1

har en typ 1 årsmodell 61. högst troligt original-låda. vid fälgbyte snuddar däcken bärarmarna.
tänker lösa det tillfälligt med 1 tums spacers men planen nästa vinter är att plocka ihop en bättre låda och då ev längre drivaxlar.
behöver veta längd på befintliga drivaxlar till typ 1. dvs vilka ska jag leta efter? har troligen korta idag. vill gärna få ihop en 4:12 eller 3:88 låda med något bredare axlar än idag.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

2

Växellådorna är det ju ingen skillnad på bredd - men axlarna och rör ökade spårvidden på typ1 efter 1967, samt alla typ 3 har "breda bakvagnen".
4.12 lådan finns ju 2-delad, men vill du ha 3.88 lådan som swingaxel, är det lättast att sätta i en "super-diff" som har borrning både för 6 och 8-bultars kronhjul (som det är på 4-delade lådor) samt att flytta över till ett äldre växellådshus då 3.88 har "enkelgavel".

Har just gjort detta i mitt objekt... ;-)

3

har du nåt recept på denna låda så man kan jaga delar?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

4 Senaste redigerad av Svwerker (2015-04-04 07:39:29)

Är det bara utväxlingen som gör att man vill ha 3,875 så är det inte värt besväret jämfört med 4,125. Dessa två har samma utväxlingar på ett till tre men olika fyra som gör skillnaden på fyran knappt märkbar.
4,125 har en fyra med utväxlingen 0,89 och det ger en total på 3,67125 vilket ger en hastighet på ca 99 km/h i 3000 varv med 165/15
3,875 har en fyra på 0,93 och det ger 3,60375 vilket ger en hastighet på ca 101 km/h i vid 3000 varv.

Har svårt att motivera ett så stort jobb för att få den lilla skillnaden när man samtidigt får en slöare bil på de andra växlarna men vi är alla olika. ICQ/ad

Det du bör leta efter är en låda från -68 och uppåt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Har iofs 205/70 men håller med i ditt resonemang. Ska börja leta en låda. Men frågan är om det funkar med alla? Eller är det 1500-68 och framåt jag ska spana efter?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-04-04 13:28:14)

det gör redan 97.2 kmt på 3000 varv(4.37slutväxel) redan med dina höga däck på 7000varv 226,7 kmt Då får man ha en jävligt stark maskin
på 4,13= 102,8 kmt då går det trökt med en std maskin  3,78= 112,3 kmt  alla uträkningar är på 3000 varv
Om man inte har en 1776 eller större kommer du få köra på trean mycket om det är 4,13 eller 3,78
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Ja det är 1500 som har 4,125 i slutväxel, 1300 har oftast 4,375 (finns med 4,125 på de senare ).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Stark maskin är d väl inte även om originalet är puts väck men planen är större maskin.
Bygger bilen rullande.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

9

Om du ska behålla 205/5 så är det enklast att leta låda från -67 då dess drivaxlar är långa men med kort spline, OYO. -68 kom lång axel lång med spline.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

ok. då är det bara börja jaga då.  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11 Senaste redigerad av Demian (2015-04-05 20:41:54)

Svwerker skrev:

Om du ska behålla 205/5 så är det enklast att leta låda från -67 då dess drivaxlar är långa men med kort spline, OYO. -68 kom lång axel lång med spline.

Alla lådor från 1967 med fyrbult har långa splines.

Dom -67 or med korta splines sitter väl på standarden som har 205/5. Dvs väldigt ovanlig i Sverige.

Det har varit mycket dividerande om -67 lådor förut, men jag tror att det var detta man kom fram till.

12

Demian skrev:
Svwerker skrev:

Om du ska behålla 205/5 så är det enklast att leta låda från -67 då dess drivaxlar är långa men med kort spline, OYO. -68 kom lång axel lång med spline.

Alla lådor från 1967 med fyrbult har långa splines.

Dom -67 or med korta splines sitter väl på standarden som har 205/5. Dvs väldigt ovanlig i Sverige.

Det har varit mycket dividerande om -67 lådor förut, men jag tror att det var detta man kom fram till.

Både Standard och 1300 har 205/5 och trummor runt om så helt ovanliga är de inte. Har själv haft minst två 1300.

Det kan nog vara så att jag har fel i påståendet ovan men då är -67 och uppåt samma, dvs lång axel och lång splines, till 1500 men inte 1300.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G