676

Håller med grönis! Mkt imponerad av ditt jobb! Förstår att du kör buss överallt nu:)

Medlem i Halmstad Luftkühlers

677

Så var då den första längre turen med bussen avklarad. Det hela har avlöpt skapligt smärtfritt. Det blev dock ett stopp i Jönköping på vägen till Bugrun för utjustering av blandskruven. Den slutade gå på tomgång nämligen. Jag tror att något håller på och sätter igen + att accpumpen läcker en hel del. Nu har det dock inhandlats förgasarrenoveringskit till 30-pict:arn och NOS renoveringskit till soppapumpen sedan skall filtret i tanken kollas över. Sedan får vi se...
Maskinmässigt imponerade 1600:an på vägen till Mantorp. Det är ju i stort sett uppför hela vägen men en marschfart på 95-100 var inga problem och jag fick köra om många lastbilar och husbilar  ICQ/ag
Det finns dock lite mer att avlusa:
- Växellådan läcker ur pluggen till backswitchen
- Diverse vattenläckage (utöver skotthålen)
- Vänster trumma är lite varm
- Remskivan till generatorn verkar vara lite sned eller om det till och med kan vara generatoraxeln som är vind??
I det stora hela småsaker.

Tack till alla som kommit med possitiv feedback i helgen. Otroligt kul att få höra att stuket går hem efter alla dessa år i garaget  ICQ/ag

Post's attachments

bild.JPG, 134.34 kb, 640 x 480
bild.JPG 134.34 kb, 215 downloads since 2014-06-09 

lekparken.jpg, 105.12 kb, 640 x 480
lekparken.jpg 105.12 kb, 219 downloads since 2014-06-09 

lineup.jpg, 110.46 kb, 640 x 480
lineup.jpg 110.46 kb, 211 downloads since 2014-06-09 

Alte Liebe rostet nicht!

678

Den är bara så ball! ICQ/ab

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

679

så jävla avis ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

680

Nu har jag plöjt igenom hela tråden, måste bara säga hatten av för det otroliga jobbet du har lagt ner... Den vart ju hur skön som helst, dom fälgarna sitter som en käftsmäll på porschebromsarna.

Var ju dock lite synd att vi inte fick sen den på BRC...  ICQ/ag

Tonen var rå men hjärtlig på fredagskvällen, men du vet att det egentligen bara var ren avundsjuka för att du har en körbar BD... Med lite tur kanske man får sen den nästa år på BRC eller i nått annat sammanhang...

/Foppa

681

Ha ha... Ja ni ungdomar har väl svårt att förstå att ålderdomen väljer att åka 42 mil japanskt istället för barndoor men bussen är inte helt klar. Den har ingen som helst ljudisolering och det blir rätt jobbigt att åka 2 med hörsekåpor utan intercom  ICQ/ab Sedan pissar växellådan en hel del olja där jag pluggade backswitchen. Det ska lösas nu i vinter. Jag ser fram emot lite mysmek nu.
Det blev dock Boxermeet förra helgen. Lyckades få med Demian och Gustaf också som var på väg hem efter en danmarksresa... Bilderna är lånade av Andreas Malm

Post's attachments

image.jpg, 156.6 kb, 720 x 960
image.jpg 156.6 kb, 195 downloads since 2014-08-15 

image.jpg, 283.47 kb, 960 x 960
image.jpg 283.47 kb, 209 downloads since 2014-08-15 

Alte Liebe rostet nicht!

682

Nu var det länge sedan jag skrev något här. Det har heller inte hänt så värst mycket. Jag fick lite halvpanik för ett par veckor sedan då säsongen närmar sig och jag har fortfarande ingen inredning i bussen som inbjuder övernattning i den. Jag fick därför ett infall att kolla på enklare bäddsoffor som kanske skulle kunna passa i bussen.
När jag kollade på Blocket kom det upp en annons på en äldre bäddsoffa från 60-70 talet som såg väldigt bekant ut. Var hade jag sett den?? Jo det visade sig vara exakt samma modell som Demian har i sin 55:a barndoor. Det var bara att ringa direkt och säga att den skall jag ha. Hade inte tid att hämta den förrän idag. Extra kul var att då jag ringde för att berätta att jag strax var framme för att hämta dom så ber damen jag pratat med att jag skulle prata med hennes bror. Det visade sig att vi kände varandra då jag levererat produkter till honom via mitt jobb och vi hade också Mogge Colling som gemensam vän. Världen är liten ibland...  ICQ/ab

De är made in Sweden och kan vara Dux-soffor. De är ju klockrena med avseende på tyg och så vidare.

Här har vi sofforna:

Post's attachments

duxsoffa.JPG, 203.38 kb, 640 x 640
duxsoffa.JPG 203.38 kb, 200 downloads since 2015-04-25 

duxsoffa2.JPG, 208.4 kb, 640 x 640
duxsoffa2.JPG 208.4 kb, 201 downloads since 2015-04-25 

Alte Liebe rostet nicht!

683 Senaste redigerad av nizekustoms (2015-04-25 20:27:48)

Från Demians tråd:

http://i44.tinypic.com/17r3wk.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

684

Schnyggt tyg! Kommer passa fint!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

685

nizekustoms skrev:

Nu var det länge sedan jag skrev något här. Det har heller inte hänt så värst mycket. Jag fick lite halvpanik för ett par veckor sedan då säsongen närmar sig och jag har fortfarande ingen inredning i bussen som inbjuder övernattning i den. Jag fick därför ett infall att kolla på enklare bäddsoffor som kanske skulle kunna passa i bussen.
När jag kollade på Blocket kom det upp en annons på en äldre bäddsoffa från 60-70 talet som såg väldigt bekant ut. Var hade jag sett den?? Jo det visade sig vara exakt samma modell som Demian har i sin 55:a barndoor. Det var bara att ringa direkt och säga att den skall jag ha. Hade inte tid att hämta den förrän idag. Extra kul var att då jag ringde för att berätta att jag strax var framme för att hämta dom så ber damen jag pratat med att jag skulle prata med hennes bror. Det visade sig att vi kände varandra då jag levererat produkter till honom via mitt jobb och vi hade också Mogge Colling som gemensam vän. Världen är liten ibland...  ICQ/ab

De är made in Sweden och kan vara Dux-soffor. De är ju klockrena med avseende på tyg och så vidare.

Här har vi sofforna:

Var det Anders?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

686

Ja Mogge. Det var Anders förälder eller släkting som haft dem.

Alte Liebe rostet nicht!

687

Small world.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

688

Härligt, men visst fick dom lov att moddas? och var det inte Bengt som gjorde det eller hur var det...

689

GB skrev:

Härligt, men visst fick dom lov att moddas? och var det inte Bengt som gjorde det eller hur var det...

Ja sofforna är 160 långa och behöver bli typ 157 för att gå i bussen så man får sprätta upp en kortsida och skära av 30 mm på en regel.

Alte Liebe rostet nicht!

690

Jag ska kolla om Dux hade nån katalog i slutet på 60-talet. Det skulle ju vara roligt att hitta sofforna. Dom är välbyggt med eklister och riktigt resårbotten, så dom var nog inte billiga.

Jag gick ut och mätte mina. Jag hade sågat bort 20mm per sida. Dvs dom är 156cm totalt.

-GB, jobbet med att korta hade jag gjort några dagar innan jag åkte, men Bengt hjälpte till att sätta i inredningen.

691

Demian skrev:

Jag ska kolla om Dux hade nån katalog i slutet på 60-talet. Det skulle ju vara roligt att hitta sofforna. Dom är välbyggt med eklister och riktigt resårbotten, så dom var nog inte billiga.

Jag gick ut och mätte mina. Jag hade sågat bort 20mm per sida. Dvs dom är 156cm totalt.

-GB, jobbet med att korta hade jag gjort några dagar innan jag åkte, men Bengt hjälpte till att sätta i inredningen.

Ägarna trodde det kunde vara Dux men det var inte säkra. Det står i alla fall made in Sweden på dom.

Alte Liebe rostet nicht!

692

I går beställdes 9 m hydraulrör 22x1.5mm. Nu skall vi se om jag kan få till ett snyggt soffunderrede i rörbocken på jobbet.

Alte Liebe rostet nicht!

693

skitfräna soffor. sån där skulle man haft i hobbyrummet. men vart tusan hittar man en?  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

694

Idogt loppisbesökande eller också ramlar man bara över en när man minst anar det.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

695

pompejus skrev:

Idogt loppisbesökande eller också ramlar man bara över en när man minst anar det.. ICQ/ab

Det verkar ju inte drälla med sådana här soffor direkt. Jag misstänker att färgerna på tyget har gjort att många åkte i bingen under 80-90-tal.
Jag har försökt hitta någon info om dem på nätet men har gått bet.

Alte Liebe rostet nicht!

696

Håller utkik då jag dräller runt på loppis ibland..hör av mig om jag hittar ngt..  ICQ/ag

late,
in love,
and a little drunk..

697

I går började jag med att smalna av sofforna. Det gick rätt fort. Det var bara att ta loss typ 400 häftklammer, vika undan tyget och smalna av två reglar med 20 mm vardera så nu mäter soffan 156 mm i bredd. När det var gjort passade jag på att bygga ramarna som sofforna skall få vila på. Det blev 40x30x15 och under detta blir det 22 mm rör som ben som skall kunna sitta fast i originalfästena för sofforna.
Rören skall jag försöka få till nästa helg men jag var ju bara tvungen att testa hur det skulle bli med höjden på sätena o.s.v. 350 mm från golvet får det bli. Det är precis så att sofforna går över hjulhuset med 350 mm.

Visst är sofforna lite väl djupa men det blir ju rätt soft i bak med relaxad sittställning. Det får duga så länge i väntan på något bättre men färgerna är ju klockrena (tycker jag i alla fall).

Post's attachments

dux_1.JPG, 162.48 kb, 640 x 480
dux_1.JPG 162.48 kb, 179 downloads since 2015-05-02 

dux_2.JPG, 111.82 kb, 640 x 480
dux_2.JPG 111.82 kb, 216 downloads since 2015-05-02 

dux_3.JPG, 118.03 kb, 640 x 480
dux_3.JPG 118.03 kb, 210 downloads since 2015-05-02 

Alte Liebe rostet nicht!

698

kul att få se lite interiör jobb också! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

699

Blir riktigt mysigt det där  ICQ/ab

700

Helgen som var nu så hade jag fått loss tid till att köra på hela helgen med dels inredningen och dels lite smått och gott som behövde åtgärdas som aldrig blev fixat sedan sist.

Jag började med att åka till jobbet med mina 12m  22mm hydraulrör för att bocka till ben till de underreden jag tidigare byggde ihop till mina bädsoffedelar. Bockmallar tillverkades hemma i VP-rör. På jobbet har vi en enklare rörbock som jag lånade och körde fram benen i.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350010.jpg

Tyvärr blev de bakre benen inte rätt från början så det blev 2 vändor till jobbet. Att finjustera i skruvstädet var inte att tänka på. Då blev radierna platta så det var bara åka tillbaka och justera en 10 grader.

Här är bakre stommen inpassad:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350008.jpg

Här är främre soffans stomme på G:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350009.jpg

Testmontering av stommar så att inget slog sig under uppsvetsningen:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350007.jpg

Sedan kom belöningen när soffdelarna äntligen kunde sättas i... Det blev ju riktigt trevligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350006.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350005.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350004.jpg

Söndagen så var det dags för att ta tag i gamla surdegar... Den största var att byta pluggen till backswitchen. Jag hade dragit i en rak plugg med insex och försökt få det tätt med LockTite men det var bara att glömma. Det läckte som fasen. Jag fyllde faktisk på 1,5 L olja när pluggen väl var bytt. Så mycket hade lådan läckt sedan förra året.
Ny plugg blev en plugg till lambdasond M16x1.5 med tunn skalle inhandlad på Dalhems. För att få i denna plugg så fick jag släppa på främre växellådsfästet, släppa på de två bultarna vid växellådsgaffeln och släppa lite på kopplingswire och dra hela paketet bakåt 15 mm. Därefter fick jag i pluggen och innan allt skjöts tillbaka så var jag tvungen att få i den ena bulten till främre växellådsfästet. Där var det ruggigt tight. Jag fick slipa av skallen lite och sedan gick det precis.
Det här var inte alls kul men nu är det gjort och det är torrt och fint under bussen nu.  ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350003.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1350002.jpg

Nästa steg nu är att försöka få in en B1L Eber. Testkörde en komplett härva på garaggolvet i veckan och den verkar lira så nu skall jag bara klura ut var jag skall sätta den samt dra om lite kablar och borra lite hål.

Alte Liebe rostet nicht!