Tänkte köra E85 i min subaru syncro, jag har redan dragit slangar som tål e85 när jag hade tanken ur.
Syncron har dock plasttank, hur tror vi den kommer reagera? vet att många nya bilar som är hybrider eller etanolbilar kör plasttank också.
TÄnkte köra med bränsletrycksregulator.
Plasten är nog inga bekymmer, värre med gummi!
Hur ska du kompensera för etanolen?
Om du inte har en flexfuel-sensor kommer mappningen konstant att vara en kompromiss. Vi fipplade en hel del med FF till Megasquirt för 5-6 år sen men du kör väl original-ECU till Subraien?
Hur menar du en kompromiss? Vad kommer den kompromissa?
Här kört det på BMW förut med enbart btr... Funkade bra dock en förhöjd förbrukning som förväntat bara
E85 är ingen definitiv blandning, det kan vara 3 % etanol och fortafarande kallas E85. Och blandar du en tank vanlig soppa med E85 så är det nåt annat likväl. Insprutet kan inte kompensera så mycket för E85 utan att göra avkall på något och den kommer inte att vara den snabbaste kaninen i skogen...
3% etanol i E85 låter spännande.
Intressant, berätta gärna varför du tycker det.
Eftersom e85 innehåller oftast runt 85-90% etanol så skulle det bara vara 3% så vore det väldigt spännande.
blandningen i e85 SKA (är inte alltid exakt) 70-86% etanol.. mindre etanol på vintern för att inte göra bilar svårstartade.
blandningen i e85 SKA (är inte alltid exakt) 70-86% etanol.. mindre etanol på vintern för att inte göra bilar svårstartade.
Men vad anala ni är då, tanka en vanlig 95:a så är det varken E70 eller E86 längre. Point taken, eller?
Det är ganska stor skillnad på 3% etanol och 70-86% etanol... Däremot är det minst 5% etanol i vanlig blyfri 95... Det är ecu:n garanterat inte anpassad för om den har några år på nacken.
Det är ganska stor skillnad på 3% etanol och 70-86% etanol... Däremot är det minst 5% etanol i vanlig blyfri 95... Det är ecu:n garanterat inte anpassad för om den har några år på nacken.
Men vad du springer i cirklar och missar poängen, du säger nu det jag sa redan i första inlägget.
Däremot klarar den 5 % inblandning, den klarar 10 % också men den går sämre.
Haha chilla!!! då får jag väl skita i det dåååå.... 3% hit 5% dit...Jalla skitsamma...känns som om jag inte kommer ha råd att ha skiten iaf vare sig den går på vatten eller e85 
Jag fattar inte alls vad du men svenneduva?
Pratar du BF95 eller E85?
Men E85 i en standardmaskin utan möjlighet att kunna justera är nog ingen större ide. En kompis körde med E85 i sin Ford med gott resultat dock men krävde lite pyssel.
Med ett programmerbart sprut typ MS är det absolut inga problem. Vi har kört 500-800hk bilar i flertalet år utan problem. 
Och som i min T4 tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30989 så kör jag med ett flexifuel kit för några hundringar och den går alldeles underbart
på E85, och man känner på lukten när man tankar att det är mer sprit än bensin iaf
Kör på du Abdullah, det är absolut värt insatsen
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Jag fattar inte alls vad du men svenneduva?
Pratar du BF95 eller E85?Men E85 i en standardmaskin utan möjlighet att kunna justera är nog ingen större ide. En kompis körde med E85 i sin Ford med gott resultat dock men krävde lite pyssel.
Med ett programmerbart sprut typ MS är det absolut inga problem. Vi har kört 500-800hk bilar i flertalet år utan problem.
Mäh!
Det är ingen standardmaskin såtillvida att den inte har en DJ-motor, det sitter en Subaru-snurra i pickupen. Det spelar liksom ingen roll om du har en motor på 67 hk eller 900 hk om den inte är mappad för soppan. Inte för att kissa längst, men för att kontra din-kompis-i-Ford så var jag en av de första som byggde MS med flexfuel-senor på MS2 och FF-sensor från en Cheva S-10. På en Subaru-motor faktiskt. Vi var dessutom några som labbade med en hembyggd sensor för att göra det riktigt DIY, men även om vi mätte etanolproportionen så var det en rätt dyr sensor i slutänden. Jag har byggt och mappat etanolmotor i min verkstad - för flexfuel - på hembyggt MS. Visst, vi kan ju mappa om eller bestycka om motorn så att den ligger 30 % + och leva med att den går sådär hälften av året eller när den tankas med vanlig bensin (dvs det blir väldigt lite etanol kvar, typ 3 % som exempel). Eller så kan man välja att bara köra på sommaren.
Enligt SS-154480 får E85 klass 1 (dvs sommar) innehålla 75 % etanol och fortfarande kallas E85. Det är 12 % mindre etanol jämfört med 85/100-delar. Det är däremot en svensk standard, utanför Sverige skiljer det. Där jag bor får E85 innehålla 51 % etanol och fortfarande kallas E85. Å andra sidan, där jag bor kör vi E10 rätt av. Det är bara tjockisar på Harley Davidson som tankar ren soppa.
@Jan-Ivers dosa är en piggyback som öppnar spridarna 30 % mer för att kompensera för etanolens sämre energidensitet, det funkar så länge man lever med kompromissen att det inte är en exakt blandning. Utan FF-sensor förblir det en appoximation.
Men sen kan jag väl inte låta bli att undra, varför välja E85, för att spara pengar? Är E85 så billigt i Sverige nu?
För mig handlar det om att tanka ett sk förnyelsebart bränsle av ideologiska skäl och enligt min uträkning så blir det dessutom lite billigare per mil i min T4 men det är som grädde på moset för mig
att det blir billigare.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
För mig handlar det om att tanka ett sk förnyelsebart bränsle av ideologiska skäl och enligt min uträkning så blir det dessutom lite billigare per mil i min T4 men det är som grädde på moset för mig
att det blir billigare.
Fair enough. 
Fast en btr har väl i slutändan samma funktion som piggyback systemet? att låta spridarna jobba hårdare för att kompensera energiförlusten i förhållande till mängd.
Jodå, det blir några kr billigare, och när min bil drar så mycket som den gör så blir det några kr billigare i större skala
Nu var det ju bara en tanke, får se när man har fått ordning på allt med syncron för att veta vad den egentligen drar 
Mappa om gör jag ju inte på org sprutet, palla... Isf blire en vassare motor med eftermarknads sprut och riktig mappning men det har man bubblan till...
Sen sparar jag inte pengar om jag kör på e85 Svenne, jag spenderar dom på annat såklart....