Köp aldrig en bil av Mr. Murphy! 
Jag kom att tänka på en grej idag.. Bromsljuskontakten som sitter på hbc, hur hårt skall den dras? Tills det inte går mer eller ska man stoppa tidigare? Den var inte skruvad hela vägen på min gamla hbc så jag lämnade några gängor här med, kan den släppa in luft i systemet?
Jag kom att tänka på en grej idag.. Bromsljuskontakten som sitter på hbc, hur hårt skall den dras? Tills det inte går mer eller ska man stoppa tidigare? Den var inte skruvad hela vägen på min gamla hbc så jag lämnade några gängor här med, kan den släppa in luft i systemet?
Ja, det kan läcka där. Jag har en gång fuskat genom att linda gängtape, men sådan tape tål inte bromsvätska, lin är väl kanske bättre i såfall, men man skall inte behöva täta dessa gängor, tror jag, om dom är oskadda. Det skall ju vara helt torrt vid såväl bromsljuskontak(er) och alla andra anslutningar.
Jag drog dessa kontakter (jag har två, bromskretskontroll) ganska hårt med hjälp av spärrnyckel och hylsa. Det kan ju läcka vid bromsrörens anslutningar också om konan är skadad eller om du drar muttern snett.
Kolla också slangarna och anslutningarna som går in i hbc, dom som kommer från behållaren. Hbc skall ju iofs fungera som en backventil och det skall ju inte bli något tryck bakåt/uppåt. Men när du ändå är inunder och kryper med ficklampan så kolla alla rör och slangar!
Allright! Jag tror att jag har ett par varv till att ge på bromsljuskontakten så jag drar åt den lite till med då 
Gick över alla skarvar mellan rör, 3delningen bak, slangar och hjulcylindrar idag och drog åt där det behövdes, vart torrt överallt men kan ju ha släppt igenom luft ändå.
Ska börja om med luftningen i helgen och lufta hbc noggrant först, lyxade till det rent utrymmesmässigt och tog bort tanken så man lättare kommer åt 
Gör det någon skillnad om locket på behållaren är på eller av vid luftning? upplever att det blir vakuumtryck i behållaren när locket är på. Pyser när man öppnar för att fylla på.
Locket kan du ha avskruvat.
Anders
Locket kan du ha avskruvat.
Anders
Jag har locket avskruvat jag också.
Sedan ett tips, jag tar en sådan där påfyllningspip till en reservdunk, eller en förlängning till en plasttratt, ja tratten går också bra, och sätter nån av dessa i påfyllningen till behållaren, så fyller jag upp denna extra mängd med bromsvätska, då behöver jag inte springa fram och kolla hela tiden, och risken att tömma behållaren minskar.
Sedan tycker jag att det är besvärligare att lufta bromsarna på gamla folkvagnar jämfört med andra bilar jag mekat med, amazoner, 140, japaner, en laplandervalp och faktiskt Citroën-paddor, man bävar ju annars att skruva i de sistnämnda, än hellre att ge sig in i hydraulsystemet där, men avluftning av bromsarna skötte sig nästan helt på egen hand... valpen var annars bra, då det nästan är "ståhöjd" under axlarna 
Allright! Jag tror att jag har ett par varv till att ge på bromsljuskontakten så jag drar åt den lite till med då
Det brukar synas några gängor på bromsljuskontakten när den är dragen i botten. Den tätar mot botten i hålet i huvudcylindern på samma sätt som ett bromsrör.
Gör det någon skillnad om locket på behållaren är på eller av vid luftning? upplever att det blir vakuumtryck i behållaren när locket är på. Pyser när man öppnar för att fylla på.
Locket till bromsvätskebehållaren ska ha ett ventilationshål så att det inte ska kunna bli över- eller undertryck i behållaren. Testa att blåsa igenom locket för att kolla om hålet är igensatt.
Locket till bromsvätskebehållaren ska ha ett ventilationshål så att det inte ska kunna bli över- eller undertryck i behållaren. Testa att blåsa igenom locket för att kolla om hålet är igensatt.
Just det ja, men jag såg det nu när jag köpte en ny behållare, att den nya inte har detta lilla ventilationshål.
Guld! Tack så mycket
ska nog få ordning på detta nu!
Hur hårt kan man dra bromsljuskontakten? Har dragit den i bott nu men känns som att det har lite mer att ge ändå, vill ju inte dra sönder något. 
Nu är det tryck i systemet! Allt funkar och jag är skitglad! Tack för all hjälp vänner!! Ni är guld 
Nu är det tryck i systemet! Allt funkar och jag är skitglad! Tack för all hjälp vänner!! Ni är guld
Bara dom eltekniska problemen kvar då? (som behandlas i annan tråd)
Japp, men min kusin kommer till undsättning imorgon med sin stora ellåda så förhoppningsvis är det bekymret ur världen snart med 
Måste ju vara relät som är felkopplat? Blir inte klok på det
Tror jag också! Men berätta i "el-tråden" hur det går!