1

Jag har en 1303S som har stått i många år.
Före besiktningen så gick jag igenom bromsarna runt om för ett hjul (VB) var stumt när jag hämtade den.
Men jag får ingen ordning på bromsarna bak. Första gången jag trampar finns det inga bromsar alls bak enligt mätarna hos OPUS.
Pumpar jag en gång så funkar det. Jag har luftat alla hjul utom ett där jag drog sönder luftnippeln, ingen luft alls.
Jag har rengjort, smörjt självjusteringen och justerat ut backarna så gott jag kunde innan jag monterade tillbaka trummorna.
Nu undrar jag: Kan det vara huvudbromscylindern som djävlas eller kan det vara så enkelt att handbromsvajrarna är för sträckta?
Handbromsen fungerar perfekt och den nyper redan efter 4-5 hack.

Ett annat fenomen med bilen är att när den är kall, går ojämt och rycker till så är det ungefär som att ett motorfäste är trasigt eller något i den stilen.
Det "slår" och "dunkar till" som bara den i karossen.
Det finns väl bara ett motorfäste bak på motorn, sedan sitter väl resten i växellådan/slutväxeln.
Någon som har förslag på vart jag ska börja leta felet någonstans.

/Bosse

VW 1303S Big -74
VW T2 Bay -71
MB 350 SL -71
Chrysler 300K -64

2

Angående bromsarna så är mitt tips att byta allt, slangar, backar hjulcylindrar, köpa renoveringskostnader till oken fram o sådär, inga jättepengar med andra ord en billig försäkring!

Och att motorn slår skulle jag tro kan ha att göra med att bussningarna växellådsfästena är slut, dem är inte heller särskilt dyra eller svåra att byta ICQ/ab

3

X2 ICQ/ab

Justera även ut alla backar så det blir stumt och sen backa lite så den går runt Default/hmm

Kolla även så det är en böj på kopplingsvajershöljet ovanför drivaxeln om den hackar när du ska iväg ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Motorn har inga fästpunkter i chassiet/bottenplattan. Den sitter med fyra skruvar i växellådan.
Växellådan däremot har tre fästpunkter i chassiet. Dessa upphängningar ger upp med tiden. Du brukar märka att dessa är slut genom en del vibrationer samt att det kan vara svårt att få kopplingen att ta jämnt utan hugg.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."