1

Min motor tog jag ur i somras för att göra en större service samt fräsha upp. Motorn kommer troligtvis inte att användas förrän nästa sommar eftersom min renovering av platta och kaross kommer ta tid. Hur förvarar jag motorn bäst och vad bör jag göra för att den inte ska fastna?

2

har inte så stor erfarenhet av just detta, men att dra runt motorn någon gång ibland. Det finns ju konserveringsmedel, men då måste man ha den igång för att motorn drar in det i förgasarn..

kanske ett sådant biltäcke över, så inte damm o skit kommer? ICQ/ae

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

3

Spruta in litet vanlig motorolja i cylindrarna, drag runt något varv, sedan litet mer olja. Täck för alla öppningar, låt tändstiften sitta i. Om möjligt, förvara motorn torrt.
Det kan ju vara bra om man gjort ett oljebyte med någon halvtimmas körning innan man plockar ur och ställer undan motorn också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Oljebyte gjorde jag innan jag tog ur den. Hur drar jag runt motorn för hand och åt vilket håll?

5

som klockan.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

6

Har du motorn ur så tar du tag i svänghjulet och snurra medsols.

7

Kroffe skrev:

Har du motorn ur så tar du tag i svänghjulet och snurra medsols.

Du kan ju alltid ta hjälp av en spärrnyckel med lämplig hylsa och dra i antingen muttern på stora svänghjulet eller den på generatorns remskiva (om den sitter kvar) . Annars är det 36mm hylsa och långt skaft på svänghjulet som gäller.
Men du borde som redan sagts, kunna dra med bara nävarna, akta bara så att du inte fastnar i generatorns drivrem (om nu den sitter kvar). Eller skadar dig på kuggkransen på svänghjulet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Byt olja och skruva loss vipparmsbryggorna.. Annars ligger några av ventilfjädrarna komprimerade under lång tid.. vilket inte är bra.