte hjullager..
så går det att fixa ?
Vad säger besiktningen om det tro?
Vad säger ni?

Är förmodligen lagerlägena i navet som är uppslagna, finns olika sätt att fixa detta men om det är lite så bry dig inte, bilprovningen vill inte framstå som okunniga när det gäller gamla bilar så dom kommer förmodligen inte att säga något 
Besiktningen bryr sig inte, eller rättare sagt, de märker det inte, så länge det är ett modest glapp. Dock var jag själv sjukt frustrerad över ett klonkande i bakvagnen som uppstod vid vägbulor och trottoarkanter jag hade i många år. Jag köpte ett par nav att byta mot, men det blev aldrig av och nu tycker jag mig inte höra ljudet längre. Kanske var det för att jag sänkt bussen? Jag vet faktiskt inte. Ska kolla om jag har glappet nästa gång jag mekar med bussen. Glappet känns kl 6-12 men inte 3-9.
Mja vet inte om det är så lite.... par millimeter typ..
Här är ett litet klipp... [video]
Känns sådär... 
Hur menar du med lagerlägena ? När jag pressade i de nya lagren så satt de bra..
och dom gick i trögt.....
Vad händer om man åker med glapp i längden då ?

Kan man dra åt kronmuttern för att tajta till det tro ?
Hmm eller har för mig att nån sa att det inte gick...
Känner hur gnistan håller på att slockna nu faktiskt.... 

Nej, dessa lager är inte koniska, som på framaxeln, så det är inte så enkelt som att tajta kronmuttern, om nu inte den redan sitter för löst.
Förstår att du håller på att tappa sugen, för jag har en liknande situation i ett annat sammanhang.
Jag tycker du ska försöka köra som det är, så länge du kan isolera glappet till att bara sträcka sig i uppåt-neråt-riktningen och inte inåt-utåt eller runt om radiellt. Då ska jag inte uttala mig.
Eftersom jag aldrig gjorde operationen att byta nav, så kan jag inte uttala mig om lagerbytet, men jag kan instämma med att det var samma information jag fick när jag ställde frågan för många år sen, att det är i navet (lagerläget) problemet ligger och inte i själva lagret. ^terst¨r att se vad "skåningen" eller någon annan har att säga i ämnet...
Om det är C3 lager du har i så har de ett större spel kalla mot vanliga standard, det är för att när de blir varma tightar de åt sig och får rätt spel.
Typ 1 ska ha c3 lager, bayen vet jag inte.
Kollade just på en sprängskiss, distanshylsan som sitter mellan inner o ytterlager om den är sliten alltså lite för kort så kan man ju tänka sig att förspänningen mot innerringen av lagren inte blir helt rätt.

Nr16 på bilden
Det glappar med uppåt och neråt.. men även sidled...
Jo när man renoverat en bil i 3 år och det är nära för besiktning och det dyker
upp sådana här problem så blir man rätt trött i både kropp och själ 
Torpa jo kikade på "distanshylsan" och den såg bra ut.. sen så går ju lagren mot
sitt säte så att säga så den där hylsan vet jag inte riktigt vilken betydelse den har...
men nu var det ju ett tag sen jag rev isär och monterade.
Kanske får rycka bort skiten igen...
Vet inte om det är nå C3 lager.. tror jag inte.. köpte hjulagersats på classicvw..
http://www.classicvw.se/hjullagersats-t … ts_id/2812
Säkert bara skräp..
Har ju tid för besiktning här snart.. ska man chansa åka in eller ?
Under hur länga man kan åka med de här glappet tills det blir tvärnit !? 

Ge inte upp nu när du är så nära målet, besiktiga den som den är, kan inte tänka mig att du får nåt på det. Eftersom det är bakhjulen så kollar de bara att de snurrar hade vart värre med framhjulen.
Efter besiktingen kommer gnistan tillbaka och då tar du en koll på det.
Men sluta vara så petig gosse. Din bil är garanterat mer perfekt än dom flesta andras som är bessade så åk in å få det gjort nu så ses vi i Gävle den 9/5. 
Kika på klippet så syns glappet rätt bra... men kanske är som Torpa skriver
att lagren tajtar åt sig när de blir varm... ska testköra ieftermiddag så får jag känna lite efter nån testrunda.
Jo kanske är petig men vill ju ha bilen i bra skick... men klart det finns säker bilar som är sämre skick än min som gått igenom..
men det känns bara som tur.. och inte skicklighet 
En del Besiktningsmännen/kvinnor är ju rätt nitisk... jag tycker man kan ha lite överseende med att bilarna är gamla.... och kanske inte vara så hård
Men vi får väl se då....

Ser ju ut att glappa lite ja...
Klart man vill ha bilen i bra skick. Men prova köra varm och se om glappet blir mindre annars borde ju lagret vara dåligt för så där borde det ju inte glappa. Och du borde ju ha märkt ifall lagerhuset var dåligt vid montage av nytt lager.
Ser ju ut att glappa lite ja...
Klart man vill ha bilen i bra skick. Men prova köra varm och se om glappet blir mindre annars borde ju lagret vara dåligt för så där borde det ju inte glappa. Och du borde ju ha märkt ifall lagerhuset var dåligt vid montage av nytt lager.
Jo när jag pressade i lagren så var de tajt i lagersätet så troligen inget fel där...
Kanske fått nå skithjullager då... får testa köra och se va som händer..
Men om man säger att man inte har fått in lagerbanan i sätet helt när man satte dit lagren
så kan ju lagren hasa på rätt plats nu... och då vill ju stubbaxeln ut längre !?
Då skulle man ju i praktiken dra kronmuttern lite till och de kanske blir bra ?
Kanske konstig teori... va vet jag 

Det glappar både 6-12 och 3-9 men mest 3-9

Nån som kör bay som kan känna på sina hjul bak ?
Skulle ve intressant att veta om det är glapp i era med !

Ja har du inte fått i lagret tillräckligt så borde du ju kunna dra det på plats. Prova.
Ja har du inte fått i lagret tillräckligt så borde du ju kunna dra det på plats. Prova.
Får testa de kanske...

Drog åt kronmuttern lite utan förbättring.. måste vara lagren som är kass..
Kände lite noggrannare på vänstersida också och det är lika mycket glapp där
när man känner lodrätt (kvart i tre)
Chansar på besiktningen men det kanske lär åtgärdas snarast ändå.
Byte av bättre lager.. men man vet ju inte om det är det som är felet... hmm...

Jag var och kollade på min: inget glapp alls...
Jag var och kollade på min: inget glapp alls...
Happ ja där ser man nått är ju tokfel... 
Tack för att du kollade !

Min bay glappar ungefär lika mycket som din och den seglade igenom besiktningen u.a. Har åkt ungefär 1000 mil på två somrar och har inte märkt någon försämring. Håller dock med dig att man kanske skulle riva isär skiten för lite "piece of mind" 
Min bay glappar ungefär lika mycket som din och den seglade igenom besiktningen u.a. Har åkt ungefär 1000 mil på två somrar och har inte märkt någon försämring. Håller dock med dig att man kanske skulle riva isär skiten för lite "piece of mind"
Aha inte bara min som glappar då ser ja.. men jo man vill ju att grejorna inte ska glappa när det ska vara stumt liksom.
För mig som inte gillar glapp... är det där glappet mycket ! 
Men får köra ett tag sen riva och kika va man kan göra åt det... jäkla trist i alla fall.

Har samma problem med min -78,detta medför att det skaver från bakbromsar i rondell och kurvtagning
.....följer...
Oki din med? Ja verkar då inte vara själv om problemet..
Men som nån skriver så kanske det är lagersätet som är slut eller för stort för yttre lagerbanan!?
Hmm som skrivet får åka å hoppas det går igenom besiktningen.. gör det inte det
får jag riva och försöka åtgärda det..
Går den igenom så kör jag ett tag och tar å river i höst.
Bluebug Har din gått igenom med detta glapp?

Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Glapp i bakhjulen
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.