Eftersom tillfällena att köra lagliga race här på ön är obefintliga och de olagliga är få, i kombination med att jag har alldeles för många bilar så har jag efter mycket vånda bestämt mig för att sälja min 12 sekundersbil.
Motor 2332 cc:
Autolinea high roof block.
CB 84 mm vev, Cheva journals
Engle FK 44 kamaxel
CB strait cut kamdrev
Melling 26mm oljepump
Fullfödes oljesystem
Empi slim sump
Extern oljekyl, pressade stålomspunna ptfe-slangar
Scat vevstakar
Mahle 94 mm cylindrar med smidda kolvar
Steve Tims stage II toppar. 42 * 37,5 ventiler
Scat 1,4:1 vippor
Matchportade insug
IDA 48 med JPM Raptor venturier och trattar.
Holley red bränslepump, Holley regulator och Earls bränslefilter. 10 mm bränsleledning i hydraulrör och stålomspunna slangar med pressade kopplingar.
Komp. 10.0:1
1 5/8” full merged med rostfri ljuddämpare alt. stinger
Innovate MTX-L bredbandslamda.
Kennedy stage II koppling med Daikin lamell.
Bosch 009 fördelare, Petronix Ignitor
Omex rev limiter Clubman with launch control
Växellåda:
Byggd av KCR på dubbelgavlat IRS-hus
Utväxlingar:
Org. 1:a och 2:a (super beetle), trean och fyran eftermarknadsdrev med tätare utväxlingar.
1: 3,78
2: 2,06
3: 1,48
4: 1:14
Slutväxel 4,12 Klingenberg
CrMo pinjongmutter
Förstärkt gavel
Superdiff
Stålgafflar
SAW förstärkta axlar:
Bilen är från 59 och plattan är renoverad och lackad med svart Temadur 20 och med löjligt mycket rostfria bultar, typ överallt där det gått att byta ut orginalbultar.
Kortad framvagn med sänksats och renoverade originalspindlar. Ny styrsnäcka och styrdämpare.
Renoverade originalbromsar med svarvade trummor. Hurst linelock. Alla lager och bussningar bytta.
Sway Away förstärkta torsionstavar (26 eller 28mm, kommer ej ihåg) i bakvagnen. Limiter starps.
Karossen är orörd utvändigt. Rostfri förutom ytrost och några små hål i någon framskärm
Inredningen består av racestolar i plast, Simpson fempunktsbälten och burbåge samt aluminium dörrsidor. Autometer oljetryck, oljetemp och Monster tach med shiftlight. Tillbakaflyttad växelspak. Plastrutor (Macrolon) runt om.
Liten aluminiumtank. ”Blöja” i aluminium under motorn.
Braille lightweight batteri (6,8 kg)
CMS lightweight fälgar. Michelin 135/80-15 och MH Racemaster 215/65-15 D.O.T gatslicks.
Bästa tid: 12,2079s Bästa 60-fot: 1,5645s Bästa spd: 178,93 km/h.
Jag har dock aldrig lyckats få till alla tre parametrarna i samma repa.
Pris: 120 000 skr eller högstbjudande. Jag förehåller mig rätten att själv besluta till vem och var jag säljer.
Då en av anledningarna till försäljning är för många bilar så är byte inte intressant i första hand men visst kan det vara möjligt om du har något intressant att erbjuda. Till exempel Porsche 356, 912 eller tidig 911. Karmann Ghia T 34, VW 181. Inga typ 1 undantaget cabriolet.
Mycket byggbilder finns vid seriöst intresse av bilen. Vill man ha den lika fin utvändigt som under så behövs en ny lack.
Swerker, hoppas du inte har något emot att jag använder din bild 
