1

Som en del kanske har märkt är jag lite tokig i gamla blaupunkt bilradios. Tycker det är vansinnigt roligt att se vad man kan göra med dem och bygga för att kombinera dem med en moderm ljudanläggning.

Mitt senaste projekt kallar jag "The black box"

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8980A148-681A-41F8-AE83-8CF0475DEA32_zpstxtevh9l.jpg

Personligen tycker jag nog att detta är bland det häftigaste jag byggt hittills till blaupunktarna. Så minimalistiskt, men ändå så fulländat  ICQ/ae
Hur gör man? Jo det enda man gör är att plugga in DIN-kontakten i radion, sätta på radion, parkoppla boxen med telefonen (eller annan spelare med Bluetooth) och så är det färdigt. Inga batterier, inga andra sladdar att dra, ingen modifikation av radion, ingen håltagning eller andra prylar man måste "gömma". Det är bara att fästa boxen med dubbelhäftande tejp ovanpå radion eller någon annanstans bakom instrumentpanelen och man är färdig.
Vad gör den? Boxen startar sedan när man slår på radion (hörs en liten "trudelutt" i högtalarna"). Radion spelar som vanligt, men när man väljer att spela upp musik från telefonen/ spelaren så tystnar radion automatiskt och spelar istället via Bluetooth. När man pausar/ stänger av uppspelningen/ internet laggar så återgår blaupunkten automatiskt till att spela radio igen. Se gärna filmklippet, för jag yrar som vanligt. 60-talet möter 20-10-talet ICQ/ag

2

Riktigt coolt!! Om du funderar på att sälja o priset är vettigt så ställer jag mej i kö ICQ/ab

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

3

Precis..knölar in mig i kön också.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Tack vad kul att det är fler än jag som tycker den var cool. Skall testa den lite mer, men ja jag kanske bygger fler. ICQ/ab

5

ställer mig i kö jag också ICQ/ag

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-17 12:00:22)

Precis i min smak. Nya lösningar i gammaldags förpackningar! Väl dolda intergerade kretsar och en blåpunkt som tillåts kommunicera med hjälp av blåtand! ICQ/ab
Du skall absolut lägga in Pink Floyds "Wish You Were Here" i telefonen, och låta blåpunkten spela upp övergången mellan "Wish You Were Here" och "Shine on You Crazy Diamond"...
Det ligger liksom i sakens natur... Pink Floydkännare vet vad jag menar, avsnittet är just så som du rattar på din radio, och är inspelat i en av trummisen, Nick Masons veteranbilar, kanske till och med på en blåpunkt.... Default/hmm
Var finns "gilla knappen"?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

8

Jag ställer mig också i kön   ICQ/ab

9

Jag har byggt 3st till av denna som kan komma upp för försäljning, finns intresse kan det bli en liten serie till. Om jag gjort rätt skall den även fungera på 6V, men det har jag inte hunnit testa än. Vettigt pris? Jag pysslar ju med det här mest för att jag tycker det är kul, men skall de säljas skulle jag nog ta 500kr? Är de värda det??? Det är så förbaskat svårt att prissätta något man gör som hobby..

10

Spännande, verkar vara trevlig...

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

11

Men shit va grym, men nog kan du lägga på en slant på priset, finns det ens nån annan i världens som tillverkar å säljer sånna här?

Jag vill ha en men som det är nu använder ja knappt gammel stereon å din kontakt, det sitter i bilen men ja kör mest "nya" ljudgrejjerna ICQ/ab

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

12 Senaste redigerad av Frederik (2015-04-22 16:32:29)

Ja du har ju byggt rätt sjyssta grejor, så jag förstår att blaupunken kanske är negligerad  ICQ/ad

Kanske lägger ut de extra bluetooth boxarna på Tradera om ingen nappar här, så får marknaden avgöra. Vore kul om fler snöade in på blaupunkt ICQ/ae

Funderar starkt på att logga upp pickisen denna säsong med blaupunkt loggor. Har bara lite svårt att bestämma mig om layout och om jag skall måla eller köra dekaler. Sen skall jag se om jag får in lite mer högtalare och ett slutsteg till radion.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/C7AA6B18-D95F-4B30-805A-22FA2849BE30_zpsqub3oi5m.jpg