1,851

Ähh en vw maskin tar man ju  ut lätt... ICQ/ad bara ut med den och byt packboxen... är det rätt svänghjul till veven?? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,852 Senaste redigerad av easos (2015-04-21 19:09:04)

hmm Mja packboxen och o-ringen är ju bytt så vettefan om det är de.. men kan ju vara läckage därifrån..., ICQ/ac

Så tog jag bort trumman och kikade lite.. såg inget fel.. men tog det säkra före det osäkra
och åkte till farbror min och svarvade av lite till
för att skippa hugget när msn snurrar trumman.
Men nä är..... lika fortfarande.. tror trumman är skev ja.. hmm
men det borde vi sett när vi svarva av den lite..
men det såg inte så ut i alla fall.. Kanske lär beställa en ny
bromstrumma och hoppas på de som är felet.. seeeeeeeeeeegt !!!!!!  Default/yikes

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

1,853

nya trummor är ju billigt:;) hehe

sitter här och vet jag sett måtten på pinnen man få tillverka till huvudbromscylindern.... Har du koll på vart det va man hittade det ? hehe

1,854

R.grönberg skrev:

nya trummor är ju billigt:;) hehe

sitter här och vet jag sett måtten på pinnen man få tillverka till huvudbromscylindern.... Har du koll på vart det va man hittade det ? hehe

var väl franke som la upp en sån ritning i sin samlade projekttråd har jag för mig.

Andreas, åk ner å kör den i bromsprovaren och sedan bokar tid för bes .slut  ICQ/ad

Panel -53, 911 -71

1,855

Tror Franke har nån bild och mått på nån av hans trådar.. kika ! ICQ/ab

1,856

Oj såg att Boström redan skrivit ang ritningen. hehe

Boström.. nä bromstrumma funkar inte så bra då den hugger och drar till vänster...
Kommer inte igenom med ojämn bromsverkan.
Ska kika vidare i veckan mellan jobben å se vad jag ska göra..

1,857

Tack så mkt, hittade det till slut efter mkt letande...hehe

1,858 Senaste redigerad av easos (2015-04-24 09:28:58)

Okej... vad gör jag...

Har nu grejat med frambromsarna som en tok för att få det att lira... men det går inte..
När jag byte hjulcylinder som läkte på höger sida så var jag ut å testkörde men det drog åt vänster i alla fall...
Släppte vänster för att få lika bromsverkan på båda sidorna.. men vad jag märkte var att vänster trumma liksom hugger
när man snurrar på trumman.. ungefär en "kvart" på trumman hugger i bromsbackarna...
Ringde min farbror och åkte och svarvade av lite grann för att få bort ev. ojämnheter.. och inte tyckte vi att den "slog/skevade" nått direkt heller...
Dit med trumman igen och justerade.. fortfarande hugg vid typ samma ställe....
Tänkte om de kunde vara de nya backarna så jag slängde dit ett par bättre begagnade (i skapligt skick) och testade...
blev lite bättre.. men när jag idag var ut och testkörde så drog bilen åt höger istället... spelade ingen roll att jag justerat ut backarna på vänster
så hjulet gick lite tyngre så drog pickupen ändå åt höger....

Funderingen är om ända alternativet är att köpa ny trumma och testa med det.. eller va tror ni ?

Sen såg jag att de var liiiite blött i en av hjulcylindrarna på vänster sida också..  helt jävla otroligt... ska aldrig köpa nå annat än ATE grejor sen.
Funderar på att beställa fyra nya ATE hjulcylindrar men de kostar ju en slant.. men kanske det är värt å att dom inte läker ! ICQ/ac

Men vad tror och tycker ni vad jag ska göra ?
Köpa ny trumma, köpa nya hjulcylindrar och hoppas det blir bra !?

Tacksam för tips !

1,859

Köp fyra nya ATE hjulcylindrar, justera allt och besiktiga  ICQ/ab

Är lite lat idag och orkar inte läsa hela tråden igen  ICQ/ag  men visst har du nya bromsslangar  ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

1,860

åka ut å bromsa skulle jag gjort, kan köra åt dig om du vill ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

1,861

Ja allt är nytt utom bromstrummorna.
Jo kanske får bli nya ate hjulcylindrar innan det läker ut på bromsbackarna igen !  ICQ/am

Boström... jag har varit ut å kört och bromsat rätt mycket..
och det blir inge bättre.. Jag ska montera dit nya backarna och
försöka igen imorgon..
Blir bara så trött på allt skit.. ICQ/ac

1,862

Faaan va tråkigt sådant är! Eller är det skit cylindrarna som krabbar... Fan va ja ångrar att ja inte köpte ate med... Se hur hemska mina är när d börja gå så långt:(

1,863 Senaste redigerad av easos (2015-04-25 12:37:13)

Idag tog jag bort de bättre begagnade backarna och dit med de nya igen...
justerade ut och kände på bromsen..kändes bra... ut och testkör... nä nu drar den igen till vänster..
har varit ut och bromsat hur mycket som helst men blir inte bättre...
Justerade åt på högersida så trumman gick tungt.. samt släppte på vänstersidan..  som går rätt lätt ändå..
men nää drar lika mycket åt vänster ändå... jag får snart krupp på detta !!!
Det jag kan göra nu för att utesluta att det är fel på trumman är att beställa en ny trumma...
och testa det...

jag vet inte vad jag ska göra nå mer...
Ingen som bor i närheten och är haj på detta med bromsar som kan komma och kolla !?
Förstår inte vafan de ska vara så svårt att få det bra !? Default/yikes  ICQ/ac

1,864

Har cylindrarna samma diameter på höger och vänster sida...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,865

Jodå det tror jag nog..

michaelth skrev:

Har cylindrarna samma diameter på höger och vänster sida...

1,866

Lyft på gummidamasken och mät med ett skjutmått.. Kineser gör inte allt rätt dom e ju oxå människor...

1,867

Okej ska kika när jag river nästa gång.. har nyss switchat på bromstrummorna fick tips
från Demian och jag kan ju utesluta bromstrummorna då det blev lika med högertrumman på vänster  (att det hugger)
...ska testa att slänga om backarna höger till vänster, vise versa.. så får vi se om det är backarna som jävlas.

ut, in, upp, ner, av och på med hjulen, bromstrummorna justera.... gaaaaaaaaaaaaaaaaah !!!!!!

1,868

Min drog snett efter att det kommit lite lite bromsvätska på bromsbanden på ena sidan. Hel omöjligt att få det att ta så bytte till nytt. Nu funkar det iaf ICQ/ab

1,869

Bara en tanke men är du säker på att problemet ligger i frambromsarna ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

1,870

Johannes skrev:

Min drog snett efter att det kommit lite lite bromsvätska på bromsbanden på ena sidan. Hel omöjligt att få det att ta så bytte till nytt. Nu funkar det iaf ICQ/ab

Okej.. jo läkte lite bromsvätska på mina med... men jag eldade på dom lite så var vätskan borta..
Tror inte det är problemet i dagsläget för mig nu...

1,871

Skåningen skrev:

Bara en tanke men är du säker på att problemet ligger i frambromsarna ?

Hm.. nej det är jag inte... men är 95% säker.. det verkar vara nått med vänstersidan...

Jag skiftade bromstrummorna höger på vänster sida å vänster på höger... utan nån skillnad...
känns att det hugger på vänstersidan... när man drar runt trumman för hand så känner man att det går lätt ett tag sen hugger det.

Nu skiftade jag bromsbackarna  höger på vänster och vise versa...
Känner fortfarande hugg på vänster sida när man snurrar för hand...
Justerade ut backarna fullt så släppte jag på dem och ska ta en testrunda imorgon...

Man kan dock utesluta bromstrummor och möjligtvis bromsbackar !
Undra vad det kan vara då !? hmmmmmm......

1,872

Har du luftat ordentligt ? På mina bussar har det blivit bra först efter att jag justerat ut backarna fullt (så att hjulen blir låsta) innan jag luftat.
En annan grej som troligtvis inte har något med ditt problem att göra men ändå kan vara bra är att lämna in backarna på slipning så att radien på backarna stämmer mot trummans diameter.

Eller så kan man (som Mogge lärt mig) sträcka metallen på mitten av backen med hammare o mothåll och på så vis få en större radie på backarna utan att behöva bearbeta bromsbanden.

1,873

Kom att tänka på när jag hjälpte en polare med handbromsarna på hans Volvo 850.
Den hade också problem med att bromsarna plötsligt högg när man snurrade hjulet för hand, trots att allt var nytt.
Krånglade som fan med det tills jag upptäckte att armen längst ut på handbromsvajern var för sliten och glapp.
Problemet var alltså att ena backen satt o glappade och om jag inte minns fel gick det att rulla hjulet helt felfritt bakåt och framåt högg handbromsen lite hur som helst.
Efter att vajern blev utbytt försvann problemet.
Nu har inte du mekaniska bromsar men du kan alltid kolla så att inget annat runt backarna är löst då det behövs väldigt lite för att det ska krångla.

1,874

Franke.. har luftat alla cylindrar... några gånger..
Och det sitter inget löst på bromskölden...så inget sånt problem är det.. tyvärr..  ICQ/ac
får ut å provköra lite imonn om det inte spöregnar... iof så är det väl kanske bra så vet man om soltaket är tätt eller inte ICQ/ae

1,875

Ok, märkligt men vad har du för bromssköldar?
Är det eftermarknadsgrejer eller original, du skulle ju kunna testa att byta dom oavsett.