Nu har jag ett ex antal gånger försökt att få ordning på bromsarna.
Har bytt ut rubbet, allt är nytt.
Har luftat med hjälp av en form av spruta man sätter på nippeln och suger ut vätska med baksug och även pumpat och öppnat nippel, det kommer inga fler bubblor men pedalen tar fortfarande längst ner och ger ingen verkan och lyckas inte bygga tryck hur mycket jag än pumpar.
Behöver man bänklufta hbc?
Är det nåt annat som kan ha missats? Jag har justerat ut backarna så långt det går utan att låsa hjulen.
Värt att nämna är att det gäller en 65a och att det är enkrets och trummor runtom.
Justera ut allt så mycket det går! Alltså nästan lås hjulen med inställningsskruvarna. Och som Henrik skriver, släpp handbromsvajrarna helt. Lufta sedan med metod du har tillgång till. När all luft är ute så justera in backarna med justerskruvarna, de ska gå fria, men kan skrapa lite. Det sliter in sig.
Nej det har jag inte gjort, varför behöver man släppa handbromsvajrarna?
Ska de lyftas av från armen inne i trumman eller räcker det att lossa de vid spaken?
Jag justerar alltid ut alla justeringen tills det ligger på, sedan luftar och efter det justerar in bromsar och handbroms. Har aldrig misslyckats med den arbetsordningen.
Ali G
7 2015-04-13 10:47:14 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-13 10:51:07)
Jag kapar tråden litet...
Jag får inte ut luften, har bytt båda oken och skivorna fram och även bytt hbc och behållaren.
Jag har en sådan där vakuumluftare som man ansluter till tryckluften, och den förefaller fungera bra. Men trots att jag sugit ut (och fyllt på) flera gåner är det likförbaskat luft kvar, jag har inte släppt på handbromsvajrarna... Men nu upplever jag det som om det är luft i vänster ok fram, då jag har sämre eller ingen bromsverkan där för än jag pumpat några gånger med pedalen.
Jag skall söla med detta senare i dag.
Oken har dubbla avluftningsnipplar, jag har aldrig stött på det tidigare, vilken skall jag lufta först?
Ja denna bilen är litet senare årsmodell, T1 ursprungligen 1500 -68 med skivor fram.
Ja Banjo, alltid är det nått som strular...
Men du, Biltema finns väl vid Torp?
Kolla deras avluftare, det finns några olika modeller, även en med backventil där man inte behöver tryckluft (om du nu inte har det).
Sedan det elektriska..
bromsljuset funkar inte om du inte har tryck i huvudbromscylindern...
-eller var jag elak nu?
8 2015-04-13 11:19:01 Senaste redigerad av HenrikL (2015-04-13 11:19:17)
Nej det har jag inte gjort, varför behöver man släppa handbromsvajrarna?
Ska de lyftas av från armen inne i trumman eller räcker det att lossa de vid spaken?
Det räcker att släppa justermuttrarna uppe vid handbromsspaken så att vajrarna är helt slaka.
Om handbromsvajrarna inte är slaka kommer bromscylindern ha en bit dödgång innan den påverkar bromsbackarna. Det kan i vissa fall göra det helt hopplöst att bli av med luften.
Jag har också ok med dubbla nipplar!
Var tvungen att skruva loss dom och vrida så att andra nippeln kom uppåt för att då ut sista luften ur oken.
Haha tack för den Björn 
Allright! Märkte idag att jag har ca 1 cm spel på tryckstången innan den når cylindern, läste nåt om 1-2 mm, så jag får nog riva ner min hbc och justera den stången innan jag kan fortsätta då min har rostat rätt vackert.
Oken har dubbla avluftningsnipplar, jag har aldrig stött på det tidigare, vilken skall jag lufta först?
Ja denna bilen är litet senare årsmodell, T1 ursprungligen 1500 -68 med skivor fram.
Du behöver bara lufta ur en men den måste vara uppåt.
Haha tack för den Björn
Allright! Märkte idag att jag har ca 1 cm spel på tryckstången innan den når cylindern, läste nåt om 1-2 mm, så jag får nog riva ner min hbc och justera den stången innan jag kan fortsätta då min har rostat rätt vackert.
Justeringen till tryckstången sitter vid pedalen. HBC'n ska sitta kvar när stången justeras annars vet du inte när du har rätt spel.
Ali G
12 2015-04-13 16:06:36 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-13 16:07:27)
Ok, tack för det, har luftat en himla massa idag igen, det verkar som det är bra nu, har visserligen inte provkört men pedalen känns stum.
Jo, Banjo, jag glömde skriva om trycktstången, som sitter innifrån bilen, länkad i bromspedalen. Dessa brukar vara rätt så rostiga. Gör som så att du tar ut stolen och tar bort ratten, sedan är det bara att krypa in med en spärrnyckel med lång förlängare och 17mm hylsa om jag nu inte minns fel. Jo, skruva loss kopplingsvajern bak vid växellådan först, och eventuellt också gasvajern vid förgasaren. Sedan kan du ta ut pedalstället, det sitter med två skruvar, litet svårt att hitta dessa, det brukar ha samlats en massa skräp här, och skruvarna kan ha rostat fast.
Lirka ut pedalstället och haka av vajrarna. Tryckstången sitter med en slags spårryttare på en bult på pedalens arm, här finns också en springfjäder med en krok som skall omfamna samma bult, och en vinklad del som skall ligga mellan golvet och pedalstället.
Sätt upp tryckstången i skruvstädet och ös på med rostlösningsvätska, gänga muttern eller ett gängsnitt fram och åter, tills den går lätt. Jag satte upp min i pelarborrmaskinen och putsade av den med smärjelduk, och sedan i en skruvdragare för att dra muttern i gängorna.
Sedan är det "bara" att montera pedlastället igen... Det kan vara svårt stt hitta de gängade hålen i ramtunneln... Men om man förberett dessa med en gängtapp och litet rostlösningsvätska går det lättare. Litet fett på pedalernas leder är aldrig fel heller. Jag har några gånger fixerat kopplingsvajern på kroken med litet eltape, eftersom den har en förmåga att trilla av ibland.
Nu skall det vara lägt att justera tryckstången på plats... tja om man ligger på mage på golvet med fötterna i baksätet....
En vanlig missuppfattning är att det är tryckstången som ska justeras. I första hand ska spelet justeras med pedalstoppet som sitter på golvplåten under pedalstället.
En vanlig missuppfattning är att det är tryckstången som ska justeras. I första hand ska spelet justeras med pedalstoppet som sitter på golvplåten under pedalstället.
Hmm, ja så är det ju, men längst framme där i mörkret... är det då muttern som tar i pedalstoppet?
Sedan en närbesläktad fråga, mina pedaler på en av bilarna spretar litet, nivåskillnad på omkring 5cm mellan gas och bromspedal, och ytterligare 10 cm till kopplingspedalen, det kan väl aldrig vara bra? Den bilen blir ju lätt svårkörd då jag måste lyfta foten från gasen till bromsen.
Jag har väl några pedalställ liggandes, dessa skall väl passera blästern och sprutboxen innan de kan användas, men har inte riktigt provat dessa.
Hakar på med en fråga till 
Finns det någon speciell ordning som dom ska luftas, eller det kvittar?
jag har ordningen. höger fram -> höger bak -> vänster bak -> vänster fram
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
Hakar på med en fråga till
Finns det någon speciell ordning som dom ska luftas, eller det kvittar?
Enkrets: Börja längst från huvudcylindern, dvs. höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.
Tvåkrets: Börja med främre kretsen, dvs. höger fram, vänster fram, höger bak, vänster bak.
Haha åh den här jävla dagen.. En prövning i dess rätta namn!
Skulle skruva av bultarna till hbc'n, lutade mig ner och råkade ta spjärn med handen mot gaspedalen så den lossade från golvet i svetsningarna, fortsatte med demonteringen av hbc och rev sedan ur inredningen igen och svetsade ihop skiten. När pedalen var på plats upptäckte jag en liten låsbricka med en bult som höll stången till hbc, denna var ju bara att dra ut!
Fick återmonterat hbc och ledningar och gjorde en förluftning av hbc i den vevan.
Fick rätt bra tryck till en början, funkade bra HB, VB men sedan när vi kom till VF tappade den tryck totalt och lyckades inte återfå det. Kommer inga luftbubblor längre men trycket är obefintligt..
Tur i oturen var väl att gaspedalen lossade i garaget istället för under färd.
Samt att jag lyckades behålla lugnet 
Hej,
Man blir lite nyfiken. Någon som har en intelligent förklaring till att börja längst bort?
Banjo... Gissningsvis så har du fått skräp i ledningen till VF, om den främre kolven i hbc börjat läcka hade du ju inte haft nått tryck på HF heller. Slangarna längst ut innan slavcylindrarna kan fåna sig också, kan fungera som backventiler om man har otur.
Rör och slang till VF är ju lättast att åtgärda, kortaste röret...
Skräp i rören låter avlägset, allt är ju nytt och tagit ut förpackning precis innan monteringen.
Kan man isf rensa ur detta eller behöver man nytt igen? Jag har inte tryck någonstans längre,
Började bli bra när jag luftade framme vid hbc, samma bak men när vi började HF och VF tappade den allt igen. Hbc är ju också sprillans så den borde väl inte bråka?
Hej,
Man blir lite nyfiken. Någon som har en intelligent förklaring till att börja längst bort?
Teorin är säkert att få ut så mycket luft som möjligt vid första luftningen men mina empiriska tester visar att det inte har någon betydelse. Vid tvåkrets kör jag en färdig innan nästa och det verkar inte ha någon betydelse var man börjar och slutar.
Ali G
Fäldt skrev:Hakar på med en fråga till
Finns det någon speciell ordning som dom ska luftas, eller det kvittar?Enkrets: Börja längst från huvudcylindern, dvs. höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.
Tvåkrets: Börja med främre kretsen, dvs. höger fram, vänster fram, höger bak, vänster bak.
Tack
Hmmm, inte tryck nånstans nu... Har du kvar någon bromsvätska i behållaren?
25 2015-04-14 16:53:51 Senaste redigerad av Banjo (2015-04-14 16:54:28)
Jadå, det har jag hållt nogrann koll på 
Men denna bilen är väl ämnad att jävlas med mig.