1

... eller har 912 mer släktdrag från typ4?
Årmodellen gäller en 1966 som enligt papper också har femväxlad låda (kanke inte vital info?)
Finns det andra mekaniska likheter mellan just 912:or och andra vw-baserade fordon?

Tacksam för svar!
ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

2

Motorn i 912 är samma (förutom detaljer som t.ex. 12V generator) som i sena 356.

3

912E (1976 OYO) har typ4-motor  ICQ/ab

Fat chick fanatic

4

Jonas Rehn skrev:

... eller har 912 mer släktdrag från typ4?
Årmodellen gäller en 1966 som enligt papper också har femväxlad låda (kanke inte vital info?)
Finns det andra mekaniska likheter mellan just 912:or och andra vw-baserade fordon?

Tacksam för svar!
ICQ/ab

356 och 912 är ju "samma" motor. men det finns ju 60 Hkr (industrimotor), 75Hkr (36mm förgasarna) och 90(95?) Hkr motor (40mm solex)

Den mekaniska likheten mellan 50 - 60tals Porschemotorn är väl "30-hästarn" ? -Tror kamaxel och kanske veven "passar" ?

912E var en övergångsmodell som exporterades till USA 1976 i glappet mellan 914 och 924 med 100Hkr(?) "typ4:a-motor" i 911 kaross.

5

Bilen är isärplockad och jag hittade två motorer i ladan, en 356:an och en typ4!
Ägaren har dålig koll och jag hade noll koll så tack för svar!

ICQ/af

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

6

ta bägge

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

mettis skrev:
Jonas Rehn skrev:

... eller har 912 mer släktdrag från typ4?
Årmodellen gäller en 1966 som enligt papper också har femväxlad låda (kanke inte vital info?)
Finns det andra mekaniska likheter mellan just 912:or och andra vw-baserade fordon?

Tacksam för svar!
ICQ/ab

356 och 912 är ju "samma" motor. men det finns ju 60 Hkr (industrimotor), 75Hkr (36mm förgasarna) och 90(95?) Hkr motor (40mm solex)

Den mekaniska likheten mellan 50 - 60tals Porschemotorn är väl "30-hästarn" ? -Tror kamaxel och kanske veven "passar" ?

912E var en övergångsmodell som exporterades till USA 1976 i glappet mellan 914 och 924 med 100Hkr(?) "typ4:a-motor" i 911 kaross.

Här var det faktafel!
Industrimotorn har en solen 32 och har 44hk. 60hästars 356 motorn har dubbla 32 solex. 
912 har 95hk och kan vara samma som 356c SC. Eller så skrämde dom upp 90hk motorn med 5 till.
Det är nog bara vissa pre a spm har stora likheter med 25/30 hästarna

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8 Senaste redigerad av Frederik (2015-04-15 08:57:11)

Om jag inte lärt mig fel så är det tvärtom. 912an, 616/36 motorn har 5 hästar mindre (90hk) än 356SC, 616/16 motorn (95hk), då man sänkte kompressionen i 912an. Hört att andra saker skiljer i motorn?

Hjälp till att identifiera motorn?
http://www.356a.com/engine_identification.php

9

50 split skrev:
mettis skrev:
Jonas Rehn skrev:

... eller har 912 mer släktdrag från typ4?
Årmodellen gäller en 1966 som enligt papper också har femväxlad låda (kanke inte vital info?)
Finns det andra mekaniska likheter mellan just 912:or och andra vw-baserade fordon?

Tacksam för svar!
ICQ/ab

356 och 912 är ju "samma" motor. men det finns ju 60 Hkr (industrimotor), 75Hkr (36mm förgasarna) och 90(95?) Hkr motor (40mm solex)

Den mekaniska likheten mellan 50 - 60tals Porschemotorn är väl "30-hästarn" ? -Tror kamaxel och kanske veven "passar" ?

912E var en övergångsmodell som exporterades till USA 1976 i glappet mellan 914 och 924 med 100Hkr(?) "typ4:a-motor" i 911 kaross.

Här var det faktafel!
Industrimotorn har en solen 32 och har 44hk. 60hästars 356 motorn har dubbla 32 solex. 
912 har 95hk och kan vara samma som 356c SC. Eller så skrämde dom upp 90hk motorn med 5 till.
Det är nog bara vissa pre a spm har stora likheter med 25/30 hästarna

....förutom Frederiks rättelser kan jag lägga till att 60 hästareen (1600N) fick dubbla Zenith 32NDIX i november 1957...

10

Då har jag letat fram en försäljnings broschyr på 912 daterad 5.65 där står 74i slag, 82,5 borr, 9,3:1 i komp å 90 hk vid 5800varv. Solex 40 P JJ-4 och att den levereras standard med 5 vxl låda, men kan specialbeställas med 4vxl låda. Max hastighet 185km/h. 
Detta är ju svenska uppgifter, så jag antar att det kan finnas avsteg på USA bilarna, som jag gissar att detta är. Hoppas du får köpa. Priserna har ökat rejält de senaste åren.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11

Ja detta är i staterna. Jag blev tipsad på jobbet om denna och tyvärr är bilen i rätt dåligt skick.
Rost, röd oxiderad lack, sunkig inredning med vita mögelblommor och råttskit.
Motorn urtagen av okänd anledning, höger bakskärm har en v-formad buckla ovanför hjulhuset och fälgarna stals för cirka 15 år sedan..

Ägaren skall höra med sonen ifall det fortfarande finns ett famlijevärde att behålla Porschen.
Jag är i dagsläget villig att hitta en i bättre skick.

Tack för svar som sagt!!

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

12

Har du fått någon pris-indikation?
Köp å sälj annars om inte denna bil är "rätt för dig" 
Många klippare via instagram som köper 911/912/356 bara för att nasa vidare. Dom brukar sälja på ebay.
Om du skulle råka finna en patinerad 11/12a så är jag intresserad!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

13

Vad spännande ändå! Blir det köp, se till att få med 912 motorn ifall det är det och matching#.

50split: Kul med info från en svensk säljbrochyr. I staterna var den 4 vxl lådan standard och 5vxl som tillval. Lustigt att de i Sverige var mer utrustade i grundutrustningen. Det verkar också som fler svensksålda bilar har 5 instrument i instrumentbrädan istället för "standard" som var 3. Fast from 1967 tror jag alla fick 5, så det kanske är att de svenska jag sett är senare. Jag är väl lite partisk, men tycker 3 instrument är minimalistiskt rå-snyggt ICQ/ad

14

Jag har idag ingen prisbild men ett "guesstimate" kanske det blir 5000-7000$
Tyvärr är det med svenka pengar jag tänker köpa en hobbybil och med ett dollarvärde nära 9kr så har jag inte så bråttom...  Default/hmm
Jag har funderat på att starta en export/förmedlingsfirma i framtiden,då jag har bra kontakter i både Amerika (inkl. Sydamerika och Kanada!) och Europa, men jag väntar nog några år tills barnen är lite vuxnare.

50-split: Har du möjlighet att scanna din brochyr (pdf.) samt dela med dig av den?  ICQ/af

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

15

Är den med golv för 5-7k dollars så äre köpläge varje dag i veckan!! Häng i motor å ut me den på ebay/samba. Kolla priserna på dom! ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

16

Om du skannar häftet 50split så skulle jag också jättegärna ta en kopia ICQ/ab
Är det månne så att priserna på 912or dragit iväg mer utomlands än i Sverige på sista tiden? Oavsett om kronan är låg eller inte verkar det ju inte vara imortläge längre. Fast det kommer ju inte heller ut så många 912or på svenska marknaden heller..

17

Jag rekommenderar er att kolla in Tradera. Där köpte jag min för under 300kr. Har ingen scaner så håll utkik på tradera å öppna upp lädret. Om nån har en broschyr på 911 1965 och 911s 1967 är jag intresserad att köpa.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

18

Har en 911S broschyr från 1967 (kanske snyggaste 911 broschyren ever.) Endast byte mot två original 356 fälgar i bra skick.