1

Håller på att sätta ihop en motor till bussen för att kunna besiktiga den och köra lite i sommar ICQ/ab

Det är en orörd AB1300dp automat utan glapp

Kommer att byta ut oljepumpen till en 26mm(4nit) utan extern pump för aut(schadek)samt byta till ett std svänghjul från en AD1600

Byta ut cylindrarna mot en 1641 AA cylindersats

Topparna byts ut till toppar från en AD1600dp och som ska få nya ventiler/fjädrar/knaster/styrningar men inte portas eller plannas pga alllt extra jobb med stötstänger osv

Förgasaren blir en pict3-4

Är det värt pengarna att montera rostfria insugsventiler och använda tex Logmechs avsvarvade insugsstyrningar eller är det bara bortkastade pengar på en motor med std bränslesystem och toppar? och måste man använda "hattar" på rostfria ventiler?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Egentligen är det väl inte så dyrt med rostfria ventiler 179kr/st på C & S - men de har väl inte 32mm ?

Och -Ja, de skall ha lash-caps ! (tror inte att det funkar lika med härdning som på vanligt stål ?)

Nya "originalventiler" skall du absolut satsa på, och göra iordning topparna (byta styrningar och ett bra fräsjobb på ventilsätena)

3

Nu tänkte jag bara använda rostfria ventiler på insugssidan och då är det ju 35,5mm som gäller men frågan är om merkostnaden är motiverad på en std motor

någon som vet hur mycket bättre flöde det blir med rostfria ventiler och svarvade styrningar?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

När man byter styrningar så måste men fräsa sätena för att kompensera vinkel förskutningen när dom nya styrningana
Om man inte gör ett trevinkel jobb då är man dum
Sen skall man fräsa avgas sidan oxå så man slipper att tappa en ventil på grund av dålig värmeavledning 
Flödet ökar cirka 2-3 cfm med den typen av styrning  ventilen flödar 3-4 cfm mer än std
Du kan plana av 1mm  och shimsa upp vipporna för det är det som gör vacumpulsen att den suger isig bättre (mer vrid o hk)
På alla RF ventiler skall lastcaps användas för ändana är härdade (ps lastcaps bygger 1-1,5 mm )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ok då blir receptet följande:

Insug: avsvarvade styrningar med rostfria 35,5 ventiler och trevinkel jobb på sätena

Avgas: nya standard styrningar med nya "vanliga" 32 ventiler och trevinkel jobb på sätena

Montera lashcaps på samtliga ventiler och shimsa upp motsvarande under vipparmsbryggan för att få samma vinkel på vipporna

Detta ska alltså ge ca 5-7hk extra?

Förstår inte riktigt vad du menar med"Du kan plana av 1mm  och shimsa upp vipporna för det är det som gör vacumpulsen att den suger isig bättre (mer vrid o hk)" PPRMicke

Alla tips är välkomna  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

6

Med bibehållen längd på stötstänger shimsar du lika mkt som du planar. Planing ger högre kompressionsförhållande = mer effekt. Om det var nåt annat förstår inte jag iaf..?

7

Skåningen skrev:

Ok då blir receptet följande:

Insug: avsvarvade styrningar med rostfria 35,5 ventiler och trevinkel jobb på sätena

Avgas: nya standard styrningar med nya "vanliga" 32 ventiler och trevinkel jobb på sätena

Montera lashcaps på samtliga ventiler och shimsa upp motsvarande under vipparmsbryggan för att få samma vinkel på vipporna

Detta ska alltså ge ca 5-7hk extra?

Förstår inte riktigt vad du menar med"Du kan plana av 1mm  och shimsa upp vipporna för det är det som gör vacumpulsen att den suger isig bättre (mer vrid o hk)" PPRMicke

Alla tips är välkomna  ICQ/ab

Om du planar av typ en mm på toppen så kan du höja upp dina vipparna med ett shims under infästningen så slipper du korta av stötstängerna
Tror inte du får ut det som du har skrivet i hk om du inte höjer kompet = vacum pulsen blir bättre
Ps du får sätta dit lastcaps på alla ventiler för att få rätt vinkel på vipparmarna
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke