många år med körkort har lärt mej att många tänker om sina bilar
att de bara lånat den av näste ägare och vill då ha vinst inte förlust
på ägandet o försäljning...är det så? Köp billigt fixa upp kör ett tag-
sälj dyrt. 
Det är ett önsketänkande som sällan blir en realitet. 
Ali G
Köp, mecka, kör, njut, behåll!
4 2015-03-29 07:43:54 Senaste redigerad av Edström (2015-03-29 07:45:17)
Jajjamen!
Köp billigt-om de går varför inte? Säljaren kan ju fortfarande göra en god affär om han blir av med den smidigt och vet att den ex renoveras eller tas ut på vägarna igen
Eller levde i tron att de va skräp och fick lite mer än han trott.
Fixa upp-kan man lite om bilar hittar man ju massa fel man bara måste fixa som andra inte ens märkt, och de är ju kul att förverkliga sina idéer ,meka och renovera.
Dessutom vill jag lita på bilarna vi kör i familjen.
Sälj dyrt-i förhållande till inköp ja, men kanske inte i förhållande till nerlagda pengar , allt arbete och efterfrågan på bilar som gjorts iordning då alla inte kan eller vill meka utan vill ha en bil som är iordning & är villiga att betala för de.
Så rätt gjort har vi tre lika nöjda parter.
/ Edström
Sök så finns redan trådar på detta ämne.....
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Jag tänker som Mogge 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Köp fixa allt fulmek.. använd... behåll.. sälja... nä e så jobbigt..
frun gnäller (ytterst sällan) att det blivit fler... men va fan.. någon gång dör jag, och då får hon göra så som hon då vill.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
många år med körkort har lärt mej att många tänker om sina bilar
att de bara lånat den av näste ägare och vill då ha vinst inte förlust
på ägandet o försäljning...är det så? Köp billigt fixa upp kör ett tag-
sälj dyrt.
Beror på vilken bil det är och vad är "sälja dyrt"??
Du tyckte tex att den svarta ovalen såldes dyrt här på BV för 30000:- Jag köpte en i mycket sämre skick för 35000:-
Jag köpte en earlybay av en kompis som var utannonserad här på Boxerville för 15000:- Ingen svensk var intresserad och den var påväg till Holland, så jag köpte den.
Det är en nerplockad tom buss på hjul. Den kommer jag att svetsa upp och plocka ihop. Sedan kommer den nog att säljas för runt 60 000:-
Då har jag köpt billigt och sålt dyrt.
Visst kan jag nog också sälja den för 40000:- och gå runt. Men jag tänker såhär, sätter jag ut den för 40000:- så kommer den att säljas väldigt fort. Skulle tro att den är såld inom en timme.
Ev så blir den nya ägaren nån som behåller den, eller så är det nån som köper den och sätter ut den för 60000:- i sin tur och säljer den lätt för dom pengarna.
Då har jag alltså praktiskt taget gett bort en månadslön ( 20000:- ) genom att vara schysst och sätta ut den billigt.
Men å andra sidan så skulle inte jag köra en budgivning heller. Är jag nöjd med 60´ så är jag det. Hade jag kunnat få 65´ genom en utdragen budgivning så skiter jag i det.
Demian har aldelles rätt.
Vad är det för fel o göra några spänn på en hobby bil?
Köpte en 65a typ 1 -08 för fem,lagt ner mängder med timmar
o en hel del pengar, skulle aldrig drömma om o
släppa den för under 30'. Är det "fel"? Har man inte råd med hobbyn
ska man kanske inte hålla på med den.
Kommer vakna med orena fingrar
9 2015-03-29 15:52:56 Senaste redigerad av Johan W (2015-03-29 15:53:59)
Har gjort samma sak, och för det jobbet jag har gjort vill jag ha betalt för, inte under 30k för en iordninggjord typ1 äldre än -68
Dom lär ju hålla priset och antagligen öka så det är bättre än att ha pengarna på banken och åka gratis, har man inte pengar kan man ju låna 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Känns ju genast mer rättvist när man tänker på moderna bilar. Min Passat tex som jag pröjsade 200k för för lite drygt 1,5 år sedan. Nu gissar jag att den är värd 100k. Så att man kan tjäna en slant på hobbybilar man lagt ner lite kärlek på är väl inget märkvärdigt?
Umekille, hur tänker du själv i den här frågan? Det framgick inte direkt i din trådstart.
Nu kanske jag är helt fel ute, men det är ju så jag har råd att hålla på med mina gamla bilar
Om jag har tur och kan köpa hyfsat billigt och göra iordning samtidigt som jag har kul och sedan kan njuta med att köra. Efter som jag har fler bilar är det nästan alltid en som kommer att säljas. Med lite flyt kan jag sälja dyrare eller i alla fall gå jämt ut.
Det gäller alla mina hobbybilar eller slit-å-släng bilar. Ex. köpte en fin enägar Opel Corsa -00 för 7000kr obesiktigad, fixade - besiktade och åkte ett halvår. Sålde för 17000kr. Alla var nöjda och bilen var mycket fin.
VW 1300 -68
fattar inte diskussionen. Men om jag tolkat dig rätt, så kan jag lämna min buss för rostlagning hos dig, kostnadsfritt 
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Forum är för att folk skall kunna säga sin mening... Men jag jobbar för pengar... Så överlever jag...
Hade jag varit rik skulle jag bara göra saker jag gillar hela dagarna..
Om jag då jobbar med något hemma som jag gillar att göra, och någon vill handla det för ett pris jag är nöjd med, då säljer jag och det är inte fel.. Skulle jag vara rik, det finns ju vissa som är det.. Då kunde jag kanske göra saker gratis..... Men att tycka illa om folk som kan få in lite pengar på något dom gillar är fel..
I alla fall i min värld!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Förstår inte hur du tänker umekille!! vi som jagar på och köper, fixar och donar ska inte belönas, eller? Har själv haft ett vanligt jobb hela livet och har fått ihop en skaplig samling bilar som jag aldrig haft råd med om jag suttit på avbytarbänken och tittat på. Tycker det luktar svensk avundsjuka.........skärpning!!!
Mitt försvar är att det var i slutet på det goda 80-talet..................!!!!
Om man inte är beredd att betala vad saker kostar, så får man stå vid sidlinjen o titta på, alternativt köpa något objekt o laga upp. Att förvänta sig att andra människor skall ge bort sin tid, det är nog tyvärr att vara lite naiv
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
16 2015-03-29 21:17:40 Senaste redigerad av Demian (2015-03-29 21:22:07)
En hobby har blivit mer än en hobby då det gått
vinstintresse i den. att få betalt för ett fysiskt
jobb man lagt ner på en bil vid sättande av säljpris
är fel som privatperson...det är ju ändå en hobby eller?
Jag tror du tänker fel.
Säg att du köper en rostig oval och lämnar bort den på rostlagning till en firma.
Bilen kostar dig 50000:- då den är klar. Om du efter nått år vill sälja den, så är det inte helt orimligt att du vill ha 50000:- för den.
Om jag har en likadan bil, men gjort jobbet själv, så har kanske bilen kostat mig 30000:- Är blien värd 50000:- så vore det konstigt att sälja den för 30000:-
Ta Franke som exempel, som bygger lite framvagnar åt folk. Det uppskattas att han gör det. Och naturligtvis räknar jag med att han tjärnar några kronor på jobbet. Annars skulle det kännas fel att be honom lägga tex 8 timmar av sin fritid för att hjälpa mig i min hobby.
Jag förstår ju att du kanske tycker att charmen med en hobby försvinner när det börjar handla om pengar, men så ser tyvärr verkligheten ut. Man får söka sig till andra hobbys isåfall.
Men se det positivt. Jämför med tex Saab V4. Där renoveras det inga lik, för att det inte är värt det. Det går ju att köpa fina bilar för inga pengar.
Men å andra sidan är det svårt att hitta nytillverkade delar, för att inga bilar totalrenoveras i en större omfattning.
Och finns det inga prylar att köpa, så är det kanske inte lika roligt att hålla på.
Det hela är ett ekorrhjul där ekonomi och hobby lever sida vid sida.
umekille skrev:En hobby har blivit mer än en hobby då det gått
vinstintresse i den. att få betalt för ett fysiskt
jobb man lagt ner på en bil vid sättande av säljpris
är fel som privatperson...det är ju ändå en hobby eller?Jag tror du tänker fel.
Säg att du köper en rostig oval och lämnar bort den på rostlagning till en firma.
Bilen kostar dig 50000:- då den är klar. Om du efter nått år vill sälja den, så är det inte helt orimligt att du vill ha 50000:- för den.
Om jag har en likadan bil, men gjort jobbet själv, så har kanske bilen kostat mig 30000:- Är blien värd 50000:- så vore det konstigt att sälja den för 30000:-
Ta Franke som exempel, som bygger lite framvagnar åt folk. Det uppskattas att han gör det. Och naturligtvis räknar jag med att han tjärnar några kronor på jobbet. Annars skulle det kännas fel att be honom lägga tex 8 timmar av sin fritid för att hjälpa mig i min hobby.
Jag förstår ju att du kanske tycker att charmen med en hobby försvinner när det börjar handla om pengar, men så ser tyvärr verkligheten ut. Man får söka sig till andra hobbys isåfall.
Men se det positivt. Jämför med tex Saab V4. Där renoveras det inga lik, för att det inte är värt det. Det går ju att köpa fina bilar för inga pengar.
Men å andra sidan är det svårt att hitta nytillverkade delar, för att inga bilar totalrenoveras i en större omfattning.Och finns det inga prylar att köpa, så är det kanske inte lika roligt att hålla på.
Det hela är ett ekorrhjul där ekonomi och hobby lever sida vid sida.
Word! 
Min fru samanfattatde de väldigt bra häromkvällen..
Vi hade just köpt en buss till henne och allt borde va topp men ändå såg hon ledsen ut...
När jag frågade varför fick jag svaret.
-Jag får alltid en som tomhets känsla när jag köpt bil.
Nu är de inte lika roligt att kolla blocket...
För så är de ju, för många av oss är jakten på fynd och glädjen att göra bra affärer lika mycket en del av hobbyn som att åka på träff eller hänga i garaget..
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Undrar om detta inte e för o provocera. Är väl ingen som VILL sälja med förlust om man kan slippa. Men många vill ju ha allt för "vettig peng" "inga fantasi priser" mm,mm. Helst snubbla över en körbar orginal 46a utan rost, gratis! Suck....Om jag är villig o betala 10' för en rostig lyckta så e väl det en vettig peng för mig?
Kommer vakna med orena fingrar
Köpte mig en rostg bay pickis för en slant när ja sängt och lagat upp den till besiktningsbsart skick och så jag vill har den. Så har den kostat mig lika mkt som en halv fräch färdig när dom dyker upp på blocket så nån större vinnst skulle jag nog inte göra på den det e ju inte gratis o köpa grejjer o göra iordning bilar heller
21 2015-03-29 22:20:27 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-03-29 22:30:46)
Och många faller i "fällan" med dessa idiotiska påståenden från Ume, dvs går igång på att försöka förklara eller tjafsa tillbaka.
Det måste ju vara för att provocera, kan inte tänka mig att någon verkligen är så trångsynt i Umeå......
Det är ju inte första gången konstiga kommentarer skrivs angående originalskick, prisbild osv osv ...bla bla bla.
Bäst är att bara ignorera dravlet.
Jag kanske ska kontra med att nämna hur många hundra Vws jag tjänat pengar på istället ! ! !
Jag ser det som att jag räddat livet på de flesta av de vagnarna.
Lite underhållning är väl roligt 
Jo, ha ha ha vad jag skrattar....not. Tröttsamt med nonsens. 
24 2015-03-30 05:46:37 Senaste redigerad av Patrik B. (2015-03-30 05:47:20)
Och många faller i "fällan" med dessa idiotiska påståenden från Ume, dvs går igång på att försöka förklara eller tjafsa tillbaka.
Det måste ju vara för att provocera, kan inte tänka mig att någon verkligen är så trångsynt i Umeå......
Men i Umeå bor ju KATLA
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. … el=4140912
Nycirkusartisten har fått oss precis där hen vill: I ett currykryss!!!

Snart är det dags att ta fram lite chips. 
VW 1300 -68