1

Hej!

Behöver hjälp med en 1600 motor som jag, efter onödigt pillande på förgasaren, inte får att starta överhuvudtaget. Det rör sig om en 1600 med vakuumfördelare och pict 34 förgasare med ormbo.

I alla fall så startade jag den idag och lät den stå och puttra på tomgång ett tag. Sen fick jag för mig att det var en bra idé att justera luftskruven för att få den att gå lite fetare då det sitter ormbo på den. Efter det var fixat så justerade jag in tomgången (den stora skruven ovanför luftskruven) tills jag tyckte den gick jämnt och fint. Efter att motorn nu svalnat startar den inte alls, den går runt med hjälp av startmotorn och då och då baktänder.

Har efter detta gått tillbaks till originalinställningar (2 & 1/2 varv på luftskruven och skruvat skruven på gasvajerarmen tills den precis nuddar "chokegrejen" nedanför alla kammar. Skruvat tomgångsskruven ett par varv ut (typ 2-3). Dessa 3 skruvar är det enda jag rört, tändningen borde vara okej eftersom den gått bra innan, kollade så att den har 7,5 graders förtändning. Detta är bara "höftat" med ögonmått men det är samma timing som när den gick.

Noterade dock att skruven som ligger mot chokskruven var rejält inskruvad, läste att vissa förgasare använder sig av den som tomgångsskruv men att detta ej är fallet på bubblan? Har ej kollat ventilspelet men tänkte att jag kanske kunde komma undan med detta då motorn faktiskt gick relativt bra ändå tills jag började pilla med den!

Har ni några tips, en utförligare guide för troubleshooting t ex?
All hjälp är tacksam! ICQ/ab

2

Att feta på blandningen gör man inte några justeringar det görs med munstyckena, justeringarna är bara för tomgången, har du monterat ormboet utan att gå upp i huvudmunstycke får du problem, tändningen ska du kolla med stroblampa att höfta duger inte.

Anders

3

Ja, original är 127,5 så med ormbo och sportluftfilter bör man kanske testa 130? Det verkar dock vara svårt att få tag på munstycken i Sverige?

Men om det är som du säger måste jag väl kunna få igång motorn på tomgång även med original huvudmunstycke? Hursomhemst så ställer jag tändningen med stroblampa och återkommer.

4

Den borde gå på tomgång, men med ormbo o sportluftfilter bör du ha minst 140 eller 145 tycker jag, 1 eller 2 munstycken beställer du nog enklast från Misab, kolla soppa ledningar så det inte är täppt, ta bort slangen vid förgasaren och ta en petflaska o stoppa ner slangen i och be någon vrida på nyckeln så ser du om du får fram soppa från pumpen, du kan även ha fått skräp i förgasaren jag har ett filter under tanken för att slippa få skräp i ledningarna.

Anders

5

Ja, den gick ju trots allt på tomgång imorse men ej efter att jag "justerat" förgasaren.

Jag kollar allt ni sagt och återkommer sen med resultat, tack! Sedan funderade jag över hur farligt det är med baktändningar, vågar man testa få igång den hur mycket som helst eller är det förenat med stora risker.
Mvh