Bra val,men skulle ha svårt att hålla mig från något så roligt..blir kanon! 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 9 10 11 12 13 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Bra val,men skulle ha svårt att hålla mig från något så roligt..blir kanon! 
Bara en fråga , varför 195 isolering på loftet? är ju i ett uppvärmt utrymme? i ett hus lägger man isoleringen för att dämpa stegljud osv men det är väll knappast ett problem här?
Låter som en onödig kostnad/arbete?
Tja garaget blir uppvärmt men inte loftet.. så golvet blir ju som taket i isolerings hänseende.
det blir dörrar som stänger till framsidan av loftet. jag vill inte ha upp skit där.
Man blir riktigt imponerad Micke ! Det blir ett kanongarage!
Du glömmer inte plasten micke? Den brukar man ha imot takstolarna innan man sätter dit glesen. eller du har nån annan klurig ide?
Snart dags o göra ett gruppmek med subarulådorna?=)
Min snickare sa.. plasten närmast mot gipsen... så den klamrar jag fast på utsidan av glesen enligt hans inrådan...... var ju enklare att sätta gles utan plasten. sen kan jag justera till isoleringen från undersidan, om jag inte fått ner den riktigt.. innan jag plastar...
Tja min låda e ju nära färdig för ihopskruvning... bara lite rengöring av ena halvan , den med skiftgaflarna.. den andra e ju maskin diskad
sen kan jag sätta ihop den...
Håller nog med snickaren..plasten mot gips verkar mer rätt.. 
Drar du elkablar utanpå väggen då? Jag byggde med "serviceskikt" på 45 där alla kablar gick. Utanför det plasten. Man vill ju slippa göra hål i plasten i onödan. Det viktiga är att max en tredjedel av isoleringen är på varma sidan.
Men gissar att du lägger elen utanpå?
Tja då jag planerade elen innan... så kommer den upp mitt på 3 sidor nerifrån plattan... den fjärde sidan kommer dom från.. där blir elcentralen
dvs det blir 4 grupper där elen blir.. sedan alla lysrör blir i 2 slingor där dom ligger utanpå väggen med korta kabelsnuttar mellan.. nej detta är ingen villa utan bara ett garage ,så inget installations lager.
rören kommer att mynna ut i kopplingsdosor därifrån korta kablar till 3 fasuttagen ,och dom utanpå liggande 230 uttagen..
Hur konstigt det än låter
..jag har mer eller mindre en plan
men visst en del kommer till efterhand..
Som det är nu har jag funderat.. var sätta huvud säkerhetsbrytarna 2 polig frånkoppling till dom 2 el vinscharna. man vill ju gärna ha dom nära uttagen... men då vinscharna kommer 4 m upp...
.. dvs ena är ju till att hissa upp saker på loftet.. lyfta motorer och annat max 400kg.. och den andra blir för rumsavdelar "väggen.."
Men men blir väl kanske att jag bara har en stickpropp på vinscharna.. men det blir ändå svårt att dra ut sladden så kanske 2 st brytare i dosor så jag kan nå från mark... mycket att fundera över...
Nä måste iväg och handla mer bygg material .. kanske bilder i kväll... 
Bilder då ? snart en hel sida utan bilder 
jamen jamen..fler bild junkies
. om ni tjatar en massa
så svarar jag, och då gör jag ju ingen nytta i garaget under tiden
... som idag... inget jobbat i garaget, med varit i en hel hög olika affärer..
Men först hembesök hos en kompis /kollega / -67 samba ägare... som sponsrade bygget med 2 stycken 43*80*1850 långa I balkat.. Från ett pallställ..
Handlade och inväntar hemleverans, av en "Balkvagn" som skall passa...hoppas jag till denna I balk.
Men sedan blev det.
Hjem o fix. Järnhandeln (Järnia) Ramirent. Harald Nyborg. Ö&b. Jula Biltema.
Därefter kom jag hem och frun vart förvånad hur jag kunde vara hemifrån i flera timmar... iofs ligger dom flesta av affärena ca 3 mil hemifrån.
Massor som kollats på.. en del som beställts.. en del handlat.. en del åter lämnat... och en hel del som lastats och lastats av hemma...
Lite mat, ut med hundarna i skogen en halvtimme (dom fick 1,5 timmar i rask takt innan på morgonen). sedan hänga på stora släpet och åka till Xl Bygg..
Och nu är det inlastat i garaget, och kvällsmaten är gjort och gemensamt uppäten....
så bilder...okey då...
I balkarna..Tack Stefan
från pallställning..då dom i par tålt 3 ton över en längd yta av 1,85m så borde dom tåla belastningen...med fail safe..
El vinschen jag handlade på Harald... var en del billigare än den i princip likadana från jula..200kg enkel wire 400dubbel..
Garage port beslag.. dvs handtaget och stängerna som håller fast ena porten av 2, jag kommer använda ena till den nya porten, det andra till loft dörrarna.
En del vp rör skarvar/krökar... ja jag kommer inte att använda alla, men det vart billigare att köpa i påse på Harald än 3 pack på hjem &fix..
Handlade även en del hilti (bra skit) bandad gips skive skruv.. letade rätt på min gamla gipsskiveautomat, som jag handlat beg för ett antal år sedan..
Även klammer till min ena Rapid klammerpicka..original klammer, då det inte blir strul då... jag viste att jag inte hade så många klammer hemma så likabra att handla en ask..
sedan då det lilla lasset med isolering.. dels ett första lass med 130m2 145 mm isolering för väggarna(behövs ca 50m2 till efter detta+ isoleringen i taket ovan lyften...... sedan 20m2 95 mm isolering för väggen mot gamla garaget.. den är ju redan isolerad(gamla ytterväggen.) men mer somextra brand skydd och ljud dämpning..
Ett hyfsat högt lass...skönt när man inte behöver vara rädd om grejerna.. dom tål ju en del stryk.. så bara att välta ner, och släpa in i garaget...dom expanderar en hel del när man snittar plasten
...
+ några 4800 långa 145 reglar... jag snickrar ju inte direkt efter en exakt plan så det går några meter....
sedan vart det smidigt att föra på pallarna på reglarna..
sedan en icke garage bygge grej...Men likväl trevligt och mycket prisvärt!! en Makita 125 mm vinkelslip.
.. ja jag har redan 2 .. men dom är så smidiga och bra,bra ballans inte mycket vibrationer och tunna. så en till blev bra.
ja jag brukar använda 3 stycken samtidigt.. en kap, en slip grov slipskival, och en flapdisk... bara en sådan sak som att kabeln är i mjukt gummi
och inte i styv hårdplast
Är ganska så trött nu, massor av hundpromenader och flera timmars affärs spanande/planerande/kollande..det tar på krafterna.. men det är ju nödvändigt...
så vad har ni bilder på
out / Michael
Och inte en enda bild på hundarna i skogen 
Arkiv bild från i måndags... Järnaviks natur reservat.. med 2 tervurense..
inte så bra fototekniskt i solskenet.. men våra älskade vovvar likförbannat

Klart man blir trött när man far runt och shoppar på det viset..kul och imponerande fart på bygget.. 
Låter helt underbart! Tänkte hyra ett garage när det kommer fram nåt passligt. Jag och min kille har några fordon som projekt. Tyvärr så finns det inte riktigt utrymmen i dessa trakter, jag har letat i nästan ett år men inget passligt har kommit fram. Detta är en ny hobby så det känns lite jobbigt att komma igång eftersom det ska vara så svårt att ens hitta utrymme!
Låter helt underbart! Tänkte hyra ett garage när det kommer fram nåt passligt. Jag och min kille har några fordon som projekt. Tyvärr så finns det inte riktigt utrymmen i dessa trakter, jag har letat i nästan ett år men inget passligt har kommit fram. Detta är en ny hobby så det känns lite jobbigt att komma igång eftersom det ska vara så svårt att ens hitta utrymme!
hejsan kul att ni försöker hitta in i hobbyn...
Det står inte i din profil var i landet ni finns...
kanske finns någon här på forumet, som kan hjälpa till med plats.. eller dela.
Detta med hobbygarage är oftast ett problem , och hittar man inget att hyra, så är det ganska så höga kostnader att skapa ett.
Nu e jag en "gammal"
gubbe så nu blir det äntligen av.. önskar detta hade byggts för 25 år sedan.
med det har hänt en del på vägen som hindrat detta innan....
Gammal..bah!.. 
Tja om man utgår från att tjejen ovan är hälften så "gammal" jag bara menar, man kan få vänta länge ibland... på något trevligt..om livet vill så.. 
Tja en sväng ut i garaget i em resulterade i att nästan hela loftet blev golvskive beklätt..och den extra skivan jag lade på lasset sist blev över...suck.. anledningen till att golvet inte blev färdigt... limmet tog slut..1 liter och den sista biten fanns det inget över till..suck..
tänkte jag reglar vidare.. då visade sig att reglarna jag tog som 145or, i själva verket är 170 mm
klantigt av mig....kollade på räkningen..jag har betalt för195or..suck.klantigt av byggmarknaden..killen som lastade isoleringen raporterade in till kassan felaktigt....får åka och se om jag kan byta ut dom.. men borde inte vara några problem..
så jag började isolera under loftet.. och loftväggen.. liksom lite i ,sen tog lusten slut fast lite roligt är det allt att isolera, då det ju händer något..
) och jag smög in för att inte väcka frun...
Pix..
Jag har klurat en del på hur jag skall göra loftdörrarna.. men kom på i em det blir 2 styck dörrar som blir 2 delade...
mer senare om det...och varför..
Jag kommer att lyfta upp I balken så högt som möjligt, för att maximera hålet igenom vilket loftet kan lastas...men då reglarna vart mer eller mindre slut blev dit inte mer gjort där...
Isolerat under loftet.. måste pula i några bitar isolering i Taket, där jag satte ett par kortlingar...
Loftväggen från utsidan..överväger om jag skall regla upp med 2*2, och isolerar ett varv till med 45 mm.. eller inte..
det kommer dels plyfa och sedan dubbel gips på....
Hög-dels väggen (4m) med 2 varv isolering.... började lite... men sedan gav jag upp..
var ju lite sent... nä nu en dusch, sedan kojen..
Hepp / Michael
Bra jobbat
Isolera väggar invändigt kan man göra klenare då vind/blåst inte påverkar som det gör på en yttervägg.
Men...... isolering är billigt och permanent
Jävligt snyggt för övrigt!

X2
Grymt bra 
Gråt aldrig över spilld mjölk
. Lång väntan har det ju varit och slutet på ditt garagebygge är närmre för var dag som går
.
Det blir ett kanonfint bygge
.
Sidor Föregående 1 … 9 10 11 12 13 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.