Halloj, nån som har info om denna kompressor med VW motor. Vad kan det vara för motor? Hur tyder man timmätaren (om det nu är en), när kan den vara tillverkad?
Var och tittade på den idag och får ev köpa den.
//Morgan
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilder & film » Kompressor med VW snurra
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Halloj, nån som har info om denna kompressor med VW motor. Vad kan det vara för motor? Hur tyder man timmätaren (om det nu är en), när kan den vara tillverkad?
Var och tittade på den idag och får ev köpa den.
//Morgan
Åsbrinks mekaniska verkstad i Malmö, byggde ju en massa kul grejer, allt från entrepernadmaskiner och stenkrossar till stegar till brandbilar och sopmaskiner.
Även då kompressoraggregat.
Kanske har du redan sett denna sidan?
http://www.asbrinks.info/bilder/hogtryc … orer-1.jpg
Detta är en högtryckskompressor som levererades till olika förvaltningar imom försvaret.
Kompressorer byggdes ungefär mellan 1943 och 1963...
Jag har nog sett en sådan här kompressor på en militär flygplats, F6 nån gång 1979-80.
Jag tolkar timmätaren till 1075 timmar.
Om maskinen funkar i sin helhet har du en jättebra kompressor till att driva en blästeranläggning med, eller dra igång en jetmotor till Tunnan, Draken eller kanske även Viggen med, eller kanske för att starta en större fartygsdiesel med, alltid bra att ha en sådan hemma, man vet ju aldrig vilka jobb man behöver göra... 
1075 timmar på 3.000 varv. 3.000 varv motsvarar ca 70 km/h. 70 x 1075 = 7.525 mil
Tackar för infon.
Är motorn standard ? Dvs samma som i bilarna.
//Morgan
Tackar för infon.
Är motorn standard ? Dvs samma som i bilarna.//Morgan
I stort sett, industrimotorena hade ju en varvtalsregulator som inte behövs i en bil, sedan kan ju eventuellt behöva byta förgasare och fördelare. Generatorerna brukade vara ganska små också.
Sedan har jag läst här att man även behöver byta svänghjulet.
En del kan man behöva byta svänghjul på men inte alla.
Den här har "vanlig" fördelare (inte magnet) plus startmotor och batterilåda. Ägaren har startat den nån gång om året.
Får se om mitt bud accepteras 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilder & film » Kompressor med VW snurra
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.