1

Fick tag i en ad motor efter som min ab verkar sagt upp sig. När ja var o hämtade ad motorn så hade vi den i gång, men nu här hemma går den inte runt går tungt som f.. Med startmotorn för hand går den lätt utan stift går den lätt me startmotor i me stiften igen o då går den tungt igen. Vad ska man göra?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

2

Kanske fattar dig fel, men går den tungt när du kör på startmotorn så är det kanske startmotorbussningen.

Typ 3 Variant -65

3

Den går tungt när ja har stift i motor men utan stift så går den lätt, har provat med 3 olika startmotorer. Det är lika dant, o startmotorerna slår ut so de ska o går lätt i bussningen.

4

vwdanne skrev:

Med startmotorn för hand går den lätt utan stift går den lätt me startmotor i me stiften igen o då går den tungt igen. Vad ska man göra?

Fattar inte riktigt heller? ( Men jag och Urban bor ju i samma by)
Går den alltså lätt för hand OCH med startmotor utan stift?
Den går ju tyngre runt när stiften är i, luften ska ju komprimeras i cylindrarna. Är stiften ur motorn så går ju luften ut där!
Det är ju inte super lätt att dra runt en motor på svänghjulet för hand med stiften i.

5

Jepp det är rätt, har ja stiften i ö kör me startmotor går sen ett o halv varv sen stannar den till o sen går den ett o halvt varv igen o sen går det tungt. Utan stift går den runt hela tiden utan att gå tungt. Har motor nu på en lös låda men den är lika dan. Ingen ström till tändspolarna i heller tänkte i fall det var något med tändningen, men den är lika dan j.... Motorn.

6

Om nu bussningen i lådan skulle vara utsliten så spelar det ingen roll hur många startmotorer du provar för du får samma resultat!

7

vwdanne skrev:

Jepp det är rätt, har ja stiften i ö kör me startmotor går sen ett o halv varv sen stannar den till o sen går den ett o halvt varv igen o sen går det tungt. Utan stift går den runt hela tiden utan att gå tungt. Har motor nu på en lös låda men den är lika dan. Ingen ström till tändspolarna i heller tänkte i fall det var något med tändningen, men den är lika dan j.... Motorn.

Symptomen känner man ju igen, sliten bussning till startmotorn brukar väl visa sig så. Men om du testat med annan låda med fräsch bussning så vetefan. Problemet med bussningen är väl att startmotorn fältar om den är sliten.

Typ 3 Variant -65

8

Du hade möjligen inte samma problem med din AB?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Nä det det ja inte hade ju, det är därför ja inte fattar detta riktigt.

10

Svårt me språket verkar det som.

11

Kompressionen kanske var sämre i gamla motorn.. ICQ/ad

12

Ja det var den ju, men det skulle betyda att bussningen skulle va kass i båda lådorna. Hmm får kolla på det i morgon.

13

Du har alltså bytt både motor och låda samtidigt?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

vwdanne skrev:

Ja du kan ju läsa vad du skrev i den här meningen.

vwdanne skrev:

Med startmotorn för hand går den lätt utan stift går den lätt me startmotor i me stiften igen o då går den tungt igen.

Det var inte helt självklart vad du menade.  ICQ/ab

Ali G

15

Min erfarenhet av AD och AS motorer är att man kan dra runt en frisk motor med hälp av en normal spärrnyckel med hylsa på antingen muttern på stora remskivan (vevaxeln) eller på mutten på lilla remskivan (generatorn). Och detta då tändstiften sitter i. Även om det är litet trögt så räcker vanlig handkraft, man känner ju tydligt i spärrskaftet när kolvarna når sitt kompressionsläge.

Jag har också haft (eller har, fast nedskruvad) en AS-motor som hade en trasig kolv, vevstake och senare även en trasig kamaxel, den betedde sig ungefär så som du skriver, man kunde dra runt den ungefär ett halvt varv sedan trögt som 17 och efter några startförsök så raslade det till och blev tvärstopp, men man kunde dra baklänges en bit och dra runt igen, tro det eller ej, men den motorn startade aldrig mer... Nu ligger den isärplockad och kommer väl antagligen att säljas som aluminiumskrot...

När startmotorbussningan är kass så tycker jag att man kan höra det på startmotorns ljud, och känna... startmotorn brukar bli väldigt varm då den går trögt.

Man gör ju ibland korkade saker, jag försökte en gång starta motorn i en upphissad bil, det brukar ju går bra, men denna gången låg ettan eller om det var backen i och handbromsen var hårt åtdragen, gissa om det gick trögt då, gissa vad startmotorn tyckte om det..? ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Svwerker skrev:
vwdanne skrev:

Ja du kan ju läsa vad du skrev i den här meningen.

vwdanne skrev:

Med startmotorn för hand går den lätt utan stift går den lätt me startmotor i me stiften igen o då går den tungt igen.

Det var inte helt självklart vad du menade.  ICQ/ab

Oj vad skrev ja. Hmm känns som igen förstår inte jag själv heller. Har best bussning så ja hoppas det hjälper annars är kanske denna motor också kass. Hoppas inte det.

17

Det du beskrivit, om jag nu tolkat det korrekt, beror nog inte på motorn.

Ali G

18

Nä ja hoppas ju inte det, men sen funderar man ju på det Björn skrev, bussningen kan man knacka i den? Nu blev det mer växellåda än motor.

19

Man kan ta ut bussningen om motorn siitter i, litet svårt, jag har lyckats med det en gång. jag tog ur startmotorn, och fick in en gängtapp, M12 tror jag det var, fick fast den i bussningen och kunde lirka ut den. Ny bussning medföljer när du köpter startmotor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Hur gick det här då?
Alltid kul med uppföljning... ICQ/ab

21

Har inte fått bussningen i nu men den e på väg hoppas ja. Så ja åter kommer.

22

Då var bussningen monterar glad som tusan i me startmotorn o så provade ja men den är precis lika dan, kan det va något med tänderna på svänghjulet?

23 Senaste redigerad av vwdanne (2015-10-27 21:49:57)

Har funnit problemet satt ju 6volts svänghjul på ad motorn. Någon har tydligen kluddat suck. Mont 12 v svänghjul.Nu går den runt som den ska. Mennu startar den inte har ställt tändningen nya stift ny brytare när ja kör på starten så har ja gnista på stiften men vill inte starta ändå. Provade med start gas då slår det långa blåa lågor ur avgaset. Känns som tändningen står fel. Kan drevet till fördelarn ändra sig i blocket?

24

Har kollat tändinst igen blir fundersam hacket på vevremskivan står mitt för knoppen på blocket ettan kolv är uppe fördelarens hack tändläge står enl rep bok vid mutter på bränslepumpen men rotorn pekar på 2an i fördelarlocket. Tog ut fördelaren tittar man på spåret i motorn till fördelaren så står det på tvären o hacket mot bakant om man står bakom motor. Vad är felet?

25

Har du vridit runt motorn utan fördelare i så är risken stor att du skrotat fördelardrevet. Det lyfts upp om det inte sitter någon fördelare som håller imot. Tror att det kan hacka över och flytta sig men i värsta fall så ryker kuggen.

Bubbla -62