1

Ikväll körde jag premiärturen med bussen och vilken glädje det var.  ICQ/ab  Men jag får nog lov att inse att de rullbälten som satt i vid inköpet 2003 redan var trötta då och är ännu tröttare idag.

Vet att det genom tiderna har pratats om lite olika förslag på donatorer av bälten som kan passa fram i en bay, bland annat åttiotalsbussar. Men vad för modeller kan man kika på att ta delar ifrån? Från vilken bil kommer rulbältena i din buss?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Jag har länsat några gamla Subaru pickuper på bälten.

Det är väl en bil som rostat bort för länge sedan, så det är väl inget bra tips. Men dom bälterna satte jag både fram och bak i bayen.

3

Jag antar att bältena som just kampers säljer passa utan några större problem, deras dyraste kostar 55 pund.
Mitt tips är att köpa nya.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

4

Jag köpte universal på Mekonomen och satt fram.. de kostar runt 6-700kr/st

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

Jag letar med efter bra tips! Nu har jag ett från nån Volvo, oklart vilken, och något som verkar vara original. Har endast bälten fram, men inget av dem är bra, så jag är med på jakt efter tips! Nya känns onödigt dyrt när man borde kunna hitta på skroten väl!? Men vilka passar bra tro?

6

köp nya,
på bältet gäller också bäst före datum...
som Putte sa, hittar du på justkampers hemsida

7

Skrotarna får inte sälja beg bälten pga att om bilen är krockad så kan dom vara utsträckta.. Frågan e ju varfär man handlar bälten... För skyddet? Eller för att man skall ha dom? Nej våra fordon är inte speciellt säkra.. Men vill man göra det mer osäkert??
vad kostar ett bälte jämfört med ett liv...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Demian (2015-04-25 18:07:06)

Det har då aldrig varit problem för mig att handla bälten på skroten och med tanke på hur många bälten som säljs på bildelsbasen, så måste det vara tillåtet.

Man ser ju om bilen i fråga varit med om en krock.

Jag känner mig betydligt säkrare i "fabriksbyggda" Volvo eller Subarubälten, än ett par universal från Just Kampers eller Mekonomen.

Nog för att dessa bälten är lika bra, men med tanke på att JustKampers säljer artiklar av varierande kvalité, så finns känslan av att de är lite sämre  ICQ/ab

9

Ett bälte är väl egentligen inte så dyrt med tanke på vad många av oss i övrigt lägger på våra kära fordon. För min del vill jag ha bättre bälten som rullar som de ska, och där själva bältet är mindre slitet än de jag har nu, besiktningen har dock kollat varje gång och inte klagat, så säkerhetsaspekten litar jag på trots allt är uppfylld. Och alla tillbehörsfirmor börjar jag tappa sugen på, oavsett om det är utländska eller svenska, för vw eller universal så är min erfarenhet väldigt blandad och ofta är jag besviken på hur dåligt grejerna håller. Och som Demian är inne på, fabriksbälten är ju ändå testade en gång i tiden för att fungera, det känns osäkert om ett eftermarknadsdito är det...