1

Hej! Äntligen ska jag för första ggn i mitt liv byta h+v golvhalvor på min kära 1303a. Ska jag bara skära bort de gamla plåtarna eller  är de punktade längs rambalken, så de gamla svetsarna kan borras ur...verkar ju dock bli ett hästjobb isf. De nya plåtarna har jag förstått att jag ska borra och punkt längs rambalken och ska ligga omlott inne vid balken. Och en ordentlig karosseritätning förstås.
Stort projekt för mig...behöver all hjälp jag kan få ICQ/ab . Tack!
Mvh Crockett

2

Ok...karossen är helt bortlyft. Ska byta båda värmekanalerna oxå, men det gör jag sist innan jag lyfter på karossen igen. Har ingen koll på hur jag byter dessa enklast, men det blir en senare fråga.

3

Vad du behöver byta beror ju givetvis på skicket... Men om dom håller att bulta upp golvplåten mot, kan dom ju sas vara form när du fäster upp golvplåtarna i plattan. Sedan kan man ju sätta fast värmekanalerna där dom skall bo  på den senare färdiga plattan och montera passa in svetsa resten av karossen på dom. Dock är det viktigt att svetsa stag vid dörrhål och tvärs i karossen för att hålla måtten gärna med vantskruvar så en justering är möjlig och dörrarna måste vara monterbara i dörrhålen för passforms kontroll.
Inget är omöjligt fast vissa saker tar längre tid...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tyvärr är värmekankanalerna totalt kassa, så de duger inte som "mall". Det är alltså enklare att montera de nya värmekanalerna på det nya golvet, skära loss de gamla kanalerna, och sen lyfta på karossen och svetsa fast den på de nya kanalerna.....phu hur ska jag ro detta hamn Default/hmm . Nä, nu får jag inte underskatta mig själv ICQ/ab .

5

Dåså, då är ena golvhalvan borta och snart ska jag punkta dit den nya plåten.....snacka om skillnad. Sågade bort gamla plåten och slog sedan bort svetsarna, så det är bara kanten vid ramtunneln kvar. Har jag gjort rätt...verkar ju inte bli så mycket att punkt i, men ramtunnelns plåt är ju ganska tjock, så det blir väl bra hoppas jag? Tog massor med mått innan jag tog bort det gamla golvet.

6

Bara tänk på, gör tillräckligt stora hål i golvplåten så du kan märla på med ordentlig spänning (ampere) då du ju själv sett mitttunnelns kant är hyfsat tjock så man vill att svetsen fäster ordentligt i den.. jag brukar slipa ordentligt rent på den sedan späda en bra rostskyddsfärg och efter avslutad sversning låta den sutta i i glipan mellan platta/mitttunnel gärna från bägge håll om man kan vända på plattan.. ju mindre färgoch rost som finns i närheten av svetsen destå större är chansen att svetsen blir bra. ICQ/an
En bra regel är att provsvetsa på samma sort , eller liknade .. tjocklekar och provbryta, så ser man hur lyckad svetsen blev...om man inte är mycket bekant med "sin" svets..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Ok, tack för tipsen! Nej är ingen kung på svetsning... svårt med alla inställningar med trådmatning och värme mm. Lånat en bra svetsar iaf. Så viktigt med bra kräm alltså eftersom plåten i ramtunneln är tjock? Trådmatning då? Läste att man kan borra ned en bit i ramtunnelplåten, blir det bättre då?

8

Tja det är ingen nackdel, då man då lättare kan säkerställa att alla 3 plåtarna svetsas ihop... (2tunnel+golv.)som innan, att provsvetsa på provbitar är guld.. jag gör så nästan alltid.. då det nästan alltid måste finjusteras beroende på tjockleken på svetsgodset och om man punktsvetsar/pluggsvetsar , eller sömsvetsar... ICQ/an skönt att göra "felen" på något man kan kasta bort...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Andra golvhalvan borta...otroligt vad kapskivor det gå åt. Har knackat rent runt ramtunnelplåten men upptäckte tyvärr ett hål under ramtunnel där det kommit in en massa blöt smuts som ligger där. Kan känna det om jag kör in fingrarna där pedalerna sitter fast. Ska jag ta upp ett större hål under och skrapa/blåsa ur skiten med tryckluft för att sedan få det att torka torrt därinne. Jag vill ju inte stänga in fukten. Såg en dräneringsplugg längre bak men den var igensatt med underredsmassa. Sen tillkom lite rostlagning av napoleonhatten som jag måste laga innan jag kan punkta fast golvet. Vad har jag gett mig in på Default/hmm . Men det blir nog fint när det blir klart.

10

Det fixar du! Har gjort det du håller på med på min -64. Mycket jobb såklart men tar man det bara lugnt och metodiskt så klarar man det. Mycket mäta blir det  ICQ/ab  Sen får man se till att vila mellan garagepassen så det inte slutar med att man hatar bilen.. Grymt trevligt när man är klar! Lycka till!

11

I know the feeling, håller på för fullt själv för första gången och börjar nu ana ett ljus i tunneln  ICQ/ae men sen har jag karossen kvar...  ICQ/ad

12

Borde jag öppna upp tunneln för att få ur smutsen som kommit in eller är det överkurs...vad tror ni? Lars  R, jag bor i Katrineholm.

13

Längst fram på plattan bör det finnas ett täcklock där växellänkagets rör sticks in.. Om man sticker in en damsugarslang där kan man suga ut skit... Likadant i bakkant av plattan där skarven sitter till växellänkaget.. Liksom vid växelspaken.tar man en bit lite klenare rör och tejpar fast i gamsugarslangen så kan man komma åt. Typ en bit trädgårds slang... Fast vill du kapa upp och sen svetsa till igen så kan man gåra så oxå.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Kapa inte upp tunneln, onödigt jobb. SOm Michaelth säger, dammsugare. Det räcker gott o väl.

15

Ok...tack för svaren grabbar!!
Nu åker jag till  jobbet och drar in lite "kulor" till projektet ICQ/ab .

16

Hej igen!
Passformen på höger golvplåt är inte den bästa. Det blir en glipa i bakkanten (se bild), går inte att justera mer, då den ligger helt emot ramtunneln. går ju inte att svetsa om det är luft mellan plåtarna. Drar jag ut den lite blir det för lite att svetsa i eftersom "läppen" från ramtunneln inte är så bred. Hur ska den sitta bak på "klacken" (se bild)? Sen ett stort problem till...hittar inte lappen på alla mått jag tagit på gamla golvet. Jag har letat överallt, måste ha slängt den ICQ/ac . Hur fan ska jag då veta att det passar när jag lyfter på karossen?

Post's attachments

2.jpg, 117.35 kb, 576 x 384
2.jpg 117.35 kb, 209 downloads since 2015-04-03 

3.jpg, 99.4 kb, 576 x 384
3.jpg 99.4 kb, 208 downloads since 2015-04-03 

17

Aha, är det lättare att montera spetsatna först och sen passa in golvplåtarna? Tänkte först bara byta golvplåtarna, men originalspetsarna var sönderrostade i ytterkanten, så jag sågade loss de med och byter allt. Jag har tyvärr den tunnare varianten. Lars R, jag tar gärna del av dina mått, tack!

18

Tänkte innan idag... fan detta skulle man ju sagt innan. ICQ/ac .Jag  bruka försöka behålla så mycket som möjligt av bakkanten, så har man bra referens punkter bäde fram och bak gällande höjd och bredd...
Eftersom golvplåtarna brukar vara lite lotteri i passformen.. ICQ/am  men då hamnar dom hyfsat rätt i alla fall.. den biten som sitter bak på nya  golvplåten brukar jag kasta ICQ/ad  och satsa på att reparera originalet......
Men som ovan det finns ju olika kvaliteer.... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19 Senaste redigerad av Johan W (2015-04-03 18:41:42)

Lars R skrev:

Ett tips är att du sänker ner karossen och passar in ICQ/ag

Nästan ett krav om man vill få det rätt med"Klåparholms golvplåtar" ICQ/ae

Denna bör passa din med Default/hmm

Post's attachments

VWPanBoltMeasurements3.jpg, 53.98 kb, 593 x 768
VWPanBoltMeasurements3.jpg 53.98 kb, 198 downloads since 2015-04-03 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Ok...fan oxå, kanske var för snabb som rev bort spetsarna. Men de var som sagt ruttna i ytterkanten, och eftersom golvplåtarna var kompletta med spetsar tänkte jag aha, jag byter hela skiten. Och nu står jag här med skägget i brevlådan, oerfaren nybörjare som man är ICQ/ac . Problemet är att jag har två nya värmekanaler som oxå måste bytas, då de som sitter på bilen är fullständig kassa. Alla svetsmuttrar gick av när jag skulle lossa karossen, så jag kan inte måtta med de. När ni säger sänka ned karossen över plattan, har ni nån typ av winch eller nåt. Vore faktisk smart, när jag ska byta värmekanaler sen...att lyfta upp och ner hela tiden för att få det bra. Blir jobbigt att ringa polare hela tiden.

21

Tja om du handlar /lånaren enkel båt vinch, typ sådant som sitter på båt trailers. obs måste gå att spärra.... bygger en enkel "gungställning" av lite regelvirke.eller om du har något starkt i garage taket.. och ställer över karossen.hissa och rulla under plattan osv... ett brett spännband genom dörrhålen, så går det hyfsat enkelt att hissa upp och ner karossen på egen hand.. dock se till så du inte har kroppsdelar i mellan då även en tom kaross väger några kg..
karossen kommer ju att vila på andra ställen än bara kanterna ,så det är ju ändå meningen, att karossen och golvet skall passa ihop i slutet ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Det där är något du bör göra speciellt när du måste upp och ner flera ggr vid tröskel bytet med Default/hmm

Det är inget man gör i ett nafs, bra nybörjar projekt alltså, allt kommer verka lätt efteråt ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

23

Okej...en sak  i taget. Beträffande spetsarna nu då, ska det bara vila och punktas fast mot stöden i ytterkanten eller? Blev just nervös att jag råkat såga bort för mycket av bara farten. Fan vad jag ångrar att jag inte lät originalen sitta kvar ICQ/ac . Ser ju dock var de har suttit...så jag får rätt höjd mm. Hur mycket marginal kan man ha på ett golv egentligen, är det på millimetern för att karossen ska passa? Lite fler mått på spetsarna samt bilder på hur de ska fästas önskas.

24

En vw kaross är ganska så vek i sin uppbyggnad.. vilket gör..  om man bultar fast den på bottenplattans infästningspunkter..finns ju några fler än bara kanterna av plattan och dom är i fel höjd, så drar man dörröppningarna fel....och man får en dålig passning. då du nu skall byta ut värmekamrarna också, så är det ett visst pussel att få allt rätt. en del går att shimsa bort mellan infästningar.. men inte allt.
svetsar drar ihop materialet..och flyttar bitarna från där man trodde dom skulle vara . att sätta bitarna på måfå innebär att du troligen får slipa upp och flytta dom igen. ICQ/ac

så en smidig lyftlösning är guld..=inte polarna och en back öl...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Jaa...hittade lappen med mina mått på det gamla golvet. Vill ju göra klart golvplattan innan jag ger mig på karossen och värmekanalerna. Det svåraste nu är ju att få rätt höjd på spetsarna, vilka jag som sagt var dum nog att såga bort, finns nåt riktmått på de? En " dum" fråga men vilka punkter vilar kaross på egentligen? Och vilar ytterkanten på golvplåtarna bara på de små "klorna" som sitter bak?