1

Hej då min motor inte verkar så frisk så går jag i tankarna om att byta den.

Har lite roliga idéer som jag skulle vilja få lite mer kött på benen för att genomföra så tänkte lite frågor här om någon kanske gjort något liknande eller har tips.

Orginal sitter det en 1300.

Läst att 70-nyare för ändras till 78 bhp med lite ändringar. ( http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … l_v1_2.pdfICQ/ag

Så min plan va då att sätta i en Honda vt1100 Shadow motor, den har 78 hp och ett vrid på 101 nm tänkte att det borde vara mer än väl vad som behövs för att röra bilen framåt?

Har tillgång till cnc fräs för att bygga en adapterplatta.  ICQ/ad

Detta var mina planer då till mina frågor:

Vad ligger maxvrid och max Rpm på 1300 så man kan jämföra nummer mot den andra? Enda jag hittar är Bhp.

Vet någon om liknande projekt. Eller vad jag borde stöta på för problem då jag kopplar motorn till adapter-koppling?

Också klurat på att behålla motorcykelväxellådan och dra den till adapterplatta så man kan använda 1,2 som hög lågväxel. Sett bla några med R1 motorer som gjort på detta vis och fåt 24 växlar   Default/hmm

Tror ni det hade varit ett bra byte?

Så allt som svarar på frågor eller ger mig kött på benen är välkommet.
Åsikter eller förbättringspunkter med.

Mvh Ceasar!

2

Prata med Sfro då du troligen kommer behöva dess hjälp..då nog... besiktnings stationer gärna hänvisar dit, då du gör en så speciell ombyggnation...

Att fråga är ju en väg att veta mer än besiktnings sationen om/när du står där..=bra. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Är inte besiktningen jag orolig för. kollat med dom och dom länkar vidare till sfro sidan som jag länka. Att med förstorade bromsar och krängh så får man ha en effekt upp till 78 på 1970 år modell eller nyare.

Så i det här stadiet letar jag mc motorer som är relativt billiga bra vrid och en effekt på runt 70. Så kom jag över en vt1100 som har just 78 hk vilket vore perfekt och känns som vridet på 101 borde vara nog?

Men hur mycket vrid har tex en 1600 motor?

4

Den ingående axeln i lådan måste lagras då den inte har något lager där den går genom diffhuset och dessutom är delad.
Där det på bilden står reverse gear sitter det ett lager och sedan lagras den axeln normalt i svänghjulsskruven.
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c19735ca1836a2f6d9224b0736e44a98.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

oj tack för bilden, letat efter en sådan.

Kan beskriva lite mer hur jag hade tänkte göra detta, vilket borde undgå det problemet. Hade tänkt att formgjuta motorsidan av vad man nu kallar det "kopplingshuset" och sen fräsa ut ett likadant? Så adapterplattan ska ha exakt samma form som dom första ca 10 cm av motorn mot växellådan. där det går ihop vid kopplingen ska ett lager vara som stabiliserar. sen ska motorcyckel axlen gå in i en adapter axel som då gå vidare genom lagret och till kopplingen.
och hålla allt det här stumt så borde  det funka som orginalmotorn bara att det är en annan kraft via axlen.

Förstår ni hur jag menar? och kritik på det tack ICQ/ab

6

ska skissa upp hur jag menar imorgon!

Någon som vet om det går att dämpa effekt i en motor? hittat en som skulle vara så perfekt men ligger några hk över gränsen mot vad jag får ha. suck  Default/hmm

7

Ceasar skrev:

ska skissa upp hur jag menar imorgon!

Någon som vet om det går att dämpa effekt i en motor? hittat en som skulle vara så perfekt men ligger några hk över gränsen mot vad jag får ha. suck  Default/hmm

Får och får.. ICQ/ad

8

Med rätt förutsättningar så får man ha 15 kW/100 kg bil.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Du får inte sänka effekten. Dom går efter Hur mycket den lämnade fabriken med.
t.ex så ska jag köra med ej20g motor från impreza med 211hk från fabrik. man kan strypa ner den ganska mycket(på papper iaf) men det spelar ingen roll då den lämnade fabrik med så mycket. Enligt sfro