1

Hej!!

Jag har tänkt koppla in en stereo, fastän ljudet från boxerfyran är gode mysigt.  Default/lol  Så jag såg att det fanns någon tråd om att koppla in stereo, men jag känner mig ändå lite osäker. Jag har tänkt sätta in en stereo i handsfacket och endast högtalare i hatthyllan. Jag funderar då hur jag ska ansluta den till strömkälla. Hur har ni gått tillväga och har ni några kloka råd på vägen?  ICQ/ab

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Bygg en låda ställa framför växelspaken med stereon i
ev. högtalare på sidan. koppla in via ciggkabel så blir den portabel.

3

Ehh nää, jag ska ha den i handsfacket med högtalare i hatthyllan - den delen är redan bestämt. Ciggkabel??? Om du menar nå cigarettuttag så existerar det då verkligen inte i min 62a  Default/lol

4

Allvarligt talat skit i den traditionella bilstereon. Köp en sådan här http://m.aliexpress.com/item/32231487535.html montera i handskfacket, eller var du vill (tar ingen plats alls). Koppla in till valfritt slutsteg/ förstärkare som du gömmer under sätena/ baksoffan/ hatthyllan. Ingen släpar väl runt på cd-skivor idag ändå? Kör ner favoritmusiken på något USB-minne/ minneskort, kör via telefonen/bluetooth eller inbyggda radion. Är du lite lödkunnig, så löd av IR-mottagaren och göm den framme i instrumentpanelen så kan du ha allt dolt tex under baksätet och ändå styra allt med fjärren från förarsätet.

5

Hej!
Vad jag förstår av rubriken har du konverterat till 12v!?
Då är det inte så svårt, möjligen minns jag fel nu, men har precis för mig att säkringen längst till höger i säkringsdosan är avsedd för radio och innerbelysning, anslut på denna. Vad du än väljer för slags stereo så skall den ju ha en jordanslutning också, minuskabeln kopplas med ringkabelsko nånstans i karossen. Om du skall ha en radio bör du ha en antenn, men det kanske redan finns? Kablarna bakåt till högtalarna gömmer du inuder klädseln i fotstegen, använd en jättebred spårskruvmejsel och bänd försiktigt upp plåtkanten som håller gummilisten till kldseln, och peta under kablarna där. Man brukar kunna peta in kablarna under klädsen fram på sidan upp mot instrumentbrädan också. Jag använde alltid hålet för ebersprächern som kabelgenomföring, men det finns nog bättre alternativ.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Jag menar inte att vara hård, men jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende idag att installera en vanlig bilstereo i en veteranbil. Finns ingen som helst anledning att ha stor klump i handsfacket eller någon annanstans. Enda anledningen vore om man älskar CD-skivor, fast då kan man ju spela dessa via en walkman till 3.5 mm uttaget. Fast jag är lite extrem, det enda som kommer in i mitt hus är antingen vinyl eller digitalt. Jag har aldrig förstått vad cd skall vara bra för?

Vad vill du spela ifrån?

7

Kanske en högtalarväska?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25720
Polare har en såndär förstärkare med radio som säljs
på tradera och kör mp3 och är jättenöjd med ljudet.

8

Frederik: Lite extrem kanske du är haha, men vinyl ger ju helt klart rätta feelingen.  ICQ/af  Du har väl egentligen helt sant i det du säger, men det lär nog bli en del spelande från CD-skivor för min del. Ska jag vara ärlig så gillar jag det traditionella utseende med en stor klump till stereo. Sen så är jag i princip klar för att montera stereon i bilen, så det kommer att bli som på bilden med varvräknare bredvid.

Björn J.: Det stämmer bra att det är bytt till 12 V. Det är nämligen bytt motor i bilen så därav 12 volt. Jag har funderat lite angående antenn och ska se om det går att lösa på något sätt utan att montera en antenn exteriört på bilen. Jag får helt enkelt testa mig fram där är tanken. Tack för tipsen!

Så här långt har jag kommit, så det är väl egentligen bara att montera in i handsfacket. Stereon har en konstig vinkel på bilden, men det är bara för att den är lutad mot bordet för tillfället  ICQ/ad

http://i.imgur.com/cbnth0G.jpg

9

Det där var ju en ovanligt stilig bilstereo och installation!

När du har 12V så finns ju en hel del förstärkta fönsteantenner etc man kan prova.

10

Den där diskussionen om att alla tillbehör skall vara original eller iallafall tidstypiska kan man ju få ha olika åsikter om. Jag tycker att steron/radion på bilden inte alls skäms för sig, den behöver väl inte gömmas i handskfacket..! Min åsikt om modifiering av veteransfordon är väl den att man får göra eftergifter åt dagens trafiktekniska- och andra förhållanden. Om diverse myndigheter får som de vill är väl vanligt analogt radiolyssnande snart ett minne blott, då även detta tycks bli mer och mer digitalt. När många av våra bilar var nya så lyssnade man väl ens knappast på FM?
Inte fasiken framför vi våra fordon på vänster sida av vägen(om vi nu inye besöker ett visst örike) bara för att det var vänstertrafik när bilen byggdes och såldes..? ICQ/ad

Nåväl....
Antenn, om du avser att lyssna på radion längs våra vägar utanför tätorter bör du nog ha en antenn på utsidan av bilen, en antenn som dessutom är jordad i karossen. Min erfarenhet är att de antenner som VW sålde som originaltillbehör var väldigt bra, och nu pratar jag om 1300, 1302, 1303, kanske från 1968 och framåt.
Om du skall lyssna på radio i rullande bil i Bohuslän, särskillt på Tjörn och kanske på Orust, så har de antennerna som klarar de urusla mottagningsdöehållanderna där ännu inte uppfunnits...
Måhända kan det vara likartat i glesbyggder nordväst om Dalälven... ICQ/ad

En liten antenn gömd inne i bilen med signalförstärkare kan ju funka, kanske... Betänkt att förstärkaren inte vara förstärker det du vill höra, utan ibland också störningrarna...

11

Frederik skrev:

Det där var ju en ovanligt stilig bilstereo och installation!

När du har 12V så finns ju en hel del förstärkta fönsteantenner etc man kan prova.

Tack, roligt att höra!! Jag får kika på det!

12

Björn J. skrev:

Den där diskussionen om att alla tillbehör skall vara original eller iallafall tidstypiska kan man ju få ha olika åsikter om. Jag tycker att steron/radion på bilden inte alls skäms för sig, den behöver väl inte gömmas i handskfacket..! Min åsikt om modifiering av veteransfordon är väl den att man får göra eftergifter åt dagens trafiktekniska- och andra förhållanden. Om diverse myndigheter får som de vill är väl vanligt analogt radiolyssnande snart ett minne blott, då även detta tycks bli mer och mer digitalt. När många av våra bilar var nya så lyssnade man väl ens knappast på FM?
Inte fasiken framför vi våra fordon på vänster sida av vägen(om vi nu inye besöker ett visst örike) bara för att det var vänstertrafik när bilen byggdes och såldes..? ICQ/ad

Nåväl....
Antenn, om du avser att lyssna på radion längs våra vägar utanför tätorter bör du nog ha en antenn på utsidan av bilen, en antenn som dessutom är jordad i karossen. Min erfarenhet är att de antenner som VW sålde som originaltillbehör var väldigt bra, och nu pratar jag om 1300, 1302, 1303, kanske från 1968 och framåt.
Om du skall lyssna på radio i rullande bil i Bohuslän, särskillt på Tjörn och kanske på Orust, så har de antennerna som klarar de urusla mottagningsdöehållanderna där ännu inte uppfunnits...
Måhända kan det vara likartat i glesbyggder nordväst om Dalälven... ICQ/ad

En liten antenn gömd inne i bilen med signalförstärkare kan ju funka, kanske... Betänkt att förstärkaren inte vara förstärker det du vill höra, utan ibland också störningrarna...

Anledningen att jag ville montera i handsfacket var att jag vill hålla min instrumentbräda helt ren, men som du säger skulle stereon funkade lika bra i instrumentbrädan. Jag är av den åsikten att jag vill hålla saker "rena" från så mycket "krimskrams" som möjligt. Förstå mig rätt, jag tycker absolut inte det är något fel att gilla alla sorters tillbehör och även ha dom synliga  ICQ/ab Jag hoppas verkligen inte att FM sändningar dör ut, för det vore döden för en stor del av radiolyssnandet. Jag skulle då inte fortsätta lyssna om jag måste ha tillgång till det digitala nätet för att lyssna, men det är ju jag det. Jag är 21 år ung, men ibland beter jag mig som att jag vore betydligt äldre vad det gäller teknik hit och dit Default/lol

Jag får testa och se om det blir en utvändig antenn i slutändan, men det får framtiden utvisa  ICQ/ad Jag kan väl lova att det är gode ödsligt och glesbyggt här uppe också. Tar man sig en tur utanför stan så är man gode snabbt ute i de stora skogarna haha.  ICQ/ad Nåväl, tur att det finns kloka råd här på Boxerville - vet inte om jag skulle fått ihop bilen annars.

13

Kolla efter en fönsterantenn som såldes då din bil var ny...en antenn med fäste
som vevas fast i rutan på pasagerardörren...det var vanligt förr att man hade sin
transistorradio både i hemmet o bilen...Blaupunkt hade speciella lådfästen för sina
transistorradio på 60-talet att sättas under instrumentbrädan.

14

umekille skrev:

Kolla efter en fönsterantenn som såldes då din bil var ny...en antenn med fäste
som vevas fast i rutan på pasagerardörren...det var vanligt förr att man hade sin
transistorradio både i hemmet o bilen...Blaupunkt hade speciella lådfästen för sina
transistorradio på 60-talet att sättas under instrumentbrädan.

Det är en idé! Fast om jag ska vara ärlig så tror jag hellre jag har en riktig antenn utvändigt vid exempelvis framskärmen istället för nån antenn man vevar fast i passagerarrutan.  ICQ/af

15

Nejdå, ingen fara, men jag hoppas ingen tar illa vid sig av mitt sätt att se på saker och ting, jag tycker väl att man försiktigt kan smygmodernisera veteranfordon, som skall användas aktivt i trafik, utan att det märks så väldigt mycket. Men var och en gör ju som hen vill.
Jag är verksam i ett sällskap i Göteborg som tar hand om och restaurerar stadens museala lokaltrafikfordon, spårvagnar, bussar och trådbussar. Vi är väldigt noggranna med att exempelvis inte ersätta gamla spårskruvar med stjärnskruv, men vi drar oss inte för att gömma en modern dator eller kommunikationsradio i en över 100 år gammal spårvagn, eftersom dagens trafik kräver detta. Likaså byter vi ut gammal textilisolerad elkabel mot modern gummiisolerad eftersom dagens elsäkerhetskrav kräver detta. Det har väl också hänt att ett fordon anpassats för högertrafik ävensom den typen försvann redan innan 1967. Körriktningsvisare har också monterats även om sådana inte fanns på fordonet när det gick i trafik...

Nåväl, det är väl detta som format mig då jag gör i ordning andra gamla fordon, bilar, cyklar och nån båt... ja en gammal Klippo också ICQ/ab

Åter till ämnet:
Fönsterantennerna minns jag...
Men dessvärre var dom ju inte så bra jordade i karossen.

Det kanske funkar för dig med nån meter tunn kabel (i valfri färg ICQ/ab ) som en enkel antenn, du får prova, men annars vill man ju ha antennens jord ordentligt ansluten till bilens kaross, då blir det bäst.
Radiomottagare har ju en rund koaxialkabelkontakt på bakstammen, mittenanslutningen är signalen, och ytteranslutningen, skärmen, kopplas till bilens jord.

Du skulle ju kunna tillverka en fönsterantenn själv, tag en vanlig bilradioantenn, bocka en bit plåt så att du får en U-profil som kan klämma åt över kanten på rutan, borra hål och montera antennfoten i denna. koppla en kabel i din bockade plåtbit, löd på en krokodilklämma eller liknande i andra ändan, som du då tillfälligtvis jordar nånstans i karossen (helst inte i dörren). Ordinarie antennkabel ansluter du till radion. Visserligen blir ju antennen ändå jordad då du ansluter antennkabeln i radion, då antennkabelns skärm jordas i radions hölje som är minusansluten, jordad i bilens kaross, men det är alltid väldigt bra att även se till att antennen får en direkt jordanslutning. [oh, vilken omständlig förklaring]

Mögligen kanske du kan använda en kort gummiantenn, "Musse Piggsvans", dessa är ju lätta att stuva undan då de inte behövs.

16

Jag håller helt och hållet med dig. Det låter som ett riktigt utmanande, men otroligt roligt hobbyjobb... kan tänka mig att det blir mycket nytt och utmanande man får skruva i. Så länge man får skruva i nå så är man gode nöjd med livet  Default/lol

Tack för bra info! Jag får helt enkelt låta framtiden utvisa hur det blir med antenn, men det är alltid bra med råd. Jag ska börja med att försöka få in stereon till helgen, blir spännande att se om man lyckas få nå ljud i bilen - annars har man ju lilla 1300:an som spelar 1-4-3-2 ICQ/af

17 Senaste redigerad av umekille (2015-04-17 05:15:28)

skall finnas en klisterntenn också nånstans köpa...n tunn tejp m tråd i som fästes på insdan av framrutan. annars finns denna också http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/large/31-190_l_2.jpg

Aktiv glasantenn

Aktiv glasantenn för montering på fram- eller bakruta. Perfekt för bil, båt, husbil etc. Kabellängd: 2135 mm. Frekvens: AM 520–1710 kHz, FM 87,5–108 MHz. Förstärkning: AM 520 kHz 7 dB ±2 dB, 1710 kHz 11,5 dB ±2 dB. FM:87,5 MHz 10 ±2 dB, 108 MHz 8,9 ±2dB. Impedans 75 Ω. Spänning: 13,2 V DC.  79:90:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000033660/

18

För mycket längesedan hade jag en likande "glasantenn" som jag hade i en annan gammal bil. Just den modellen fungerade riktigt dåligt.
Möjligen fungerar Biltemas bättre, tekniken har ju ändå gått framåt sedan jag klistrade en sådan ovanför backspegeln på insidan av framrutan i en gammal Opel jag då hade.
Vill minnas att det var litet problematiskt att snyggt gömma undan antennkabeln under innerklädseln. Och så ramlade den ned, tejpen var väl heller inte riktigt utvecklad då i "förhistorisk" tid.
Så för 80 kr är det kanske värt att prova denna modellen!?

Men jag har väl vissa drag gemensamma med "Kapten Stofil", och anser att antenner skall vara 1/4-vågs, blanka, gärna teleskopiska och skall vara ordentligt fastskruvade och därmed jordade i bilens kaross, och då monterade på fordonets utsida. Likväl skall radions fasta kanalinställningar vara inställda på frekvenser där Sveriges Radio, eller snarare "Televerkets" (Teracom) sänder samhällsnyttig och statsfinansierad rundradio, genom licenspengar, radioprogram. P1 och P2. Möjligen kan jag även tänka mig P3 i vissa fall, samt då P4 på vardagar, eftersom det där vara är rent av förfärliga sportreferat på helgerna. ironi? nej vadå? ICQ/ad