51

Denada: På en buggy det ju extra lätt att byta/använda bes.motor.
              Frågan är väl hur noga de kollar upp på en kontrollbes. En 60-hästare bör inte skilja sig så mycket utvändigt som     
              en....vad du nu har reggat med.
Inte värt att försöka regga om.

mvh Magnus

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

52

Denada skrev:

Hej hopp.

Då har man läst en massa här då...
men frågan är om man har en buggy och kastar in 60 kusar i den vad säger de då?
den är ju redan reggad som ombyggd...
Så får man ammatörbygga en bil eller går det att regga om den med större motor?

Motor mm får inte ändras på en Buggy "ombyggt fordon", -så har det iaf varit från starten 1983.

DÄREMOT (som jag gjort) kan man reg-bes sin VW med andra godkända ändringar INNAN man bygger ett "ombyggt fordon" ..
Som "ökad effekt", "spårvidd" osv - när man har gjort detta följer ändringarna med även när man sedan "byggt om" (Buggy/kit-car).

53

Denada skrev:

Hej hopp.

Då har man läst en massa här då...
men frågan är om man har en buggy och kastar in 60 kusar i den vad säger de då?
den är ju redan reggad som ombyggd...
Så får man ammatörbygga en bil eller går det att regga om den med större motor?

Ombyggnaden med bytt kaross och kortat chassie anses vara så stor att med ytterligare en ändring övergår den till amatörbyggd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

54

Kikat runt massa på det här och ringde SFRO idag angående effektökningen via pappret dom länkar.

Har då en bubbla 1300 -70 då står det ju att effekten får vara 78 men inget vrid, och då påpekade sfro mannen att om inte vridet står skrivet så använder som standarden 10 % ökning på vrid...

Känns ju inte riktigt roligt då 1300 motorn har ca 40nm?

får väl lyckas leta på en motor med 78 hk och 44 nm då? känns mysko eller någon annan som har mer info om vridet?

55

Effekt är en funktion av varvtal och vridmoment så det är lite svårt att öka effekten med 40% om vridet bara får ökas med 10%. Det ända sättet man kan uppfylla båda är om man sänker vartalet där maxeffekten uppnås.

Konstigt att SFRO inte har koll på förhållandet mellan effekt och vridmoment tycker jag. För mig är vridmomentet fullständigt ointressant, det är ju inte det som driver bilen framåt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

56

Sjuka är ju här att dom skriver att man får öka effekten med 230% (från 34 -78) utan att regga den som ombyggt fordon, överskrider ju 20% gränsen. Så att sen sätta gränsen på 10% vrid känns ju fel?  ICQ/ac

Han va dock inte på kontoret så kanske bra något dom brukar säga när det är blankt på vrid?

Men tänkte mest om någon reggat en kraftigare motor han nå gått under 10 vrid med eller hur har de gått för er?  ICQ/ag

57 Senaste redigerad av Abdullah (2015-04-23 18:35:33)

Det där känns inte som att sfro inte har koll på. Är du säker att det inte blev nåt missförstånd mellan er?
Du kan ju inte modda genom att ändra  hk o ha vrid opåverkat

58

Mogge skrev:

Skön regeldjungel att bröta i, enkel men svår samtidigt.

Vad säger ni om min -58 enkelhytt med Porsche 356B bromsar och 60hk?
Lite effekthöjning, javisst, men knappast regbesiktning på det va?

När jag tittar närmare i mina papper på Marchal Express så har jag tydligen 407KW=553HK.
Hm............ Undrar hur det gick till...............

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

59

Nej nej, har inte reggat den utan ringde för att kolla vad som gällde då jag tänkte regga med en motorcykelmotor jag har på g. Men om vridet är som dom säger funkar det inte Default/hmm Men ska ringa upp i morgon igen!

motorn jag tänkte pröva har 74 hk och 114nm, vore ju underbart med fart!  ICQ/ag

Mogge: då är det bara att trimma på då!

60

Ceasar skrev:

Nej nej, har inte reggat den utan ringde för att kolla vad som gällde då jag tänkte regga med en motorcykelmotor jag har på g. Men om vridet är som dom säger funkar det inte Default/hmm Men ska ringa upp i morgon igen!

motorn jag tänkte pröva har 74 hk och 114nm, vore ju underbart med fart!  ICQ/ag

Mogge: då är det bara att trimma på då!

Själv skulle jag aldrig i livet bygga om  så pass mycket för enbart 74hk mannen ICQ/ab ovärt i min värld. Det kan du klämma ut enkelt ur en Lufkyld motor.

61

Är ett mer eller mindre ett skolprojekt.

Dock skissat upp en lösning som gör själva saken ganska lätt + att jag inte behöver första något på själva bubblan. Så återstår och se om jag kan förverkliga det  ICQ/ag

62

Ja alltså mc konceptet är brutalt coolt!!! Men tänkte mest på effekt skillnaden. Men blir det lätt så ICQ/ab

63 Senaste redigerad av Ceasar (2015-04-23 19:28:44)

Mjo, men va e resonabel vrid ökning om man får öka till 78 hk ska ändå ringa imorgon igen, men vore skoj att ha lite kött på benen vad andra har lyckas ändra och argumentera med?

För verkar vara vridet jag kommer falla på Default/hmm

64

Att man får öka till 78 hk utan regbesikting är helt fel, det får man inte. Man får öka effekten generellt 10% utan regbesikting, och om jag minns rätt såhör på morgonkvisten så har nog VW godkänt 20% (det kan vara fel för jag tar det ur mitt skumma minne).

78 hk är det VW som godkänner från årsmodell -70. Före så är det 60 som gäller och även detta ska godkännar med regbesikting, finns lite krav som kränghämmare, styrdämpare, 356-bromsar eller skivor mm.

Ali G

65

Men om man tittar på listan från Sfro, som är ganska tydlig på vad som gäller, men som i mitt fall med en 1302 står det ju inget i "att göra listan" men är det det som står i kolumnen ovanför som gäller som åtgärder även i mitt fall?

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/C5D517B7-03B5-4E79-BD38-68D5FE6948BC.png

Anders

66 Senaste redigerad av Ceasar (2015-04-24 13:28:26)

Ringde  SFRO igen och han behövde prata med sina kollegor om det och skulle återkomma igen på måndag om vridmomentgräns. Han tyckte också det av lite mysko att man får ändra 230% på effekt men 10% på vrid.

Så får hålla tummarna!  ICQ/ad

67

Effekt bromsar ombyggnad och registreringsbesiktning av tysklandsimport.

Jag har en utlandsregistrerad bil som jag vill byta motor och bromsar på.
Kan jag göra jobbet innan jag registreringsbesiktigar vagnen och gör den svensk?
Eller måste jag reparera den trasiga orginalmotorn för att få in den som importbil, för att sen byta motor och bromsar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!