1

nån här som kan exakt vad som gäller. personligen har jag alltid struntat i det men nu dök diskussionen upp på ett annat forum.
verkar vara omöjligt att få fram vad som gäller enligt lag? om fordonet är påställt och försäkrat, får jag då testa det för att att se om det fungerar?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

2

Vad jag fattat får man endast köra till och från verkstad... men man vill ju såklart ut å provköra
te.x när man justerar bromsar och så..... jag kör kortare svängar ändå för att testa...
dyker polisen upp så får de väl bötfälla mig då... ICQ/ad

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

Finns inget som heter provkörning.

Det som gäller är till och från auktoriserad verkstad om du tidigare har besiktigat. Samt till och från besiktning.

Allt är förutsatt att du kan uppvisa en bokad tid för polisen om du blir stoppad. Dvs det funkar inte med: "Jag ska på drop-in" eller "Jag har en kompis som äger en verkstad".

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

4

vart kan man läsa detta? vill ha en källa till det. alla säger olika så svårt att veta vad som verkligen gäller.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

5

intressant, har hört provkörning i direkt samband med reparation, gäller försäkrat påställt fordon, dock endast i samband med att du besiktigat och passerat första ombesiktningsmånaden dvs till slutet på månad 2.

6 Senaste redigerad av Frederik (2015-04-13 11:40:17)

Tidigare i SFS 1972:595 stod så här:

84 § Om ett fordon vid kontrollbesiktning har sådana brister att det inte kan godkännas och körförbud inte meddelas skall besiktningsorganet förelägga fordonets ägare att avhjälpa bristerna och inom en viss tid inställa fordonet för kontrollbesiktning. Inställs inte fordonet inom föreskriven tid inträder körförbud för fordonet. Föreläggande om kontrollbesiktning skall dock inte utfärdas om bristerna endast är enkla och inte förekommit vid den senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen. Vägverket föreskriver när bristerna skall anses vara enkla.
   Körförbudet gäller till dess ny kontrollbesiktning sker. Utan hinder av att körförbud inträtt får fordonet användas vid provkörning i omedelbart samband med reparation och för färd kortaste lämpliga väg till reparationsverkstad för reparation och till besiktningsorgan enligt 2 § lagen (1994:2043) om vissa besiktningsorgan på fordonsområdet för besiktning. Förordning (1998:1018).

Nu gäller dock 2009:211 och då har man skrivit om texten något. 6 kap:

21 § Ett körförbud enligt 15 eller 16 § gäller till dess en kontrollbesiktning har genomförts. Ett körförbud enligt 17 § andra stycket gäller till dess en kontrollbesiktning har genomförts eller ett intyg efter provning vid en ackrediterad verkstad har godtagits enligt 19 §. En provning vid en verkstad måste dock göras inom en månad från det att förbudet inträdde och inom två månader efter en fullständig kontrollbesiktning. Ett körförbud enligt 20 § gäller till dess en registreringsbesiktning har genomförts.
Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 16 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

Inledade i 2 kap står dock detta att läsa:

1 § Ett fordon får användas endast om det är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik. I dessa hänseenden gäller bestämmelserna i detta kapitel samt de föreskrifter som myndigheter meddelar med stöd av bestämmelserna i 8 kap.
Trots bestämmelserna i första stycket får ett fordon användas om det behövs för provkörning eller bogsering av det eller för liknande ändamål och det kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Detsamma gäller i fall som avses i 18 § 2 lagen (2001:558) om vägtrafikregister.

Ingenstans står att det är till/från en auktoriserad verkstad som gäller, bara reperationsverkstad. Det är nog ihopblandat med att man kan få körförbudet upphävt av en auktoriserad verkstad. Allt går att läsa i fordonsförordning 2009:211

Edit ändrade lite efter ha läst en dom i hovrätten. Verkstaden bör vara en som yrkesmässigt utför reperationer. Att man "måste ha bokad tid" låter som polis-bs, skriv inte på något och dokummentera (kvitto etc) från bilprovning/verkstad efteråt.

7

Sedan är det nog de som systematiskt kör bruksbil obesiktigat de är ute efter. Jag skulle den dagen jag åker fast för att vara påväg till mitt eget garage för att laga/ gå igenom bilen inför en besiktning bestrida det med hänvisning till att det är ett entusiastfordon, där det är brukligt att man lagar/renoverar själv då lokala verkstäder sällan har kompetensen längre eller tillgången till reservdelarna som krävs. Likaså om jag var på väg till en kompis garage, eller provkörde bilen efter en lagning, då jag tycker man kan hävda att resurserna som krävs för att räknas  som "reperationsverkstad" i detta fallet just är en som kan entuiastfordonet i fråga, inte nödvändigtvis en yrkesverkstad som sysslar med moderna bilar.

8

Förut har de ju stått " provkörning i samband med reparation" MEN häromdagen när jag köpte
bil och fick hem ägarpapper så stod det på det vita pappret som följde med i kuvertet.

Observera att fordonet endast fick köras till bes och verkstad.... reagerade på att de inte stod provkörning..  Default/hmm
Tur att man alltid bygger klart sina bilar till kanonskick och kör raka vägen in för att hämta ut blanka besiktnings papper  ICQ/ad 

Och som vanligt känner jag mitt mogna ansvar att låta som den tjuriga gubben:  ICQ/am
- Att tänka på är dock att försäkringen kan neka ersättning vid en olycka eller skada om bilen ej är bes eller har körförbud.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

9

Att inte ha besiktigad bil och körförbud är samma sak. ICQ/ae

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

10

Morbidio skrev:

Att inte ha besiktigad bil och körförbud är samma sak. ICQ/ae

jag har fattat det som att det är skillnad på om att man har obesiktad bil, och få körförbud (spansk flagg)?

Eller är jag helt ute o cyklar? ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

11

Nej det är helt korrekt! Blir bilen belagd med körförbud vid besiktning/flygande så får man inte köra den annat än från verkstad till besiktning efter att den är lagad. Allt finns att läsa i 2009:211

12

Jag tolkar att lagtexten i detta fall har samma betydelse som tidigare. Får du körförbud pga utebliven besiktning eller ombesiktning får du köra till och från verkstad och besiktning och är bilen inte en fara för trafiksäkerheten får den provköras och bogseras om det behövs. Får du dock körförbud på besiktningen anses bilen vara en fara för trafiksäkerheten och får inte bogseras eller provköras.

13

Intressant diskussion, liksom att det är tillåtet att köra ett avställt fordon med endast garageförsäkring till besiktningen.
Och då kvittar det vilja däck Du har på eftersom fordonet inte är i trafik ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

ja det var bättre för då jag byggde min hot rod 31a 1983 så test körde  ICQ/ad jag 3mån på bygg dispans ursäktade mig med att det regnade ju hela tiden  ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

15

Piraten skrev:

Intressant diskussion, liksom att det är tillåtet att köra ett avställt fordon med endast garageförsäkring till besiktningen.
Och då kvittar det vilja däck Du har på eftersom fordonet inte är i trafik ICQ/ab

Källa på detta? Jag är mycket skeptisk att det skulle vara tillåtet att köra ett avställt fordon utan trafikförsäkring. Vad händer om fordonet orsakar en olycka?

16

man får köra med fel årstidsdäck också men då bara till o från verkstad/bilprovningen.
Jo du får köra till bilprovningen mitt i vintern(raka spåret ingen omväg på korvgrillen) på sommardäck,,,men då på ett icke trafikfarligt
och säkert sätt. Provkörning i samband med reparation är också utan däckslag.

17

HenrikL skrev:
Piraten skrev:

Källa på detta? Jag är mycket skeptisk att det skulle vara tillåtet att köra ett avställt fordon utan trafikförsäkring. Vad händer om fordonet orsakar en olycka?

Som jag förstår måste det vara trafikförsäkrat för att de ska besikta den, men du får tydligen köra till besiktningen även fast den är avställd.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18 Senaste redigerad av "Biten av Piraya" (2015-04-13 19:52:42)

Vart står det att man får köra med sommardäck på vintern till bilprovningen? För polisen tillåter iaf inte det. Skulle betyda att om mina vinterdäck är slitna så byter jag till sommardäck.......

Ett avställt fordon går inte ha trafikförsäkrat i samband med avställning upphör trafikförsäkringen och övergår till en garageförsäkring om man önskar det (inget krav). I samband med påställning börjar trafikförsäkringen att gälla.....

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

19 Senaste redigerad av Frederik (2015-04-13 20:10:49)

Som regel får ett avställt fordon inte användas i trafik. Det finns dock undantag, se 17 § lagen om vägtrafikregister. Bl.a. får fordonet brukas för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan. Fordonet måste dock vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter, obetalda avgifter som har påförts tillsammans med fordonsskatt eller obetalda vägavgifter. Ett avställt fordon får inte ens bogseras. Det är dock tillåtet att det bärgas.

Så ja, ett avställt fordon får köras till besiktningen och tillbaka.
Och ja du får köra till och från besiktningen på sommardäck på vintern om det inte anses trafikfarligt. Där skulle jag dock tro att polisens generella regel om att vinterväglag råder, är det trafikfarligt..

Veteranfordon får du ju hursomhelst ha sommardäck på mitt i vintern.

20

Ja och du kan besikta vinterbilen på vinterdäck mitt i sommaren...
det som gäller är raka spåret dit o hem,inga sidospår.

21

Här fanns lite att läsa:  http://www.bilprovningen.se/Privat/Kund … eriod.html

Anders

22

Frederik skrev:

Som regel får ett avställt fordon inte användas i trafik. Det finns dock undantag, se 17 § lagen om vägtrafikregister. Bl.a. får fordonet brukas för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan. Fordonet måste dock vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter, obetalda avgifter som har påförts tillsammans med fordonsskatt eller obetalda vägavgifter. Ett avställt fordon får inte ens bogseras. Det är dock tillåtet att det bärgas.

Och ja du får köra till och från besiktningen på sommardäck på vintern om det inte anses trafikfarligt. Där skulle jag dock tro att polisens generella regel om att vinterväglag råder, är det trafikfarligt..

Vad finns det då för anledning att besiktiga ett avställt fordon om man ändå måste ha trafikförsäkring och skatten betald?? Då är det väl lika bra att ha fordonet påställt??

VW 1200 -60
VW 1300 -66

23

Nyna skrev:
Frederik skrev:

Vad finns det då för anledning att besiktiga ett avställt fordon om man ändå måste ha trafikförsäkring och skatten betald?? Då är det väl lika bra att ha fordonet påställt??

Näe.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24

Tja vad jag förstår behöver du ju inte betala skatten, men du får inte ha några tidigare skulder. Vad det gäller trafikförsäkringen skulle ringa försäkringsbolaget och höra. Troligen så gäller trafikförsäkringen tillfälligt till och från besiktningen, även om den i övrigt är "parkerad" med avställningen.

25

Man kan ställa på bilen innan man åker till sbp och sen ställa av den då man kommer hem.
Då skickar dem inga avgifter från försäkringsbolaget eller skatten på nyare bil.
Betydligt smidigare än att hyra en dolly eller biltrailer.