1

Var ute i går och körde vår T3 (The Blubox) för första gången i min ägo, (Bussen har nog stått still i 2 - 3 år).
Har bara hunnit med att byta stift och filter ännu.

Jag har startat motorn vid flera tillfällen och den hoppar igång så lätt o låter fint enl. ett amatöröra ICQ/ag

Men motorn orkar liksom inte på låga varv, svår att komma iväg på ettan utan allt för högt motorvarv, när jag gasar på lite så kommer motorn fint och accelererar enligt förväntan. men när jag lagt i fyran i typ 50 km i timmen så orkar inte motorn o trean måste läggas i.

Vad kan det vara?

Bil och motor fakta: VW T3 1985 bensin buss DG förgasarmotor på typ -77 hästar.

Med önskan om en Jublande Glad påsk ICQ/ag 
ska själv till Stockholm över helgen för att sedan ta raka vägen till Elmia med fru och barn på måndag ICQ/ab

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

2

läckage i vakum slangarna var det på min när den var svag  kolla dom   en av dom på min hade lossnat sitter på  framsidan av förgasaren  inåt bilen
annars så kan ju bromsarna ligga på   

/ Magnus

3

lyfte just på luftburken o det såg ut så här. någon som vet var inringad kabel ska sitta, andra änden sitter monterad åt växellådan till.

Ansaknaden av klamma på slang till vevhusventilation är det ända jag kan se fattas, förutom frågan om kabeln.

Post's attachments

DSC03418.JPG, 179.23 kb, 640 x 480
DSC03418.JPG 179.23 kb, 129 downloads since 2015-04-10 

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

4

Byt luftfilter också. Och oljan när du ändå håller på.

5

Och tändkablar.

Du har fel slangklämmor och motorn ser allmänt oskött ut.
Jag föreslår en vanlig motorservice och inspektion så du kan göra en felsökning överhuvudtaget.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Tack för tips o råd. jag vet att motorn är sölig och skitig, men det ska bli ändring på det ICQ/ab 

Mogge....Ska det vara samma typ av slangklämmor som sitter på de grova vattenslangarna från vattenpumpen, sådana klammer utan skruv som med hjälp av sin egen fjäderbelastning smiter år?

ska det vara sådana överallt i motorrummet? vad är det med dom som är som bättre?

ingen som vet något om den inringade kabeln?

En fin lördagkväll önskas.

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

7

De klämmer ojämt och förkortar livslängden på slangarna.
Men det var mer en kommentar på allmäntillståndet och att en komplett service borde genomföras.

Lycka till.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!