1

Jag har lite problem med lådan som sitter i min buggy. Får i backen, men utan backspärr. Får i ettan och tvåan men ej trean eller fyran. Har försökt justera vid växelspaken men inte lyckats få till det. Några tips vart man börjar?

2

Låter som om spärrbrickan ligger åt fel håll.

Såhär ska den sitta
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/475055.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Låter som om spärrbrickan ligger åt fel håll.

Just det, sedan är hela denna konstruktion ganska känslig, även den övre "brickan" kan vara orsaken, och fjädern kan ha hamnat på sned.
Men se till att spärrbrickan kommer åt rätt håll som på bilden, sedan kan du ju få justera "hela paketet" framåt eller bakåt, det sitter fast i ovala hål.

Grejerna, kulan på spaken, samt dessa brickor kan vara rätt så slitna också, men det finns nya att köpa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Du har inte bytt växel låda?
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Om det är en buggy med kortad platta så är ju även växelföraren kortad och det kan ju ha hänt något i skarven....

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

6

"Biten av Piraya" skrev:

Om det är en buggy med kortad platta så är ju även växelföraren kortad och det kan ju ha hänt något i skarven....

Njae... Om det funkat innan men strular nu så gissar jag att det kan vara spärrbrickan eller hela paketet som behöver justeras. Jag hade själv nästan exakt samma fel på en buggy, felet uppkom under en längre tur. Men jag hade ju en hylsnyckelsats med mig, och då visste jag inte hur spärrbrickan skulle ligga... det vet jag nu...

Men det är klart, om det alltid varit struligt, så kan ju växelföraren vara felaktigt kortad, den kan också vara sned, sedan finns det en slags koppling mellan denna och axeln i lådan, den finner du under locket i tunneln, här finns en överföring med gummikudde, och dessa slits, eller torkar ut. Det finns modernare i urethan som tydligen skall vara bättre. Men då är det lika svårt att få i alla växlarna.

Sedan kan detta fel uppkomma om man bytt till en annan växelspak, en sån däringa "speed shifter" av tveksam kvalitet, du vet jag att det är extra viktigt att se till att justera hela växelspaken riktigt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av ju11e (2015-04-07 08:25:11)

Björn J. skrev:
"Biten av Piraya" skrev:

Njae... Om det funkat innan men strular nu så gissar jag att det kan vara spärrbrickan eller hela paketet som behöver justeras. Jag hade själv nästan exakt samma fel på en buggy, felet uppkom under en längre tur. Men jag hade ju en hylsnyckelsats med mig, och då visste jag inte hur spärrbrickan skulle ligga... det vet jag nu...

Men det är klart, om det alltid varit struligt, så kan ju växelföraren vara felaktigt kortad, den kan också vara sned, sedan finns det en slags koppling mellan denna och axeln i lådan, den finner du under locket i tunneln, här finns en överföring med gummikudde, och dessa slits, eller torkar ut. Det finns modernare i urethan som tydligen skall vara bättre. Men då är det lika svårt att få i alla växlarna.

Sedan kan detta fel uppkomma om man bytt till en annan växelspak, en sån däringa "speed shifter" av tveksam kvalitet, du vet jag att det är extra viktigt att se till att justera hela växelspaken riktigt.

Lånar tråden lite,
Har också svårt att få i växlarna på min 1303:a har bytt denna koppling under soffan till urethan och sedan bytt växelförarbussning där stången hålls. 
ihopp på att det skulle lösa att få i växlarna lite lättare, men sen är det quickshift på den, testat utan men då dras allting med, om man drar åt bultarna så blir växelspaken stum..

Funderat på att köpa en ny quickshift och byta ut den under soffan till gummikuddar istället.. för nu får man ta i för att få i växlarna och svårt att hitta rätt lägen, har justerat med hela "paketet" ett x.antal ggr utan bra resultat.

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

8

När du tar bort quick shiften så tar du väl även bort kulan?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Avståndet mellan växlarna i sidled/vridningen av hockeyklubban är "relativt" liten. Bågavståndet är i storleksordning 5mm mellan strecken på bif. bild. Man kan använda hålet för stoppskruven på hockeyklubban att syfta var växellägena ligger i vxl.( se bif. bild). 1/2 ligger alltid mitt för ryggen på noskonen. På bilden ligger 1:ans växel i.
Om man i det aktuella fallet inte kan få i 3/4 betyder det att hockeyklubban inte går att vrida tillräckligt mycket till höger(medurs), sett på bilden.
På samma sätt kan man förmoda att du kan vrida växelstången ytterligare(åt väster/moturs på bilden), när du lossar stoppskruven(efter du har lagt i backen som det är nu(utan backspärr)), och trycker ner/aktiverar backen på spaken(?)
Anledningen kan vara:
-glapp i bussningarna i noskonen(brukar inte göra det omöjligt att få i växlarna, men ger istället dålig(sladdrig) precision, och framförallt oljeläckage)
-låsskruven är inte åtdragen/har lossnat(använd alltid låstråd)
-felborrat hål i hockeyklubban(läs: Typ 2-klubba(med noskon) som modifierats för Typ 1)
-glapp i knuten som förbinder växelstången och hockeyklubban
-bussningen som fungerar som stöd åt växelstången är kass(sitter i tunneln, precis bakom spaken)
-växelstången är modifierad eller skadad(krökt, vriden), och arbetar inte längre i sitt normala vinkelområde
-växellådan sitter inte i sitt rätta läge(sällsynt, kräver mycket sned montering)
-växellådsfästena är inte med i matchen längre
-växelspaken är av eftermarknadstyp, som kräver justering av spaken i sidled(har själv en sådan spak)
Börja med att titta under luckan(under baksätet), och jämför med bilden vad som händer när du rör runt med växelspaken:
-får du samma rörelse när du rör spaken, på växellådan?

Post's attachments

Växellägen - 20.JPG, 18.93 kb, 384 x 512
Växellägen - 20.JPG 18.93 kb, 219 downloads since 2015-04-07