1

Är det någon skillnad på växellåda från en 1302-72 och 1303-73, har gnissel i lådan och funderar på att byta. gnisslet försvinner när man trampar ner kopplingen heller har växelspaken rakt upp. kanske lätt att åtgärda utan att byta låda???. koppling och u-lager är bytt.

2

På den frågan så kan man svara njae.
Under förutsättning att båda är med eller utan S så är det ingen större skillnad på själva lådan, främre fästet skiljer med det är enkelt att byta. Det som kan skilja är utväxlingarna, beroende på när de är tillverkade. 1302S har 1:4,125 i slutväxel och 1:0,89 på fyran och de senare 1303S har 1:3,875 i slutväxel och 1:0,93 på fyran, de övriga växlarna är i stort sätt samma.
Det gör att en låda med 3,875 blir något slöare på 1-3 mot en låda med 4,125 men på fyran blir resultatet i stort sätt samma.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det är en 1302, och växellådan jag tänkt mig kommer från en 1303s.

4

Då får du en viss skillnad för då har du en 1:4,375 i slutväxel.
Din nuvarande har en total utväxling på 3,89375 och den nya 3,60375

Vid 3000 varv får du följande hastigheter med 165/80/15 däck.

Din nyvarande
#1= 21,94
#2= 40,47
#3= 66,17
#4= 93,67

Med 1303-lådan
#1= 24,77
#2= 45,69
#3= 74,70
#4= 101,21

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Ok, tack för svar, då är det bara att byta, heller hur

6

Ja visst. Tänk på att skruvarna till drivknutarna INTE är insex utan XZN storlek 8.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Ja visst. Tänk på att skruvarna till drivknutarna INTE är insex utan XZN storlek 8.

OM nu inte damasken är bytt, jag har bytt ett antal där de nya skruvarna i satsen varit insex.