1

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet och åkt på sådana däck
i storleken 235-35-19 Det kan vara svårt att få bra balans har man hört.
Tips på däck som fungerar i det budgetsegmentet?

2

Jag körde på "goodride" 4 säsonger och ser att det finns gott om mönster kvar! Känner ingen större skillnad mot märkesdäcken jag har. Dessa däck var väldigt lågprofil och 17".

Kommer fortsätta att köpa chingchongdäck.

3

Satt "infinity" på en bil jag köpte/bytte till mig. Funkade i allt utom regn då blev dessa såphala...

4

Jag tror att kvalitén skiftar mer. Men man har ju garanti om det krånglar. Jag åkte "linglong" ICQ/ag  i några år och dom fungerade alldeles utmärkt

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

5

Kroffe skrev:

Jag körde på "goodride" 4 säsonger och ser att det finns gott om mönster kvar! Känner ingen större skillnad mot märkesdäcken jag har. Dessa däck var väldigt lågprofil och 17".

Kommer fortsätta att köpa chingchongdäck.

låter bra det. precis monterat goodride 205 bak på min. kombinerat med nangkang 145 fram. gick lös på hutlösa 1750 kr totalt inkl frakt.  ICQ/ag

du får rapport framöver hur det funkar fidde!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

Körde nankang på vår gamla saab 17". de gick inte att balansera ordentligt för de var för dåliga.

7

Har åkt på ett par olika lågpris däck, det ja kom fram till är att man inte ska köpa med v mönster för de tandar jätte lätt o blir oljud. Har aldrig haft nått problem att balancera hjulen.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

8

Jag kör på Hankook Ventus  285/45-19 från Korea dom är hala vid packad snö-is men hyfsat tysta och bra balans, vet inte om dom är billiga dock Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Lars R skrev:

Varför?

Har ingen lust att betala 8000-14000 tusen för 4 sommardäck till bruksbilen.

10

Tack för svaren, får ta mig en funderare vad som ska införskaffas.

11

Köper alltid nankang och har alltid funkat super! Pappa pendlar 22 mil om dagen och även han har börjat köpa China däck istället för märkes då däcken ändå byts varje år. Han märker ingen skillnad.

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

12

Man får vad man betalar för, som vanligt.
Det har dykt upp en ofantlig mängd kina däck till priser som knappt täcker frakten.
Min största prio är rundhet och livslängd.
Runda däck är ovanligt....De flesta tror man kan balansera bort allt, men så är det inte med orunda däck.
Har provat några kina fabrikat med bra resultat, men insett att de inte har grepp vid vått väglag som ett premium däck oftast har.
Vill du ha ett billigt däck på en bil som inte körs över 80 km/t, behöver du inge premiumdäck utan kan ta det billigaste du hittar.
Tyvärr för svenska gummihandlare, är den tyska marknaden billigast på däck alla kategorier.
De har däckonline som namn i vårat land. de är klart bäst på att få en bild på priser på kontinenten.
Har själv varit i gummibranschen i 45 år och köper numera allt i tyskland.
Monterar sällan något annat än Michelin på mina egna bilar.
Däcken är den viktigaste biten på en bil för att garantera att man kommer fram.
Inget att pruta på.............

Hazzan.

13

Ofta är väl lågprisdäcken ganska hårda vilket gör att det håller längre än ett premium  däck, men ger ett dåligt våtgrepp och bullrar lite mer
Man får vad man betalar för som alltid, men jag är också en snåljåp och kör nästan alltid på China däck, och har inte haft något att anmärka.
får väl lätta på gasen lite när det regnar så sparar man ju lite bensinpengar också ICQ/ab

14

Varför inte lägga någon hundring mer och köpa Falken istället? Kostar inte mycket mer än Linglong och Nankang ovh presterar bättre i väta.

Nankang NS-2 kostar just nu 596 kr i 195/55R15 kontra Falken Ziex ZE914 som kostar 669 kr. Definitivt värt de extra 70 kr däcket.

Jag har kört Falken nu några år och är väldigt nöjd.

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

15

Morbidio skrev:

Varför inte lägga någon hundring mer och köpa Falken istället? Kostar inte mycket mer än Linglong och Nankang ovh presterar bättre i väta.

Nankang NS-2 kostar just nu 596 kr i 195/55R15 kontra Falken Ziex ZE914 som kostar 669 kr. Definitivt värt de extra 70 kr däcket.

Jag har kört Falken nu några år och är väldigt nöjd.

Helt rätt, tittar man på Nankang i 235/35-19 så kostar det 1200:- st. Ett Falken
går på 1470:- eller Toyo 1490:-

Ska man köpa Kina eller Taiwan däck ska man nog titta på däcken som kostar
lite över 600:- styck

16

Eller så köper begagnade märkesdäck som gått en säsong. Blir nog samma pengar som Kinadäck   ICQ/ab

17 Senaste redigerad av Fidde (2015-04-06 14:10:04)

Demian skrev:

Eller så köper begagnade märkesdäck som gått en säsong. Blir nog samma pengar som Kinadäck   ICQ/ab

Tror det är ganska svårt att hitta bra begagnade däck
i 19 tum som det är något med. Dom flesta kör tills
det är sopslut. Det lutar åt att prova dom där riktigt
billiga ICQ/ab

18

har inte du lärt dig att man ska åka på 15 max 16 tum. mycket skönare och kostar nada!  ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

19

Jag brukar inte prata med mina däck, så det kvittar var de kommer ifrån.
Svarta Runda billiga säger jag till gummikillen, och det funkar för mig.
Oftast är det väglaget som bestämmer greppet än däcket, men så åker jag en del grusväg.

Men däck är som olja det kan man inte diskutera :-) eller så får man göra det väldigt länge för alla har en åsikt.
Och nu vet ni min :-)

"ljushuvud"

20

Jag kränger och balanserar en del däck och det jag märker med de billiga däcken är att de däcken är väldigt ojämna i balansen antagligen pga snabb billig tillverkning inte lika noggranna kvalitétskontroller så de släpper igenom såna däck som te.x michelin skulle ha slängt på återvinningshögen.
Och som 9:59 säger så är de inte runda syns tydligt när man spinner dem.
Billiga däck monterade på eftermarknadsfälgar kan vara stört omöjliga att få till en bra balansering på och ju större storlek på däcken desto sämre blir de.
Monterade själv billiga däck på min bil jag snart skulle sälja men blev inte av med den på ett halvår och så fort bilen stått i solen blev de däcken platta så att hela bilen hoppade, det försvann efter en 2km men samma sak blev det så fort det var en varm sommardag.
Så jag rekommenderar inte billiga däck utan välj däck från de större fabrikanterna.
kumho Hankook tillhör de större men har ett helt ok pris och de däcken funkar bra, på våra bilar hemma kör vi bara på Michelin, Goodyear,Nokia och gislaved nordfrost på vintern.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

21

jn skrev:

har inte du lärt dig att man ska åka på 15 max 16 tum. mycket skönare och kostar nada!  ICQ/ag

Allt för stuket den här gången ICQ/ag

22

Fidde skrev:
jn skrev:

aha, du vill se ut som en snorvalp med bakåtvänd keps och jeansen nedanför arslet? hahaha  ICQ/ag  ICQ/ag

23

jn skrev:
Fidde skrev:
jn skrev:

aha, du vill se ut som en snorvalp med bakåtvänd keps och jeansen nedanför arslet? hahaha  ICQ/ag  ICQ/ag

Hehe! nä du, blir inge stance Farfar här inte! bara 2 tum större sulor ICQ/ad

24 Senaste redigerad av Hellberg (2015-04-06 17:55:17)

Funderar på att köpa Precis såna fälgar som du fyndade och trycka på dom på min passat. Även med delinte D7 235/36-19"
Har inte hittat någonting speciellt om dom däcken men dom är billiga..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

25

Hellberg skrev:

Funderar på att köpa Precis såna fälgar som du fyndade och trycka på dom på min passat. Även med delinte D7 235/36-19"
Har inte hittat någonting speciellt om dom däcken men dom är billiga..

Det tycker jag du ska göra, tycker personligen att det är en av dom snyggaste
fälgar man kan åka på en VAG bil. Killen som sålde dom skulle ha dom på sin
Passat men ska sälja och köpa ny. Vem säljer Delinte däck?