Nejdå, ingen fara, men jag hoppas ingen tar illa vid sig av mitt sätt att se på saker och ting, jag tycker väl att man försiktigt kan smygmodernisera veteranfordon, som skall användas aktivt i trafik, utan att det märks så väldigt mycket. Men var och en gör ju som hen vill.
Jag är verksam i ett sällskap i Göteborg som tar hand om och restaurerar stadens museala lokaltrafikfordon, spårvagnar, bussar och trådbussar. Vi är väldigt noggranna med att exempelvis inte ersätta gamla spårskruvar med stjärnskruv, men vi drar oss inte för att gömma en modern dator eller kommunikationsradio i en över 100 år gammal spårvagn, eftersom dagens trafik kräver detta. Likaså byter vi ut gammal textilisolerad elkabel mot modern gummiisolerad eftersom dagens elsäkerhetskrav kräver detta. Det har väl också hänt att ett fordon anpassats för högertrafik ävensom den typen försvann redan innan 1967. Körriktningsvisare har också monterats även om sådana inte fanns på fordonet när det gick i trafik...
Nåväl, det är väl detta som format mig då jag gör i ordning andra gamla fordon, bilar, cyklar och nån båt... ja en gammal Klippo också
Åter till ämnet:
Fönsterantennerna minns jag...
Men dessvärre var dom ju inte så bra jordade i karossen.
Det kanske funkar för dig med nån meter tunn kabel (i valfri färg
) som en enkel antenn, du får prova, men annars vill man ju ha antennens jord ordentligt ansluten till bilens kaross, då blir det bäst.
Radiomottagare har ju en rund koaxialkabelkontakt på bakstammen, mittenanslutningen är signalen, och ytteranslutningen, skärmen, kopplas till bilens jord.
Du skulle ju kunna tillverka en fönsterantenn själv, tag en vanlig bilradioantenn, bocka en bit plåt så att du får en U-profil som kan klämma åt över kanten på rutan, borra hål och montera antennfoten i denna. koppla en kabel i din bockade plåtbit, löd på en krokodilklämma eller liknande i andra ändan, som du då tillfälligtvis jordar nånstans i karossen (helst inte i dörren). Ordinarie antennkabel ansluter du till radion. Visserligen blir ju antennen ändå jordad då du ansluter antennkabeln i radion, då antennkabelns skärm jordas i radions hölje som är minusansluten, jordad i bilens kaross, men det är alltid väldigt bra att även se till att antennen får en direkt jordanslutning. [oh, vilken omständlig förklaring]
Mögligen kanske du kan använda en kort gummiantenn, "Musse Piggsvans", dessa är ju lätta att stuva undan då de inte behövs.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."