1 Senaste redigerad av Grubban (2015-01-04 17:34:52)

Hejsan

Har funderat länge på en buss och nu har jag köpt ett T2 objekt som är total demonterad.

Original motorn som följde med är på 2 liter med insprutning. Ska man behålla den som den är eller byta man insprutningen mot förgasar? Jag vet inget om motorn, hastighetsmätaren stor på 00230 så den har gått rund 1 -2 gånger. Bilen var i bruk i 15år.
Klart är att motorn ska isär och kolvar och cylindrar måste säkert bytas det kan jag göra själv dock allt annat i blocket måste jag lämnar bort. Ska man byta kamaxel, höjer slagvolymen och montera mera godis?
Vill inte få nån racemotor dock har jag inget emot mera pulver om det inte kostar alldeles för mycket. Den ska inte drar för mycket bränsle heller.
Original har den 69hk och kan jag hamna på 100hk vore det bra.
Vet inte om jag behöver värme i den så det går kanske att köra med ormbo och riktig fint avgassystem. Eberspächern däremot vill jag behåller eller byta ut mot en mera effektiv värmare.

Vad skulle ni göra?

http://up.picr.de/20594538ca.jpg

T2b taigagrön ´77

2

Jag hade behållt den i original! Tycker 2 liters går riktigt bra i standard utförande! Men det är jue bara min åsikt! Man vill väl alltid ha lite extra iförsig! ICQ/ad

You’re not drunk if you can lie on the floor without holding on.

3

Var rädd om plaströret mellan luftmassemätaren och plenumet. Det går inte att köpa nytt och brukar spricka med åldern. Ta loss det försiktigt och spara på säker plats. Låt inte tyngden av luftfilter och luftmassemätaren knäcka det.
/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

4

Luftfilterburken och allt annat är bara ditsatt för fotot, ligger i hyllan nu.

Motorn är hel och komplett och är säkert det sista som ska monteras i bilen efter renoveringen. Först har jag lite plåtarbete framför mig dock kan man ju fundera hur man gör med motorn. Jag tycker att det ska vara så original som möjligt dock har jag hört mycket dåligt om insprutningen och vet inte om det är sant. Har kört buss med 2 liters förgasar motor och det tyckte jag var ingen höjdare eftersom den gick så ojämnt.Dessutom drack den 1,5 l per mil. Har inget emot insprutningen så klart.
Funderade också på en Porsche boxer sexa eller om Subaru boxer dock blir det för mycket arbete, vill inte göra ombesiktning via SFRO.

T2b taigagrön ´77

5

Jag har en insprutare i min buss och jag har inte upplevt ett enda problem under de år jag kört den. Skulle faktiskt vilja säga att de förgasarmotorer jag äger/ägt har varit mer behäftade med dålig gång och dylikt. Den har alltid startat direkt oavsett väder och temp så jag tycker du ska kolla igenom insprutningens olika delar, mät
upp de elektriska komponenterna. Finns massa nyttigt att läsa på Ratwell.com exempelvis! Detta har jag gjort på min och den har belönat mig med massvis av pålitlighet  ICQ/ab

6

Kolla kammarna om du inte vet något om motorn.

Projekt ska man ha, många och stora.

7 Senaste redigerad av Junte (2015-03-15 23:07:22)

Jag skulle behålla sprutet. Vid renovering byta kam + lyftare + alla lager o ringar etc. Inte för mkt kompression i en tung buss
Nya kolvar o cylindrar, 2,4 liter? Wasserkolvar o turbo, spridare + eftermarknadssprut? Brytarlöst tändsystem känns modernt.
Men som sagts ovan, en original 2liters typ 4 med sprut: en fin motor, känns bekymmerslöst.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Får stämma in med föregående talare mer eller mindre. Har man bara tätt i det ganska känsliga vacumsystemet så är det lugnt, då kommer den gå fint, och vridet är ok och räcker ganska långt, så länge du inte jämför med en ny starkare bil. Min har aldrig dragit över 1,1 och då är det 100 km/tim som gäller, helt ok tycker jag. Har dock blivit sugen på ett eftermarknadssprut som ej är beroende av alla slangar och rör, men det kostar ju både pengar och tid tyvärr...

9

2,2 liters slipin cyl. en lite vassare cam. nya lager o lyftare. brytarlöst tändsystem! Det åker jag med o den går underbart!!

Gasar till det rasar!

10

Det låter bra, har inte bestämt mig än få se vad det blir. Svetsa karossen just nu...

T2b taigagrön ´77