1 Senaste redigerad av easos (2014-04-08 15:03:55)

Tänkte fylla på Bromsvätska i bromssystemet.
Har några frågor.
Hur mycket går det åt?
Ska jag ha Dot4 ?
Ska jag tänka på nått särskilt?
Tänkt använda mig av såndära vakumsug när
jag ska lufta.. bra eller anus?

Tacksam för svar.

mvh/Andreas

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Jag kör alltid på vanlig dot 4 olja, funkar fint.
Själv bytt bromsar i helgen och 1 liter räcker och blir över.

Vacuumsug är sådär, tycker de funkar bra att göra grovjobbet.
Men är man 2 och alla nipplar lossar så är det gjort på några minuter ändå, på de hederliga viset.

Viktigaste är ju bara att inte behållaren blir tom, då får man börja om. Om man har otur.

3

Oki så 1L räcker för hela systemet fast det är helt tomt?
Jag testar å kör med vakuumsugen då jag inte har någon till hjälp.
Hoppas inte på nått läckage! ICQ/ab

4

Om HBC stått i två år kan packningarna torkat ihop då?
Det har ju vart blött i den hela tiden så de borde ha klarat sig !?
Jaja det återstår att se ICQ/ad

5 Senaste redigerad av easos (2014-04-08 15:04:58)

Gick åt pipsvängen.... hjulcylindrarna fram läcker som ett såll !
Tror även att det hände något med hbc´n som är en begagnad taget från en servo.
Nu är det ju så att jag har moddat för att hbc´n ska passa... tror ni att jag kan köpa
en lika typ denna: http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/151
http://www.classicvw.se/images/products/121011.084151.jpg
Sen en fråga om hjulcylindrarna.... ska jag köpa 4st nya eller försöka renovera ?
Om jag ska köpa nya.. så är det tju två på varje sida uppe & nere men är det bara att köpa
2st höger & 2st vänster ? (har bytt till wide five) så det är hjulcylindrar 63-70 antar jag !? http://www.classicvw.se/hjulcylinder-t2 … cts_id/447
http://www.classicvw.se/images/products/121010.192435.jpg

Tackksam för svar !

6

Ingen ? Default/hmm

7

Jag har satt på nya ok, hjulcylindrar samt slangar och  1 liter har räckt. Själv lite förvånad.

Köp nytt, de är billiga grejer och då vet man att de håller i många år.

8

Blev en beställning nyss i alla fall.... hoppas nu att hbc´n har samma cc mått på hålen till behållaren som den gamla.
Tänkte ta den & kasta över på nya hbc´n.
Sen de där med att hbc´n är till servo & inte utan det hoppas jag funka... för jag har ju skrotat min servo &
kör med infästningen för utan servo... någon som vet skillnaden på hbc... för servo & inte för servo !?
Får hoppas att det funkar ICQ/ab

9

easos skrev:

Blev en beställning nyss i alla fall.... hoppas nu att hbc´n har samma cc mått på hålen till behållaren som den gamla.
Sen de där med att hbc´n är till servo & inte utan det hoppas jag funka... för jag har ju skrotat min servo &
kör med infästningen för utan servo... någon som vet skillnaden på hbc... för servo & inte för servo !?

det kan nog bli tungbromsat med hbc till servo..............

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

10

hjoggböle skrev:
easos skrev:

det kan nog bli tungbromsat med hbc till servo..............

Jo fick höra de.. men jag tror det ska funka ändå.. får ta i lite mer då ICQ/ab
Om det inte funkar så lär jag leta på en ny överliggande behållare som passar hbc utan servo...
Jaja blev en hbc till servo nu när jag beställde så får vi se...

11

Lyfter min tråd lite så slipper jag skapa en ny......

Nu är det i stort sett bara bromsarna kvar att fixa... idag startade jag upp pickisen å körde fram lite i verkstan och testade bromsa...
då hamnade pedalen nästan nere vid golvet på första trampet... tog nytt tramp på en gång å då hamnade pedalen lite längre upp...
Va kan vara felet ? Luft i bromssystem, dåligt justerade bromsbackar eller nått annat ?

Jag har justera ut justeringen så att hjulen nöp...sen släppt på dem så att hjulet går att snurra på relativt lätt..
ska ja justera ut lite mer så att bromsbackarna ligger an lite ?
Antar att besiktningsgubben/tjejen inte blir glad på anliggande bromsar men kan man köra in dem så att de sits in kanske ?

Så här lätt snurrar höger sida..
[video]

Ni som är haj på justera bromsar... berätta nu så jag kommer iväg till besiktningen snart ! ICQ/ag

mvh/
Andy

12

Luft i systemet skulle jag säga. Justera ut backarna så de ligger an, sen luftar du. Sen justerar du in bromsarna.

Bubbla -62
Buss -60

13

Oki verkar som alla har olika tekniker.. får testa din får vi se. ICQ/ab

14

Det kan vara ett rent h-vete att få de fyra cylindrarna fram att synka. Justera ut backarna max och sen lufta. Efter det kan du börja försöka justera backarna korrekt. Men jag har åkt trumbromsat i många år och inte fått till det hundraprocentigt trots nya/nyrenoverade grejer i hela systemet. Har även frågat  "folk" vid ett par tillfällen, om det finns någon "patentmetod" för att få till det, men inte fått något konkret tips. Porscheåkarna har ju en liknande setup på sina bilar, det kanske finns någon erfarenhet därifrån? Men att få bromsarna att ta jämt är lite knepigt på dessa vagnar.

Ett bromssystems volym består till 90% av huvudbromscylinderns behållare, volymen i rör och slangar är försvinnande liten. Att det trots detta går åt  en del bromsvätska vid luftning är ju på grund av allt som åker ut i andra änden. Vilken volym bromsvätska som behövs, beror således, enligt min mening, på hurpass väl man lyckas med luftningen, ibland jävlas ju den med en också...

Lycka till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

jag brukar justera ut backarna tills det nyper en aning, sen snurra hjulet ett varv och sen pumpa på bromsen. då har oftast backarna satt sig lite och det går att justera mer...... sen upprepa detta till bromsarna inte släpper mer då kan man lossa lite.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

16 Senaste redigerad av easos (2015-04-01 21:31:07)

Okej men vad säger då bilprovningen om ojämn bromsverkan fram när man bromsar
hårt och bilen drar åt ena hållet !? Kanske inte är så pass på din ?
Antar att man inte kommer igenom med det !? ICQ/ae

Jag justerade ut bromsarna helt bak (så de inte gick att snurra på) och luftade bromsarna med bromssug.. sen justerade jag tillbaka
så att det gick att snurra men man hör och känner att bromsbackarna tar i men det går snurra för hand..
testade bromsa och det blev betydligt bättre... imorgon om jag hinner ska jag testa  göra detsamma fram...
där jag har mest problem med ojämn bomsverkan (drar åt höger eller vänster... kommer inte ihåg)
Men ska testa justera och ta en provtur.. känns det någorlunda bra så åker jag över till verkstaden som ligger 200 m från mig och
får testa deras bromsprovare och justera mer där.. hoppas på att man får bra bromsar ! ICQ/ab

17

Man justerar ut backarna så att det börjar "ta", sedan trampar man på bromsen då centrerar backarna sig, då kan man justera lite mer, bromsa osv

Gubbjävel; dvs originalfantast

18 Senaste redigerad av Torpa (2015-04-02 19:39:35)

Gör så här, justera ut backarna så att de nyper slå på trumman runt om med hammare alt gummiklubba prova att snurra trumman den kommer troligtvis göra det, justera ut backarna tills de nyper igen banka på trumman, upprepa tills trumman nyper bomfast då släpper du backarna lite på varje tills du känner att de ligger på aningens så att du hör att backarna skrapar lite emot trumman men de får inte gå tungt.
På det här sättet har du centrerat backarna i trumman.
Och innan du börjar släpp handbromswiren helt.
Att bara bromsa ut backarna med pedalen centrerar dem inte helt.
Vibrationerna från hammaren gör det.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19 Senaste redigerad av easos (2015-04-02 20:39:06)

Okej tack för tips... lite segt att slå på trumman då man kanske lär av med hjulen då ju.....
särskilt bak då jag lär ner med stötdämpare för att plocka bort hjulet...
men det kanske går att skrälla med plastklubba mellan kronmutter och fälg.. det finns ju lite rum..
men antar att det är bäst att ta av hjulen för detta knep !?

20

Ja det är ju bäst att komma åt trumman men knacka på skölden istället det är just vibrationerna du vill åt så att backarna centrererar sig.
Ge inte på för mycket på skölden bara så att bugglar den men det ger sig när du börjar.
jag tror du kommer märka betydlig skillnad på bromsjusteringen på det här sättet.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

21

Japp har gjort som du tipsade.. och har ju fått bättre bromsverkan..
Men nu drar bromsarna fram åt vänster... har släppt på vänster justering
lite men fortfarande drar den vid hård inbromsning.... de skumma är
att  vänsterhjulet snurrar helt fritt utan att bromsbackarna tar i.. medans höger tar i lite grann....
ändå så drar det åt vänster när man bromsar.. hm.. funderar om man kanske har satt backar eller
hjulcylindrar fel.. hm.. men det går väl knappt att sätta sådana grejor fel då de passar bara på
ett sätt... har jag för mig..

Sen har jag fortfarande ett skrapande ljud när man kommer upp i 50km/h
Ungefär som bromsarna ligger ann... iof. gör dom de men inte så mycket så att de ska låta så mycket...
Farsan och jag tog en tur... han tyckte inte de lät så farligt... så va vet jag... hehe...

Funderar om man ska skruva av trummorna och kika hur det ser ut... kanske man ser om de kan va fel nånstans.
Eller så släpper jag mer på vänster och hoppas att de blir en jämn bromsverkan när man bromsar...
Ska fundera lite till imorgon så får vi se då..

22 Senaste redigerad av Torpa (2015-04-04 17:41:35)

Låter som du har luft i systemet på högersidan.
Tror inte du får till bromsarna genom att släppa backarna på v-sidan.
Justeringen är till för att när du trycker på pedalen inte ska behöva trampa den i golvet. Alltså om backarna är utjusterade så behöver inte cylindrarna fyllas upp helt med bromsvätska eftersom de redan delvis är i uteläge.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

23

Torpa skrev:

Låter som du har luft i systemet på högersidan.
Tror inte du får till bromsarna genom att släppa backarna på v-sidan.
Justeringen är till för att när du trycker på pedalen inte ska behöva trampa den i golvet. Alltså om backarna är utjusterade så behöver inte cylindrarna fyllas upp helt med bromsvätska eftersom de redan delvis är i uteläge.

Okej jag testar att lufta både höger och vänstersida imorgon så får vi se ICQ/ab

Tack för tips ! ICQ/ab

24

Testa att låta systemet självlufta, sätt på en slang på nippeln och låt det rinna en stund, ha koll på om du ser några bubblor.
Efter det gör du en manuell luftning (kompis i bilen som bromsar) eller slangen från nippeln ner i en burk med bromsvätska, slangmynningen måste vara under bromsvätskeytan då har du ett slutet system och kan trampa på pedalen själv i brist på kompis.
Ibland kan det vara bökigt att få ur luften när man har dubbla cylindrar per trumma.
Och du har kollat så att du har spel mellan tryckstången och hbc när pedalen inte är påverkad.
Strunta i den tryckluftsdrivna luftaren du har mer kontroll med manuellt sätt och när du trycker på pedalen tryck sakta och släpp sakta, trycker man hårt o snabbt exploderar luften till små pyttebubblor som blir svåra att få ur.
phhu långt inlägg men hoppas det hjälper:)

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

25

Tack schysst av dig Torpa att dela med dig av tips och erfarenheter...
Får kika om jag kan hitta nån som vill pumpa broms så jag kan lufta.

Jo lite spel är det innan tryckstången tar an... känner att den har lite glapp så
den ligger inte an något skulle jag tro.

Ja vi får se om  jag får till detta... annars lär man väl kalla in på proffs....... kommer du upp en sväng Torpa ICQ/ad hehe