1

Jag har haft isär hela generatorn och efter jag satt ihop den igen så lyser laddlampan skarpt och den tokladdar 15-20+ volt

Inga kortslutning mellan dom tre stiften på kolhållaren.
7volt på D+ och DF,  D- jordar i generatorn.

Någon som vet hur jag ska felsökning vidare

Har visserligen tyckt den laddar lite dåligt innan när motorn vart varm men antar att jag gjort något fel vid hopsättning.. misstänker inte relät iaf.

(Växelströmsgenerator 1303s -74 med separat relä)

Mvh Niklas

2

Det är inte diodbryggan som är kass...?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-10 20:19:14)

Har du tillgång till någon annan regulator? I så fall prova med annan regulator.

Mäter du med ett analogt visarinstrument eller en digital multimeter?
Det kan vara så att du har ett diodfel, och vissa digitala instrument kan ge konstiga värden om du får ut en pulsad spänning som om när en diod i generatorn är trasig. Men med en gammaldags anlog voltmeter med ett visarinstrument, där kan man ibland se på visaren att den pendlar eller vibrerar litet beroende av varvtalet, det skall den inte göra, isåfall får man ut en oren likspänning. Billigare digitala instrument klarar inte av detta utan kan visa litet hursomhelst.

Det säkraste är nog ändå att mäta strömmen i kabeln mellan B+ på generatorn och solenoiden.

Du skall ju också kolla att DF på regulatorn är kopplad till DF på generatorn, likadant med D+ och D-, men om du har kvar originalkabeln så behöver du ju inte tänka på det. Det är nämligen så att de tre anslutningrana på regulatorn inte har samma placering på generatorn. D+ skall ha en förgrening som går till laddningslampan.

Men börja med att leta reda på, eller låna en annan regulator, om det inte hjälper så gissar jag att någon av diderna är trasig eller är dåligt fastlödad.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Mätte på diodbrygga och resultatet var lika vid alla dioder. Mätte visserligen med digitalt verktyg.. kunde inte mäta spänningen när motorn va igång.. hoppade upp&ned och gav orimligt resultat men mätaren i bilen (biltemaskit) visade 15v vid tomgång och hela skalan ut så fort man gasade.

5

Jag har spanat efter nya diodbrygga men inte hittat,  bara hyfsat liknande man kanske skulle kunna bygga om.

Någon som vet om det finns nya?

6

En voltmeter från biltema duger gott! Visserligen inget precisionsinstrument, men det ger ju iallafall en indikering om hur spänningen sjunker eller stiger.

Dioderna i generatorerna är standardgrejer, finns med stor sannlikhet att köpa hos Elfa eller annan elektronikaffär. Du kan ju också vända dig till en bilelektrisk firma. Förvisso är det inte så svårt att löda bort och löda i nya dioder, men de är känsliga för hög värme.

http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf
Här finns en del tips om hur du mäter och felsöker både lik- och växelstrmsgeneratorer!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag har en generator över om du vill köpa en annan.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

8

millstream skrev:

Jag har en generator över om du vill köpa en annan.
/Anders

Taget.!