1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-04-27 13:56:55)

Har förstått att syncro har två knappar till höger om ratten om den har dubbla diffspärr annars bara en knapp eller ingen.
vad säger experterna, vad har denna syncro för diffspärrar (om alls)? tack

Existerar det center-diff förutom fram-diff och bak-diff? Vad går den ut på isf?

Post's attachments

dubbla diffspärr.jpg, 100.61 kb, 1082 x 473
dubbla diffspärr.jpg 100.61 kb, 147 downloads since 2015-04-27 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

hej Claes

jag har montera en extra spärr (i mitten) så jag kan köra bara som en 2WD, spara lite bensin + man sliper att vara oroligt för däck slitage.. utan denna spärr måst alla hjul ha samma diameter...   Med vänlig hälsning Eric

ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

3

Tack, men hur många diffspärrar har objektet på bild? en diffspärr (bak)? dubbla diffspärrar (bak o fram)? ingen?
d e d jag undrar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

2st  fram o bak..

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

5

Den brandgula dekalen talar om att man inte ska åka med spärrar i på hårda ytor och sitter bara (vad jag vet) i bilar med dubbla spärrar. Den blir lite vrångstyrd med spärren i fram, jag har ändå servo.

6 Senaste redigerad av Baua (2015-04-27 18:55:17)

För att var extra övertydlig.
Bilen har totalt 2 spärrar, en fram och en bak. ICQ/ab

Mvh
Magnus

7

Tackar.

En följdfråga, man ser att det finns plats för ett tredje drev, som i denna bil är 'blind' alltså finns inte.
Läser på TS att det finns något som kallas center-diff (som aktiveras med mittenratten?)
http://i974.photobucket.com/albums/ae22 … 732266.jpg
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ?p=6688406
Kan någon förklara vad denna center-diff är, är den helt skild från rear- respektive front-diff

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

jag köpt en kit i Tyskland, idag dom kosta ca 800 euro. Mekanism sitter framför växellåda... man ersätt "nosen" . det fanns redan vakuum slang. Installation ta ca 2 timmar (jag fick mycket hjälp av en duktig mekaniker som var expert på syncro)   Om du ska till bussfest (nära dig i år) jag kan visa dig på min buss.... mvh eric

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

9

Hej
Då jag är lite nyfiken på center-diffen var köpte du det?
//Fredrik

T3 Syncro 90a
Söker Westfalia inredning

10 Senaste redigerad av 1950bubbla (2015-04-28 08:52:07)

hej den riktiga namn är "decoupleur" på Engelska

https://www.google.se/search?q=vw+t3+sy … d=0CB8QsAQ
http://www.gowesty.com/ec_view_details.php?id=23498
jag köpt den via http://www.vw-t3-bus-shop.de

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

11

ja, det vill jag gärna se installerat

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

ska du till Buss fest ?  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

13

ska göra allt jag kan för att komma dit men man vet aldrig

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

14

Ser ut som att vara den som var uppe på kvd? vann du auktionen? ICQ/ag

15

luftgekühlt skrev:

ska göra allt jag kan för att komma dit men man vet aldrig

kalt öl eller röd vin vänta dig i min vagn !!!!  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

16

man tackar. det var ett deluxe erbjudande!
ska göra allt jag kan men än vet inte 100

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17

luftgekühlt skrev:

man tackar. det var ett deluxe erbjudande!
ska göra allt jag kan men än vet inte 100

ICQ/ab  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK