1

Vad finns det för strömsnåla alternativ, är det realistiskt att ha ett kylskåp kopplat till batteriet (motorn avstängt)
utan att den blir sopslut direkt?

Tänker mest på att kyla läsk, lite mat, pålägg, etc. Något litet alltså

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av michaelth (2014-06-08 10:45:00)

Ett kompressorkylskåp är det effektivaste.. inte direkt billiga men så e det.. om du kan sätta ett skilje relä, som separerar ett bil batteri från ett extra så e du safe.
man kan leta efter ett beg från en husvagn,  som går på gasol och 220. men det beror ju på applikationen. vid gasol måste man ha ventilerat vid skåpet och avgasrör ut..
när vi bygger fordon på jobbet monteras bara kompressor kylskåp 12 v, små toppmatade ,då rinner inte kylan ut när man plockar upp en dricka.
no free rides. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Skulle inte rekommendera något kylskåp till startbatteriet även om kompressordrivna är snåla. Om du däremot har ett skiljerelä och fritidsbatteri så är det inga problem. Det innebär att inte startbatteriet inte påverkas när du slagit av motorn. Själv har jag en solpanel på taket så jag kan fricampa hur länge jag vill utan el...
Om du inte investerar i kompressorkylskåp så kan ett vanligt 12v kylskåp dra en 7A det innebär 7Amperetimmar/timme.56Ah på 8 timmar funkar inte med något startbatteri.
Tipsar gärna om Waecos kylskåp, Vi köpte ett som passar perfekt mellan framstolarna på bay-en. Kylbox med lucka uppåt är snålare då inte kylan "rinner" ut, varje gång du öppnar.

Bay -72 GE 2.0

4

Jag har ju byggt en del elsystem i fritidsbåtar, och din fråga blir en landbaserad parallell, då problematiken är den samma.
Som redan sagts, dubbla batterier, med skiljerelä eller skiljediod till laddningen. Solpanel är inteballs fel.
Jag har själv ett sådant här kylskåp:
http://www.hjertmans.se/article/isother … 65-lit-asu
ASU betyder det har en intelligent elektronik som kör kompressorn för fullt, eller efter behov, när du har laddning, men går ner på spareffekt då motorn stängs av. Det har även en kylackumulator som hjälper till att hålla kylan.jag har ofta även en större kylklamp i frysfacket för att jämna ut temp.skillnaderna. Jag har nog kört detta i tio säsonger, jättenöjd!
Klart detta kanske är både för stort och för dyrt för vad du tänkt dig... Det finns ju mindre och toppmatade modeller också, men då oftast utan den smarta elektroniken och utan kylackumulatorn. Ja det kostar både i pengar och i strömförbrukning att fixa denna typen av kyla!
Men dubbla batterier, är självklart, där det ena bara försörjer bussens kylskåp och bodelens belysning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för alla tips! fantastiskt vilken kunskap det finns i BV att ösa ur!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Jag har en sån här. Tror jag. Köpt där och ser likadan ut.

http://www.harald-nyborg.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/8/7843.jpg

http://www.harald-nyborg.se/kylbox-waeco-230v-12v.html

Står 12v termoelektrisk drift, men det har inte min. Bara 220v.
Dock känslig för sinusvågen så en riktig inverter krävs.
Dock värt pengarna och helt sjukt snål. Och rymlig.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

7

Waeco har en himla massa modeller, främst avsedda för truckers, fritidseglare, husbilar och husvagnar. Men det är dyra grejer.
http://www.waeco.se/(S(uzfirddf3mgeu1g5 … bf?pid=966

De där Termoelektriska portabla kylboxarna är ju något billigare, men de drar rätt mycket ström i förhållande till vad man får ut i effektiv kyla. Dess volym är ju inte så stor heller.

Strömsnålare är ju utan tvekan kompresorkylskåpen, men då är det en helt annan prisklass, och de är ju inte direkt bärbara, mer för fast installation.
Jag valde bort Waecos kylskåp då jag köpte mitt skåp, beroende på ett Waeco då saknade ASU elektroniken och kylackumulatorn, men det kanske är annorlunda numera.

Om du inte redan har en gasolinstallation i bussen, så tycker jag inte att du skall välja ett gasoldrivet skåp. Gasol är inte ofarligt på något sätt, och det har hänt en del tragiska dödsolyckor där gasolkylskåp varit orsaken.

Det finns, eller iallafall fans strömsnåla och tysta kylskåp med ammoniak som kylmedium, jag rekommenderar inte sådant, jag har varit i närheten av tre havererade sådana, på ett äldreboende, på ett hotellrum samt i en fritidsbåt, tack ock lov vädras ammoniakångorna ut väldigt fort, men i två av fallen fick en pensionär och en fritidsbåtsskeppare uppsöka sjukvården för mins sagt, irriterade slemhinnor. Och jag fick tre gratis hotellnätter som kompensation... kom lindrigt rödögd till frukosten på Scantic hotel i Stockholmstrakten den morgonen.

I flera år hade jag en väl isolerad och dränerad islåda. Den funkade den med, man kan köpa is i fiskaffärer och kanske på andra ställen också, men det kanske funkar bättre i en båt än i en campingbuss... Jag frös is i halvliters glasslådor i hemmafrysen, och denna kunde hålla i tre till fyra dagar, beroende på omgivningstemperaruren. Drog inte en enda milliampere... Eller jo, en ytterst liten strömförbrukning var det, jag hade en digital elektronisk termometer, det gick väl åt ett AA-batteri varannan säsong... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Kompressor är det enda alternativet om man är inne på strömsnålt och inte är isklampsfantast!

Jag köpte ett löst waeco-aggregat och monterade i det befintliga skåpet i westyn, det blev inte så dyrt tycker jag. Gav väl ca 3700 för detta, det minsta aggregatet med o-ringsevaporator ("isfack"). Så ett alternativ till att köpa ett helt kylskåp, är definitivt att bygga ett själv, så får man det som man vill ha det också. Skulle jag bygga ett till, så skulle jag använda mig av ngn befintlig låda/bygga en själv med ciggplugg, så jag kan flytta mellan bilar. Praktiskt att ha i bussen, likväl som när man storhandlar inför en helg på landet åkandes vilken bil som helst och kanske har några mil kvar innan maten hamnar i kylskåpet "hemma". Toppmatning är, som redan nämnts, bra så man slipper kylsvinn vid öppning.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9 Senaste redigerad av Alander (2014-06-14 09:36:57)

Hade ett 12v/230v kylskåp från Biltema för 999:- på BugRun nu - höll ölen kall!  ICQ/ad

10

köp ett riktigt märkes kompressorkylskåp ..jag hade mitt waeco med mej på Bugrun & kylde 2 platter med öl, startbatteriet höll hela helgen,
andra bra märken är CoolMatic & Isotherm

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

11

Du kan leta en begagnad kompressorkyl också, även om det kan innebära en viss risk så håller kvalitetsgrejor bra. Jag köpte ett litet båtkylskåp (kompressor) med sidohängd dörr och frysfack för 500kr, kort efter köpte jag dessutom en ganska ny toppmatad weaco kompressorkylbox av en husbilsåterförsäljare för 500kr. Tidigare ägare hade ställt en het gryta på locket så den gick ju inte att ha i en lyxig husbil längre ICQ/ae

Första testet var på bugrun, drev dem med varsitt kasst förbrukningsbatteri. Bägge fungerade klockrent och räckte gott och väl fred-sönd. Bland de bästa köp jag gjort, ända nackdelen var att jag åkte och handlade bärs på lörd förmiddag, drog på max för att kyla dem snabbt, glömde sänka och frös all bärs till natten och fick hacka loss bitar för att få juice på söndagen.

12 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-18 14:10:17)

Ni läser väl kanske inte båttidningar, det är ju som förväntat väldigt ont om folkvagnar i sådana tidskrifter.
Men, i Praktiskt Båtägande årets juninummer (nummer 6) hade man testat åtta kylboxar.
Bäst i test var Waeco CFX 35 och Isotherm TB-31. Men man ansåg att de båda testade Isothermboxarna blev kallast och håll kylan bäst. Waecon kostar 7500kr och Isotherm 4600kr.
Praktiskt Båtägande kostar däremot bara 69,90kr men borde finnas på biblioteket, och det brukar väl kosta nån femma att få ett par sidor kopierade.
Möjligen kan tidningen också finnas hos nån frisör i kustbandet.. Default/hmm

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Jag har en waeco CDF-18 kompressorbox i nyskick. Använd vid något enstaka tillfälle. 4000 kr, kommer att passera Malmö om ett par veckor och kan ta med den, om du skall ha den

14

Annonstips.

http://www.blocket.se/ostergotland/2st_ … _3&w=3

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

15

Jag har ett litet husvagnsskåp, Electrolux för 12 / 220 V och Gasol!
Säljes för 1000:-

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

16 Senaste redigerad av lasslo (2014-07-06 02:40:15)

Jag har provat flera billiga kyl/värmeboxar, men det funkar inte ICQ/ab Iaf inte utan kylklampar.
Det enda som fungerar att kyla ner och hålla kallt är kompressorboxar.

Efter att maten blev förstörd(återligen) på bugrun iår så bestämde jag mig för att köpa en kompressorbox...

Men jag var lite för snål för att köpa ett waeco för dryga 4000kr ICQ/ab
Jag köpte ett på harald nyborg, BRANFORD, 13l. Det var på extrapris för 2500kr.
Det finns tyvärr inte kvar på deras hemsida, men det påminner om detta(fast lite större)
http://www.harald-nyborg.se/kylbox-10-5 … essor.html

Jag har testat det några gånger och det verkar funka bra, så det duger nog för mina behov ICQ/ab

Det har en liten display där du ställer önskad temp, -18 till +10, och det stämmer bra(kollat med termometer)
Förbrukning ca 40w, det har jag iof inte kollat ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

j:son skrev:

Jag har en sån här. Tror jag. Köpt där och ser likadan ut.

http://www.harald-nyborg.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/8/7843.jpg

http://www.harald-nyborg.se/kylbox-waeco-230v-12v.html

Står 12v termoelektrisk drift, men det har inte min. Bara 220v.
Dock känslig för sinusvågen så en riktig inverter krävs.
Dock värt pengarna och helt sjukt snål. Och rymlig.


Börjar fundera på om jag ska investera i en box till bussen nu. Denna ser ju lockande ut rent prs och storleksmässigt. Men jag förstår inte om det bara är termoelektiskt vid 12v eller om det är kompressor kylning då med, det är ju det man är ute efter liksom. Eller måste man sätta in en inverter för att kunna använda kompressorn, är det så på Waeco:s boxar med?

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

19

"Kylbox Mobicool 230V/12V, modell B40.
Kylbox med normalkylning - och djupfrost med elnätsanslutning (kompressordrift).
Steglös temperaturreglering vid kompressordrift.
Normalkylning vid 12V drift (termoelektrisk drift)
Kompressor: kylområde + 10° till -15°
Termoelektrisk: avkylning till ca. 20° under omgivningstemperaturen.
Mått: H. 45,4 x B. 52,0 x D. 51,5 cm.
Vikt: 22 kg.
Kan innehålla upp till 40L."

Jag uppfattar det som så att kompressorn kräver hushållsel, 240V, för att gå igång, och därmed ge extra skjuts åt nedkylningen.
Det är väl så att man skall "ladda upp" kylan hemmavid och sedan låta bilens batteri stå för underhållskylningen.
Thermoelektronik fungerar genom att flytta energi genom en halvledare, och förlusterna där blir ju kyla på ena sidan och värme på den andra, och det drar en hel del ström.
Kompressorer med kylmedium byter ju också plats mellan värme/kyla, men processen kräver inte lika mycket inmatad effekt.
Så rent fysiskt kan jag ju tycka att denna box konstruktion känns bakvänd, men det finns säkert någon el-fysisk-termisk tankegång med nån logik bakom.

Invertrar, eller på svenska "växelriktare" är ju bra, men om man vill ha en som ger riktig sinusvåg och kan lämna skaplig effekt så gör dom stora hål i plånboken.
Sedan har dom ju en engenförbrukning också, så förluster där är att räkna med!

Med andra ord, tag med sladdvinda och jordfelsbrytare till Bug Run... ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Ja mycket märkligt att man valt att konstruera den på det viset, borde vara tvärt om!   ICQ/ad

Köp en renodlad kompressorbox är det slutgiltiga svaret, allt annat blir ni bara missnöjda med. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

luftgekühlt skrev:

http://www.ehandel.se/Kickstarter-succe … ,7642.html

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

22 Senaste redigerad av Frederik (2016-07-29 13:10:15)

Äldre test på boxar: webshop.waeco.se/banners/20120118/kataloger2012/bastpatest.pdf
..och här har vi en begagnad "bäst i test": https://www.blocket.se/stockholm/Isothe … 12&w=3

och ett billigt (300kr!) beg. kylskåp.. dålig bild men ser ut att kunna vara kompressordrivet? https://www.blocket.se/ostergotland/Div … 12&w=3

23

Jag har denna, körde kylvaror med en halvtinad frysklamp i 13 timmar. Den höll sig i samma temp från start tills vi kom hem (+4) 1 kall platta öl håller sig kall i mer än en dygn om man använder " snabb locket" på ovansidan.