Som jag förstått det ska man köra DJ-motorerna på 98-oktan. Har varit på ett par mackar nu där ingen säljer 98.
Funkar det att köra oktanbooster?
Hur gör ni?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Bensin till DJ-motor
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Som jag förstått det ska man köra DJ-motorerna på 98-oktan. Har varit på ett par mackar nu där ingen säljer 98.
Funkar det att köra oktanbooster?
Hur gör ni?
Jag åker till Shell o tankar v-power 
Är det skillnad?
Man kan väl köra dom på lägre oktantal om man ställer om tändningen?
Jag letade och fann denna text någonstans
Sparade den i en word dokument och skrev ut, jag ska kolla tändningen jag med ...
DJ ska ha 800 ± 50 r/min tomgångsvarvtal. Om man ställer in något annat så kommer DLS-enheten att försöka återställa tomgången till 800 r/min genom att fördröja tändningen.
Högre tomgång leder bara till onödig bränsleförbrukning när man står i bilköer etc.
Ställde du in tändningen på 10° FÖD (för 98-oktanig bensin) eller 5° FÖD (för 95-oktanig bensin) ?
Tänk på att kolla i samband med tändinställning att centrifugaltändförställningen inte börjar verka förrän vid omkring 1100 r/min. Detta görs genom att, med båda vakuumslangarna lossade från fördelarens vakuumdosa och DLS förbikopplad, öka gaspådraget mycket sakta och försiktigt tills man ser att tändinställningsmärket börjar röra sig, och precis då läsa av varvtalet. Om tändförställningen aktiveras tidigare så tyder det på att fjädrarna i förställningsmekanismen börjar vara utmattade. Man kan gärna också prova att rusa upp motorn flera gånger och se efter att tändläget alltid går tillbaks till samma gradtal vid tomgång, oavsett om man släpper gasen tvärt eller låter motorn varva ner mycket sakta.
För detaljer, se www.obadalek.info/vw/manual/Digijet-_Dig..._MKB_DJ-MV-SR-SS.pdf .
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Bensin till DJ-motor
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.