Waeco har en himla massa modeller, främst avsedda för truckers, fritidseglare, husbilar och husvagnar. Men det är dyra grejer.
http://www.waeco.se/(S(uzfirddf3mgeu1g5 … bf?pid=966
De där Termoelektriska portabla kylboxarna är ju något billigare, men de drar rätt mycket ström i förhållande till vad man får ut i effektiv kyla. Dess volym är ju inte så stor heller.
Strömsnålare är ju utan tvekan kompresorkylskåpen, men då är det en helt annan prisklass, och de är ju inte direkt bärbara, mer för fast installation.
Jag valde bort Waecos kylskåp då jag köpte mitt skåp, beroende på ett Waeco då saknade ASU elektroniken och kylackumulatorn, men det kanske är annorlunda numera.
Om du inte redan har en gasolinstallation i bussen, så tycker jag inte att du skall välja ett gasoldrivet skåp. Gasol är inte ofarligt på något sätt, och det har hänt en del tragiska dödsolyckor där gasolkylskåp varit orsaken.
Det finns, eller iallafall fans strömsnåla och tysta kylskåp med ammoniak som kylmedium, jag rekommenderar inte sådant, jag har varit i närheten av tre havererade sådana, på ett äldreboende, på ett hotellrum samt i en fritidsbåt, tack ock lov vädras ammoniakångorna ut väldigt fort, men i två av fallen fick en pensionär och en fritidsbåtsskeppare uppsöka sjukvården för mins sagt, irriterade slemhinnor. Och jag fick tre gratis hotellnätter som kompensation... kom lindrigt rödögd till frukosten på Scantic hotel i Stockholmstrakten den morgonen.
I flera år hade jag en väl isolerad och dränerad islåda. Den funkade den med, man kan köpa is i fiskaffärer och kanske på andra ställen också, men det kanske funkar bättre i en båt än i en campingbuss... Jag frös is i halvliters glasslådor i hemmafrysen, och denna kunde hålla i tre till fyra dagar, beroende på omgivningstemperaruren. Drog inte en enda milliampere... Eller jo, en ytterst liten strömförbrukning var det, jag hade en digital elektronisk termometer, det gick väl åt ett AA-batteri varannan säsong...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."