Hur kopplar ni in en el soppapump.Tänkte koppla via tändningen.Bör man koppla så den får ström via oljetryckskontakten eller på nått annat vis?.i så fall h
ur
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » koppla elektrisk soppapump
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur kopplar ni in en el soppapump.Tänkte koppla via tändningen.Bör man koppla så den får ström via oljetryckskontakten eller på nått annat vis?.i så fall h
ur
jag tror du kan koppla den på tändningen genom ett relä så att den startar när man slår på nyckeln med en brytare som ger möjlighet till att slå av den trots att tändingen är på. ? slår man då av tändingen så stoppar pumpen oxå :=)
Du kopplar den till en separat brytare. Skulle du få förgasarbrand slår du av brytaren till pumpen trycker ner koppling och gasen i botten så sugs lågorna in i förgasarna när bensinen tar slut.
Det är en bra säkerhet om man döljerbrytaren för tjuvarna också. Skulle de komma in i bilen och försöker köra iväg så kommer de inte så längt om de inte startat pumpen 
Om man krockar eller råkar ut för en annan olycka så är det nog att föredra att bränslepumpen stannar om motorn stannar så man slipper ha en trasig bränsleledning som sprutar bränsle över heta motordelar... 
ja kanske ingen dum ide att dra ett relä över signalen för oljetrycket, med tillägg på att man har en seriekopplad brytare, vill man överarbeta det lite kanske man tom vill ha en trestegs vipp brutare som man kan tvinga drift på pumpen i ett läge om man exvis kört soppa torsk och enkelt vill fylla upp förgasarna, och ett läge där man kan slå av den ur stöld / brandrisk synpunkt :=) och i mitten läget så är det oljetrycket som styr. = daily operation........
Det finns relän som räknar pulser från tändningen, kommer de för sällan slår det ifrån. Lär ska sitta bl.a. i Golf.
Tack för alla svar. Får bli en dold brytare nånstans
Tack för alla svar. Får bli en dold brytare nånstans
Tack för alla bra svar.får bli en dold brytare nånstans
Hittade ett lilafärgat relä i en Ford på skroten, som har texten "Relais Zus Benzinpumpe".
Det har ett stift som räknar tändpulser och som slår ifrån om motorn stannar. Direkt när
man slår på tändningen drar det i några sekunder för att få upp trycket (det satt i en bil
med insprutning...)
Safety cut-out relay for electric fuel pumps
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=
Exakt samma funktion och i stort sett samma stiftbeteckning. Skillnaden är förstås att
skroten inte tog 66 euro och att jag inte fick några kablar med... 
Jag använde mig av en sån här när jag installerade elektrisk pump på en gatbil,
den är köpt på skroten men borde sitta i bilar med insprutning Ford modeller från 90-talet..
Den har en kula i sig och vid en snabb stöt så stänger den av sig och den fungerade helt utmärkt kostade 50-100,-sek.
Bild på den:

Liv i tråden igen.har handlat detta reläkitt på summit o tänkte koppla så pumpen startar när oljetryckslampan slocknar dvs när ingen spänning finns fram till oljetryckslampan. Men hur gör jag då .mina elkunskaper är väl sådär.som det är draget nu enligt elschemat så när jag vrider på tändningen så ger relät signal till brytaren och släpper fram spänning till pumpen
Enligt schemat så har ju oljetryckslampan inget med denna kopplingen att göra.
Sedan skall du veta att oljetryckslampan lyser då den får minusspänning från givaren, den jordar nämligen lampan när trycket är för lågt.
Den där "Circuit breaker" är den en brytare som ingår i kittet? eller avser man att koppla den röda kabeln till en batterifrånskiljare (=huvudbrytare)?
Den gula kopplar du till någon säkring som är spänningssatt då tändningen är påslagen, exempelvis ettans, den som går till tuta, torkare etc.

Hej! Jo jag vet att oljetryckslampan inte är inblandad i schemat men tänkte på nått sätt andvända den.Men som du säger så verkar det svårt.Ja den där circuit breakern var med i kitet men den har jag inte mycket hjälp av.
Det är den på bilden.Var ut o mätte och finns spänning på bägge sidor oavsett om tändning en är på.Ja den gula kabeln har jag kopplat så att när jag vrider på tändningen så får jag ström fram till relät.spänning finns alltså hela tidentill relät via den röda kabeln.Det man kunde göra kanske är att koppla den gula kabeln till tändspolen så att relät får ström när tändspolen ger pulser till fördelaren.Fasen va krångligt detta börjar bli
Hej, som jag tolkar det så är den "Circuit breaker" som ingår i ditt kit ett överströmsskydd, inte som en säkring som du måste byta vid "kortslutning" utan vid överbelastning/kortslutning så återställer den sig efter en kort tid.
Hej, som jag tolkar det så är den "Circuit breaker" som ingår i ditt kit ett överströmsskydd, inte som en säkring som du måste byta vid "kortslutning" utan vid överbelastning/kortslutning så återställer den sig efter en kort tid.
Ok då är jag med.Fyller alltså nån funktion
Ja du kan ju koppla den gula till plus på tändspolen så sparar du en massa kabeldragning.
Men du bör ha en hängsäkring på den gula kabeln, jag vill minnas att tändspolen i original är osäkrad. Beroende på vad det är för årsmodell på din bil, så skall det redan finnas en hängsäkring där, som försörjer backljuset.
Det är klart att du kan använda "oljetryckssignalen" till att bryta spänningen till bränslepumpen, med ett växlande relä som stänger av om trycket uteblir... Men det är ju en tankevurpa kommer jag på nu under tiden jag skriver... Det blir nog väldigt svårt att starta motorn, då man inte har något oljeteyck de första sekunderna, och då startar ju inte pumpen.... Möjligen med ett annat relä som styrs av startmotorns solenoid som då tvångsmatar pumpen med spänning då startmotorn går, och sedan tar oljetrycksreläet över... Jo det går att fixa, men det blir en sådan där underbart fransk citroënlösning, man skapar en teknisk lösning till ett problem som knappast existerar
.
Men jag kan rita ett schema åt dig om du fortfarande är intresserad av en sådan lösning.
Troligtvis går det att lösa med ett ensamt växlande relä också, men det blir väl en viss hysteres i tidsgapet mellan det att startmorton slutat att gå tills dess att oljetrycket byggts upp, men det finns ju en viss reservoar i flottörkammaren så motorn hinner inte stanna på den korta stunden.
Att köra via oljetryckskontakten e riktigt bra att göra, en knapp att prima förgasaren med första gången eller om man kör soppatorrt, sen räcker ju soppan i flotörhusen för att starta och få upp oljetrycket och pumpen startar.
Anders
Jeg lavede denne ud af et relæ fra Biltema til 40 kr.
Benzin pumpen får konstant spænding - når der er olietryk
Benzin pumpen "primer" når startmotoren kører.
Hm, kan du förklara schemat Birk jag hänger inte riktigt med jag är dålig på de här med el 
Vad är P med ring å vad är P med fyrkant
Är det ett växlande relä med 5 anslutningar
P med cirkel är pumpen, p med fyrkant är oljetryckskontakten, lämpligt relä enligt schemat biltema 42305.
Anders
Præcis som Anders siger :-)
87a = Ignition
87 Kommer fra startmotoren.
Ja du kan ju koppla den gula till plus på tändspolen så sparar du en massa kabeldragning.
Men du bör ha en hängsäkring på den gula kabeln, jag vill minnas att tändspolen i original är osäkrad. Beroende på vad det är för årsmodell på din bil, så skall det redan finnas en hängsäkring där, som försörjer backljuset.Det är klart att du kan använda "oljetryckssignalen" till att bryta spänningen till bränslepumpen, med ett växlande relä som stänger av om trycket uteblir... Men det är ju en tankevurpa kommer jag på nu under tiden jag skriver... Det blir nog väldigt svårt att starta motorn, då man inte har något oljeteyck de första sekunderna, och då startar ju inte pumpen.... Möjligen med ett annat relä som styrs av startmotorns solenoid som då tvångsmatar pumpen med spänning då startmotorn går, och sedan tar oljetrycksreläet över... Jo det går att fixa, men det blir en sådan där underbart fransk citroënlösning, man skapar en teknisk lösning till ett problem som knappast existerar
.
Men jag kan rita ett schema åt dig om du fortfarande är intresserad av en sådan lösning.
Troligtvis går det att lösa med ett ensamt växlande relä också, men det blir väl en viss hysteres i tidsgapet mellan det att startmorton slutat att gå tills dess att oljetrycket byggts upp, men det finns ju en viss reservoar i flottörkammaren så motorn hinner inte stanna på den korta stunden.
Hej.jag provar lösningen med tändspolen .Den borde bli bra
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » koppla elektrisk soppapump
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.