1

Hejsan!

Nu närmar sig sommaren med stormfart och med detta kommer snart resorna med bussen att dra igång! En klassiker är ju att dra ut på kusten och sitta med nära och kära, lyssna på lite musik och hinka lite öl ICQ/ag

För att inte riskera att behöva putta igång bussen efter en trevlig afton har jag dels införskaffat ett rejält förbrukningsbatteri från en på många Ah (tror 175), sedan har jag kopplat in ett skiljerelä från biltema för att inte dra batteri från startbatteriet vid avstängd buss. Nu är det ju så att med åren har hörseln blivit sämre och nu är det en del ljud som åker in i bussen som drar en del kräm.

Till frågorna:
När generatorn hela tiden behöver ladda batteriet finns det någon risk att generatorn då slits eller är det lugnt så länge generatorn inte behöver "pumpa"
Genom att koppla in ett sådant "stort" batteri, kan detta också påverka generatorn?

jag kan inte mycket om generatorer osv förutom att jag vet att de laddar vid viss spänning och inte vid viss spänning så snälla upplys mig hur detta fungerar innan jag har sönder något dyrbart ICQ/ab

tack på förhand!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Jag tror inte du behöver oroa dig över slitaget på generatorn.
Generatorns lager och kolborstar slits ju ändå oavsett om roterar med eller utan belastning, eller om det går en massa ström genom dem eller ej.
Vad du däremot får tänka på är ju att det tar längre tid att ladda upp två batteri än det tar att ladda ett, och ju större batteri det är desto längre tid.
Polisbussar och vissa militära modeller hade ju större generator, men standradbussarnas generatorer har ju relativt blygsam effekt (jämfört med modernare bilar).
Man får ju ingenting gratis, ju mer ström du tar ut ur generatorn, desto tyngre blir den att dra runt, och bränsleförbrukningen ökar ju då. Men inte heller det behöver du oroa dig för det kan tyckas vara marginellt.
Skiljereäerna brukar vara konstruerade så att dom laddar startbatteriet först, och därefter förbrukarbatteriet.
Normalt sett används inte startbatteriet under färd, när generatorn laddat upp den förlusten som uppstod då startmotorn gick, så går bilens strömförbrukning direkt från generatorn, utan att ta omvägen om batteriet, till halvljus, radio och annat som man normalt har på under körning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Du kan ju också ladda med en sådan där flexibel mjuk solcellspanel, som du fäster på taket på något vis, permanent eller tillfälligt. Men den är ett komplement till generatorn. Solcellspaneler ger inte så där överdrivet mycket energi, men håller hela tiden batteriet toppladdat om det är iallafall litet solsken.

4

Tackar för svaret! Att det tar lång tid att ladda gör ju inte så mycket då jag tänker att jag alltid laddar förbrukningsbatteriet fullt när man är på camping eller i garaget ICQ/ab Så länge inte generatorn slits mer än marginellt mer är jag nöjd ICQ/ag LÅT SOMMAREN BÖRJA!! ICQ/ag

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

5

Du skrev ingenting om kylskåp, men ofta är det sådana som bussägare vill ha kraft till.
Man kan ju alltid räkna ut en "energibudget" där man listar inmatad effekt och uttagen effekt över tid, i bästa fall skall man ju gå med vinst... Men skall du bara ha litet mysbelysning och en inte allt för kraftfull monsterstereo så lär du ju klara dig länge med 175 Ah i batteriet. Jag har en fritidsbåt som vi bor i, jag har 225 Ah och ständigt igån kylen, därtill pumpar, lampor, TV ibland, dator ganska ofta, cirkulationspump till värmare och diverse laddare till mobiler och annat, och ännu har vi inte varit strömlösa, och då tar jag ytterst sällan landström, däremot har jag en solcellspanel som mitt på dagen kan lämna bortåt 4 ampere om det inte är molnigt. Jag har väl en 100A generator men den laddar ju även startbatterierna.

Nåväl, oroa dig behöver du inte göra.

6

Snor tråden lite och ställer några kompletterande frågor på temat, hoppas det är ok! Är det någon som har erfarenhet av hur de här skiljereläerna fungerar i praktiken, t.ex skyllermarks? Och vilka solcellsladdare har ni provat, kan biltemas vara nåt att ha som komplement till generatorn?  i teorin så låter de båda i kombination med ett fräscht förbrukningsmaterial som en klockren lösning för min gamla kyl som tar 5Ah

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-12 19:57:14)

Skyllemarks är ju jäkligt fina grejer, avsedda för marin miljö, dyra är dom också.
Jag har ett sådant skiljerelä i båten, och det har ju aldrig krånglat, skall ju ge väldans litet förluster. Jag har ett skiljerelä från Biltema också, för att ladda ett batteri till elektrisk utombordare, jag har aldrig mätt på detta, bara konstaterat att det fungerar, men kvaliteten är ju klart enklare, och priset är ju direkt billigt... Man får väl vad man betalar för. Nu är väl miljön för elektrisla prylar mildare i en campingbuss än i en båt på sjön. En bil kan man ju knuffa igång, eller i värsta fall lämna vid vägkanten... Man sitter ju inte direkt i sjön, om nu det ordspråket kan användas här...

Jag har ett Isotherm kompressorkylskåp, med ISU, och det har funkar klockrent i flera år nu, det känner av när generatorn slutar att ladda och går då ner på energisparläge, dessförinnan har det laddat upp kyla i en kylackumulator som är placerad under frysfacket. Jag har byggt in givaren till en liten digital termometer i kylskåpet, och kan då hålla koll på tempen. Men det är ju så att omgivningstemperaturen påverkar kylens temp och strömförbrukning. Det är en fördel om man kan få kompressorns fläkt att suga in kallare luft på något vis.

Jag har en rätt så enkel regulator till min solcellspanel, inköpt på Hjertmans, men den är kompletterad med en volt- och en amperemeter, mest för att tillfredställa mitt kontrollbehov...

Jag har Skyllermarks batterikabelskor både i båten till alla bayyeribankerna där, och i en beach buggy, funkar ju väldigt bra, man får ett bra omfång om polerna på batteriet, och så finns det ju flera olika skruvar att koppla extra kabler till polerna. Jäkligt bra kvalitet! Dom är gjorda i nån slags gulmetall som är förtennad.

Skyllermarks säljer ju förtenta kablar också, men i en campingbuss är det klart en överkurs, möjligen kan du ha sådana mellan solcellspanel, regulator och batteri. Men det finns ju lågförlust högtalarkablar också... men dom är väl rätt så dyra dom också..?

8

Som en intressant inflikning i ämnet kan nämnas att jag förra sommaren åkte runt med ett riktigt kasst bobatteri. Nu blev det aldrig några längre campingturer så jag klarade mig ändå, men jag tänkte på den stackars generatorn som säkert fick jobba onödigt mycket. Men trots att detta 90 Ah "kortslutna" batteri låg och belastade systemet hela sommaren har både generator och startbatteri klarat sig (vad jag vet). Och med generatorn hos en typ4-motor har du ju ytterligare några ampere att tillgå så jag ser inga problem med det.

En variant på att använda ett "proffsigt" skiljerelä, är att parallellkoppla två vanliga relän, har funkat för mig i över tio år nu. Kanske att jag när jag ska mecka med elsystemet nästa gång ser över även denna lösning och ersätter med ett proffsigare alternativ. Men för den lilla plånboken är det ett alternativ.

Förtenta kablar anser jag vara överkurs i en buss, speciellt eftersom de ofta säljs som tvåledade och man bara behöver en ledare. Just vid lågeffekts laddningssystem kan jag förstå att man vill dra tvåledat dock, även vid jordfelsproblematik, men det duger med vanliga kopparkablar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't