Du vet att utan bilder har det inte hänt, va? 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Crocketts VW 1303s-73 "Blue Edition"
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Du vet att utan bilder har det inte hänt, va? 
Du vet att utan bilder har det inte hänt, va?

så e det!!! 
Då var det stora karosslyftet gjort!! Fan vad skönt, nu kan man slappna av ett tag och gå igenom grejorna i lugn och ro. Läste att man kan bära en kaross på två personer...nja inte min i alla fall. Vi var fyra personer och det var bra tungt än då. Nu har jag bilen uppdelat i tre delar..chassie, motor/vxllåda och kaross. Jag tänker ta en del i taget och göra iordning i min egna takt. Karossen ställde jag på ett par lastpallar med "fuktspärr" emellan kaross och trä. Nu börjar demontering av plattan, för att byta delar samt snygga till andra. Dock inte lätt att få isär delar som suttit i 40 år
. Båda golvhalvorna ska jag byta men ramhuvudet såg väldigt fint ut bortsett från några små rosthål på vänstra sidan och sen är napoleonhattens högra skruvinfästningar som kex. Är ingen plåtslagare, men ska nog lösa detta också. Se bildbevisen nedan
!!
Härligt!! 
Ja, karossen väger en del ändå även när den är tom. Vi var 3 personer då vi lyfte av och på min kaross.
Det är nu allt jobb börjar. Men du kommer i alla fall inte att ångra dig att du delade på chassie och karossen. Även om det nu verkar mycket att göra, så blir allt så mycket smidigare och enklare att hålla på.
Och sen blir det desto roligare sen när man får ställa på karossen på en iordninggjord och fin platta. 
Blir bra detta , en kaross renovering börjar med en riktig demontering... nu ser du frukterna av tidigare fusk!!
Antingen gör man riktigt dierkt eller så struntar man i det..
Så bra gjort!! 
Ja, känns bra det här. Att man gör det ordentligt från början, så man inte behöver gå och fundera hur allt egentligen ligger till med rost mm. Sen är det ju kul att lära sig hur allt är uppbyggt...kommer ju veta var varje skruv har sin plats så att säga
. Sen är det ju en bit historia och en skyldighet i att bevara dessa vagnar...eller hur?
Grymt! Nu är du där jag var i somras, bara att köra på 
Nu har jag hämtat mina golvplåtar och värmekanaler mm och ska snart ge mig på bottenplattan. Under tiden har jag gett motorn en storservice samt målat och snyggat till den och den är snart klar och då är det som sagt plattans tur. Går sakta framåt men har egentligen ingen tidspress. Att byta värmekanaler blir nog en ordentlig utmaning
. Kom gärna med tips och trix ang byte av golvhalvor samt värmekanaler. Är det nåt mer jag bör byta eller gå igenom på plattan när jag ändå har karossen borta?
Hej!
Nu kommer en liten uppdatering av min "lilla" hobby. Jag har gjort en storservice av min motor samt rengjort och lackat motordetaljer. Nu håller jag på med byte av mina golvplåtar, vilket är lite pyssel med. Dock har jag inte punktat fast de än, eftersom jag stött på lite mer rostlagning som måste göras först. Sen var det en (inte namngiven) här på forumet som sa att det svåraste är att bestämma hur mycket man ska göra med bottenplattan...hur mycket som ska bytas och hur mycket man ska plocka isär. alla bussningar i fram/bakvagn vill jag iaf byta samt sådant som är enkelt att göra när karossen ändå är borta. Jag har en ingen tidsplan men förhoppningen är att den ska var klar innan 2016 är slut
. Kommer bli lite mer jobb eftersom jag måste byta båda värmekanalerna också, vilket jag tror inte bli en pice of cake. Är tyvärr ingen svetsproffs, men ju mer jag svetsar ju duktigare blir man och jag vill lära mig att bli duktig
. Jag har iaf lärt mig att ta en sak i taget...först motor, nu bottenplattan och sen karossen som innefattar värmekanaler, plåt och lack.
MVH Crockett
Vad tror ni om detta...är fästet på Napoleonhatten. Tror ni detta går att snygga till med ny plåt och svets, vill helst inte betala för ett nytt. Projektet kommer kosta ändå! Måste försöka laga sådant innan jag kan montera nya golvhalvorna.
Visst går det att laga men du bör använda minnst 2mm tjock plåt då detta är strukturelt viktigt för schassiet.. Dvs inte tunn karroseriplåt vilken ofta är 0.7mm tjock..
Vad tror ni om detta? Det är 2 mm plåt som jag höll på och bråkade med igår för att forma till utan bockmaskin (fästen till Napoleonhatten). Nu ska jag bara försöka svetsa dit de med mina svetskunskaper
. Hur är karossen skruvad i detta sen....har för mig att det var några förstärkningar, så man inte demolerar de när man skruvar dit karossen? Kanske jag kan sätta några järnrör mellan plåtarna? Är det gängor i botten på karossen? Beträffande ramhuvudet är det två små hål under samt ett större på vänstra övre sidan, men det ska jag nog kunna fixa till. Har tyvärr även sett några mindre hål under ramtunneln oxå
.
Vad tror ni om detta? Det är 2 mm plåt som jag höll på och bråkade med igår för att forma till utan bockmaskin (fästen till Napoleonhatten). Nu ska jag bara försöka svetsa dit de med mina svetskunskaper
. Hur är karossen skruvad i detta sen....har för mig att det var några förstärkningar, så man inte demolerar de när man skruvar dit karossen? Kanske jag kan sätta några järnrör mellan plåtarna? Är det gängor i botten på karossen? Beträffande ramhuvudet är det två små hål under samt ett större på vänstra övre sidan, men det ska jag nog kunna fixa till. Har tyvärr även sett några mindre hål under ramtunneln oxå
.
Min ovansida på dem fästena var ok så jag skar bort undersidan och la en hel plåt där, ska i efterhand göra hålen och tillverka några hylsor som man för emellan och svetsar fast är tanken!
det sitter en distan i mellan plåtarna.. det kan man göra av en bit rör eller en remsa 2 -3 mm plåt som man rullar upp inte så noga med diametern men det skall ju säkerställa så man får ett stumt förband. ja i "Napoleon hatten" ligger det en "mutterplatta"/sida dvs en stålplatta med 2 gängade hål i.. ofta är undersidan på den rostig och gå man man lägga i en ny.. den går ju enkelt att göra av en bit 2-3mm plåt med 2 fastsvetsade muttrar på.
Förresten är det ljuddämparen från paruzzi? Har du provstartat och lyssnat? Passform? Kör du med kammare eller ersättningsrör? 
Ja, är från Paruzzi. Jag har bara provstartat, ej kört med det men det är schysst ljud pga bredare slutrör.Lagom sportigt
. Tycker det är snyggare att få ut rören ur originalhålen.
Ja, är från Paruzzi. Jag har bara provstartat, ej kört med det men det är schysst ljud pga bredare slutrör.Lagom sportigt
. Tycker det är snyggare att få ut rören ur originalhålen.
Gött inte helt omljligt att få dit? Eller ja uppenbarligen inte omöjligt men du förstår 
Prisvärt och bra passform samt ett gött dovare ljud....smäll till du med
. Såg att du ville ha ett prisvärt system som går ut genom originalhålen du med.
Ikväll har jag fortsatt med mitt plåtarbete på ramhuvudet...tjock jädrans plåt (2 mm) att banka med. Har tyvärr ingen plåtbockare. Sen har ena golvhalvan lite busig passform bak, så det måste oxå lösas.
Hur sitter karossen egentligen fast ute på napoleonhattens yttre fyra hål? Höger fäste är bortrostat men vänstra är två muttrar fastsvetsade. Borde inte muttrarna sitta i karossen och att man skruvar genom fästena och in i karossen? Eller är det dubbla muttrar...både i golvet och på karossen? Ska det vara nån mer förstärkning där?
Prisvärt och bra passform samt ett gött dovare ljud....smäll till du med
. Såg att du ville ha ett prisvärt system som går ut genom originalhålen du med.
Ja precis ja men då blir det så
de vart ju kanon !
Där ska sitta nån form av muttrar/bricka med 2 gängade hål där i karossen! Gör ju inte mycket nytta i plattan känns det som..
Jobba på 
Om du håller dig till en tråd på forumet så kommer ditt projekt att vara lättare att följa. 
Det var klokt sagt.....har nog lite frågor utspridda lite här och där men vill ju vara säker på att nån svarar i rätt kategori.
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Crocketts VW 1303s-73 "Blue Edition"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.