1

Som jag förstått det ska man köra DJ-motorerna på 98-oktan. Har varit på ett par mackar nu där ingen säljer 98.

Funkar det att köra oktanbooster?
Hur gör ni?

2

Jag åker till Shell o tankar v-power ICQ/ab

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

3

Är det skillnad?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Man kan väl köra dom på lägre oktantal om man ställer om tändningen?

5

Jag letade och fann denna text någonstans
Sparade den i en word dokument och skrev ut, jag ska kolla tändningen jag med ...

DJ ska ha 800 ± 50 r/min tomgångsvarvtal. Om man ställer in något annat så kommer DLS-enheten att försöka återställa tomgången till 800 r/min genom att fördröja tändningen.
Högre tomgång leder bara till onödig bränsleförbrukning när man står i bilköer etc.

Ställde du in tändningen på 10° FÖD (för 98-oktanig bensin) eller 5° FÖD (för 95-oktanig bensin) ?

Tänk på att kolla i samband med tändinställning att centrifugaltändförställningen inte börjar verka förrän vid omkring 1100 r/min. Detta görs genom att, med båda vakuumslangarna lossade från fördelarens vakuumdosa och DLS förbikopplad, öka gaspådraget mycket sakta och försiktigt tills man ser att tändinställningsmärket börjar röra sig, och precis då läsa av varvtalet. Om tändförställningen aktiveras tidigare så tyder det på att fjädrarna i förställningsmekanismen börjar vara utmattade. Man kan gärna också prova att rusa upp motorn flera gånger och se efter att tändläget alltid går tillbaks till samma gradtal vid tomgång, oavsett om man släpper gasen tvärt eller låter motorn varva ner mycket sakta.

För detaljer, se www.obadalek.info/vw/manual/Digijet-_Dig..._MKB_DJ-MV-SR-SS.pdf .

Just building stuff in my own garage, when i want, how i want ...
Ford 32 bigblock airride roadster, Ford T27 Dragrace bigblock airride roadster, Chevy -57 convertible,
, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se