Hej
Vet att det finns många här på forumet som är "uppfinnare" och/eller tekniker och jag behöver lite beräkningshjälp med en Dolly. Kanske någon som vill hjälpa mig med en skiss eller beräkning.
Allmänt
Jag har en del bussar (ej körbara) som står i en lada med grusgolv och dessutom har jag singel på innegården utanför min verkstad och jag vill kunna flytta dessa bussar själv.
Dolly
Jag vill tillverka en Dolly som jag kan sticka in under framvagnen på bussarna, lyfta framkärran och sen flytta omkring på bussarna antingen med hjälp att min minilastare Avant eller för hand om underlaget tillåter detta. Tanken är alltså att tillverka någon typ av snabb domkraft som man har/hade till racerbilar och med hjälp av hävstångs tekniken lyfta bussen och då med två hjul (+ två extra) kunna flytta bussarna. Hävstången som har både handtag för att dra och en vanlig kulkoppling till att sätta på frontlastaren på min lilla Avant.
se bifogade bilder. Har inga tankar på att dra den efter bilen eller något sådant, bara i och utanför verkstaden
Hjälpen
Det jag behöver hjälp med är att räkna ut vilken längd på hävstången och var hjulen skall sitta i förhållande till hållaren till framvagnen, den skall vara förskjuten i förhållande till hjulen och när man sänker hävstången så skall framvagnsbryggan lyfta bussen..
Material
Jag har en lyftbalk, Kulkoppling och 2 hjul med 250 mm diameter som jag tänkte använda. Lyftbalken kommer alltså att sitta centralt och svängbar. På lastaren har jag en kula på frontlastaren. På lyftbalken tänker jag tillverka några U som framvagnen passar i och så kanske jag slänger över en kedja som håller fast den vid förflyttning på gården
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.