Som en del kanske har märkt är jag lite tokig i gamla blaupunkt bilradios. Tycker det är vansinnigt roligt att se vad man kan göra med dem och bygga för att kombinera dem med en moderm ljudanläggning.
Mitt senaste projekt kallar jag "The black box"
Personligen tycker jag nog att detta är bland det häftigaste jag byggt hittills till blaupunktarna. Så minimalistiskt, men ändå så fulländat
Hur gör man? Jo det enda man gör är att plugga in DIN-kontakten i radion, sätta på radion, parkoppla boxen med telefonen (eller annan spelare med Bluetooth) och så är det färdigt. Inga batterier, inga andra sladdar att dra, ingen modifikation av radion, ingen håltagning eller andra prylar man måste "gömma". Det är bara att fästa boxen med dubbelhäftande tejp ovanpå radion eller någon annanstans bakom instrumentpanelen och man är färdig.
Vad gör den? Boxen startar sedan när man slår på radion (hörs en liten "trudelutt" i högtalarna"). Radion spelar som vanligt, men när man väljer att spela upp musik från telefonen/ spelaren så tystnar radion automatiskt och spelar istället via Bluetooth. När man pausar/ stänger av uppspelningen/ internet laggar så återgår blaupunkten automatiskt till att spela radio igen. Se gärna filmklippet, för jag yrar som vanligt. 60-talet möter 20-10-talet