1 Senaste redigerad av CharlesIngalls (2015-04-22 22:01:44)

Hej

Jag har en Ghia från -66 och har lite problem med växellådan.
Det är egentligen växlarna till vänster 1 & 2 som är svåra att få i efter att ha kört på 3'an eller 4'an.

Ibland får jag lägga i 3'an och skjuta växel-spaken så långt åt höger det går för att sedan kunna lägga i 1'an igen.
D v s känns som om något i lådan kommer i ofas och problemet blir bara värre.

Någon som har en aning om vad jag kan ha för problem och vad/var det ska åtgärdas?

2

Är justeringsskruvarna ordentligt åtdragna?

3

Finns nog många lösa skruvar lite här och var, behöver lite mer precis info om var de sitter.  ICQ/ag

4

Spaken sitter med 2st skruvar i karossen. Man justerar spaken genom att lossa dessa och flytta runt basen. Är den lös eller dåligt justerad blir det svårt att få i växlar.

5

Okej, tack!
Ska kolla imorgon, vore trevligt om det var ett enkelt fel.
Besiktningstiden börjar närma sig...

6

Lådan är ju bara 49 år så det vore väl faan om den skulle börja krångla just nu. Man renoverar bilar som är i samma ålder pga mycket rost och bucklor men motor och växellådor är tydligen evighetsmaskiner. Vi har nu kommit så långt bort från tiden när det bara var att skaffa en annan låda. pga ålder på delarna så är det tyvärr bara en seriös renovering som fixar tillbaka växellådan till ursprungligt skick. När jag började med vw åkte man till närmsta verkstad och köpte en utbyteslåda eller utbytesmotor. Detta var tidigt 70-tal. numera har jag hört att man kan hämta "nya" på skroten. har inte ännu provat den metoden. Den bittra sanningen idag är att skall man åka vw sorgfritt så måste man kunna mecka själv eller ha en fet plånbok och anlita kunnigt folk. Varje vår är det likadant på denna tråd. Sida upp och ner med krånglande växellådor och motorer som inte går eller saknar tomgång. Frågan jag ställer mig är om det är våren som orsakar alla dessa problem eller om problemet redan fanns i höstas när bilen gick i ide. var och en får väl rannsaka sitt eget samvete. Dock är vi inte ensamma om denna kultur, båt folket är faktiskt snäppet värre än vw -folket.

7

Instämmer med föregående talare!  ICQ/ag

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

8

Förutom att lådan möjligen kan ha passerat bäst före så skulle jag kolla bussningen till växelförare i tunneln under spaken. Tycker symptomen tyder lite på den.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/521344.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Lossade skruvarna och justerade basen lite och nu fungerar det strålande! Tack för hjälpen!!
Till hösten tar jag tag i renoveringen, gör jag om inget annat kommer emellan...  ICQ/ag

Nu ska jag bara fixa de fyrkantiga däcken och rikta ljuset så är bilen klar för besiktning!

10

CharlesIngalls skrev:

Lossade skruvarna och justerade basen lite och nu fungerar det strålande! Tack för hjälpen!!
Till hösten tar jag tag i renoveringen, gör jag om inget annat kommer emellan...  ICQ/ag

Nu ska jag bara fixa de fyrkantiga däcken och rikta ljuset så är bilen klar för besiktning!

Kolla om du har olja i motor och växellåda först, och fräscha bensinslangar, och när du bytte bromsvätska sist, och......... ska jag fortsätta ICQ/ag  ICQ/ag
Näfaen, kör försiktigt och ha kul, men kolla bränsleslangarnaiaf ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!