1

Håller på att renovera en AD 1600 motor. Har plockar ner topp och cylindrar och tänkte byta packningar där det behövs. Passade även på att hona cylindrarna och tänkte byta kolvringar.
Märker när jag tar av cylindrarna (första gången jag mekar VW motor) att det ej sitter någon packning mellan blocket och cylindrarna? Efter lite eftersök verkar det som man kan ha någon tunn papp-packning där, men inte nödvändigtvis? Hur har ni gjort?

Sen funderar jag på vad man behöver för packningar, vilka som kan vara smart att byta då man tagit ner topp,cylindrar, förgasare osvosv. Har ej delat på blocket då det inte finns tillstymmelse till glapp, så det skippar jag.
Packboxen under svänghjulet har jag planerat att byta då jag har förstått att den kan springa läck om det börjar glappa... det gör visserligen inte min men byter iaf så man får fräscht gummi som tätar.
Får man med allt man behöver om man köper en packningssats?

Kanske dumma frågor, men måste fråga så man slipper fundera ICQ/ab

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-03-31 07:01:05)

Cyllana är limmade i botten mot blocket
Du får köpa packboxen separat  ingår inte i packnins satsen
Ps Glöm inte att slipa in cyllana i topparna
Ps 2 mät upp dina cyllar så dom inte har en grop på nersidan (mycket vanligt )

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Montera för allt i världen inte någon packning vid cylinderfoten, kan finnas med i vissa packningssatser men ska absolut inte användas. Den har en förmåga att kolapsa med läckage som följd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Slipa in cylindrarna mot toppen, hur gör man det?
Tips på klet för att limma cylindrarna?

Då skippar vi den! Förstod nästan att man skulle rata den när det till och med stod i en verkstadshandbok jag hittade.

5

Slipar in cylindrarna gör du med vanlig ventilslipspasta

Permatex 3 eller Loctite 5923 som de verkar heta nu i Europa kan du täta med

6

Supertack för hjälpen MrIcka!

7 Senaste redigerad av Kroffe (2015-04-07 20:45:44)

Har beställt alla delar nu och väntar på att få hem det.. Tänkte slipa in cylindrarna mot toppen medans jag väntar. Men funderar om man även lägger tätningsklet mellan cylinder och topp?

8

Inget tätningsmedel mellan cylinder och topp.

Anders

9

brukar man slipa in cylindrana mot topparna när både toppar och cylindrar är nya?

10

skrot skrev:

brukar man slipa in cylindrana mot topparna när både toppar och cylindrar är nya?

Jag gjorde det.

Anders

11

Nej. Varför slipa på något som är nyplanat/bearbetat?
Anledningen man slipar med karborundum(OBS! endast fin) är för att återställa en tätningsyta som i fallet har blivit påverkad av värme(användning, deformering, välj själv). Tar inte slipningen hela varvet runt, med "ett par drag", är det läge att plana/maskinbearbeta. Nyplanade/nytillverkade toppar från fabriken slipades aldrig in.
Glöm inte titta på (den beg,)cylinderns tätningsyta. Kan finnas spickor, porer eller annat som har kommit i dagen av värme(syns tydligt vid slipning(BTDT)).