1

Jag och min pappa bygger just nu helt inredning i min folkabuss från 1973. Nedan är lite bilder från pågående arbete. Vad tror ni? Blir det bra?

Planen är att jag ska resa med folkabussen i Europa sommaren 2015.

Ni hittar fler bilder från vårt projekt på sunday.nu

Post's attachments

folkabuss_porslinsskap_6.jpg, 89.73 kb, 600 x 800
folkabuss_porslinsskap_6.jpg 89.73 kb, 225 downloads since 2015-02-03 

sunday_inredning_5.jpg, 62.75 kb, 600 x 800
sunday_inredning_5.jpg 62.75 kb, 269 downloads since 2015-02-03 

sunday_sang.jpg, 39.17 kb, 600 x 450
sunday_sang.jpg 39.17 kb, 188 downloads since 2015-02-03 

sunday_soffa-med-ryggstod.jpg, 55.45 kb, 600 x 450
sunday_soffa-med-ryggstod.jpg 55.45 kb, 310 downloads since 2015-02-03 

2

Ser bra ut.. Ska ni ha lite inspirations bilder? kolla på http://www.airteriors.co.uk/ där finns gott om bilder.
Dom har även en facebook sida man kan gå in på fast man inte har facebook och kolla på deras bilder.

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

3

Snygga inredningar. Tack för tipset ICQ/ab

4

Ja - och det bästa är att de inte bara visar färdigbyggda, utan även under uppbyggnaden. ICQ/ab

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

5

Nu snackar vi snickeri glädje, kommer nog bli skitballt det här

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

6

speedwagen skrev:

Ser bra ut.. Ska ni ha lite inspirations bilder? kolla på http://www.airteriors.co.uk/ där finns gott om bilder.
Dom har även en facebook sida man kan gå in på fast man inte har facebook och kolla på deras bilder.

Ser på en av deras inredningar att de använt utdragbara skenor som sitter i serverskåp, där man rackmonterar servrar.
Har nog några överblivna såna ligger på jobbet om någon är intresserad av att knåpa ihop nåt fiffigt

7

Tack ICQ/ab Min pappa är båtbyggare och det har visat sig vara en lämpig bakgrund. Mycket gemensamt.

Hälsar
Marie

8

http://youtu.be/Ha5cJf401k0 wheeler dealers vw camper bygge ICQ/ad

9

Hej,
Det händer grejor i garaget i Småland. Senaste dagarna har det byggts ett matbord bl.a. Vad tycker ni? www.sunday.nu

Nu ska vi ge oss på pentry nästa vecka. Har beställt gasolkök och kylskåp. Spännande.

10

Ser jäkligt bra o proffsigt ut, bra med händig pappa.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

Snygga lösningar..blir det fernissa eller hartsolja på det? ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Hej!

Senaste tiden har vi i alla fall jobbat vidare med folkabussens pentry. Folkabussens pentry är byggd som en modul; innehållande gasolkök, kylbox och förvaringslådor. Pentryt mått är B 80 x H 62 x D 50 cm.

Pentryt innehåller fyra lådor som alla rullar på skenor, så kallade expensionsbeslag. Lådorna kan dras ut hela vägen och låses när man stängt dem. Så man ska inte behöva oroa sig för plötsliga ”lådöppningar” under pågående färd. En av lådorna är hållare av kylboxen. Kylboxen rymmer 40 liter och drivs med 12, 220 volt eller gasol.

Besök oss på sunday.nu för mer info och bilder.

Hälsar
Marie

Post's attachments

Folkabuss_gasol-och-diskho_1.jpg, 35.9 kb, 600 x 300
Folkabuss_gasol-och-diskho_1.jpg 35.9 kb, 235 downloads since 2015-03-24 

pentry_folkabuss_4.jpg, 35.16 kb, 600 x 300
pentry_folkabuss_4.jpg 35.16 kb, 203 downloads since 2015-03-24 

pentry_folkabuss_5.jpg, 29.2 kb, 600 x 300
pentry_folkabuss_5.jpg 29.2 kb, 233 downloads since 2015-03-24 

pentry_folkabuss_8.jpg, 35.26 kb, 600 x 300
pentry_folkabuss_8.jpg 35.26 kb, 209 downloads since 2015-03-24 

13

Verkligen skitsnyggt!

"Don´t get a second car, get a second house"

14

Är inredningen hemmabyggd eller har ni best delar och i sånnafall varifrån?
Har ju planer på att inreda bussen min med.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

15

Hej!

Roligt att ni gillar vår inredning ICQ/ab

Inredningen är hemmasnickrad. Min pappa har gjort allt från koncept, till mallar och nu färdig inredning. Inredningen är superfin, men det häftigaste är ändå funktionen. Det är nästan galet smidigt att bädda ner/upp, använda bordet osv. Det måste nästa ses.

Vår buss finns i Kristdala i Småland. Har du vägarna förbi får du gärna komma och titta på den. Och vill ha något byggt eller tips går det bra att kontakta min pappa, som gör snickerijobb via sitt företag.

Hälsar
Marie

16

Hej Marie !
Kristdala är ju inte så långt , åker gärna och kollar in den.
Tror du att far din vill göra en till ?
Mvh
Stefan

VW Typ 2 1967

17

Snyggt och grymma lösningar!

Vi byggde inredning till vår bay våren -11 och åkte sen på en månadslång tripp genom Frankrike och över Pyrenéerna till Pamplona.
Många härliga minnen, men den bästa behållningen av vår resa var när dottern kom 26 april året efter ICQ/ab

Ett tips är att ta det lugnt; resan är målet.
Solpanel och kompressorkyl gör att man aldrig blir beroende av att koppla in sig på el nånstans.  Vi hade först en gas/12V/230V absorptionskylbox som vi även byggde en möbel efter, men insåg efter testcampande att den drog ur 105Ah-batteriet alldeles för snabbt och bytte till en kompressorkylbox precis innan vi åkte (testade aldrig med gas). Den var mindre (18 l) men den kan istället hålla kylan från vår till höst på bara solpanelen (95W). Den räcker ändå till att kyla de nog så viktiga dryckerna förutom maten ICQ/ab

Om ni ska till Frankrike så kolla in France Passion, det är ett nätverk med tusentals gårdar där man står gratis (medlemskap/katalog kostar typ 300:-). Vi bodde på hjortfarmar, snigelfarm!!!, vingårdar, champagnegård m m.

Det var annars rätt svårt att hitta fricampingar i Frankrike, förutom France Passion tog vi ibland in på campingar med få stjärnor eftersom dom var trevligast och genuinast (t ex på Ile Madame dit man bara kan åka under lågvatten).

Helt mörkläggande gardiner är skönt också, med vit utsida som inte absorberar värme på samma sätt. Vi beställde ett set från vwcampercurtains.co.uk som kostade totalt £207.

Nåt sätt att få in luft utan att ha fönstrena kan också vara värt att tänka på. Vi satte också en lite wire på insidan av bakluckan så att den kan öppnas inifrån när man behöver luft på morgonen (ihop med en dörrbroms så att den inte behöver vara helt öppen).

Ta alltid med toapapper på toaletterna hälsar min sambo..

Trevlig resa!

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

18

Hej kisavw!

Det är inte alls omöjligt att pappa kan tänka sig att snickra en buss till, eller iallafall vissa delar och så kanske du kan bygga lite själv. Men det bästa är nog om du kommer och besöker oss om någon månad i Kristdala. Just nu är bussen helt tom och inredningen ska putsas, betsas och lackas över påsken. Sedan kommer vi att montera inredningen igen. Jag kan höra av mig när vi är klara, skicka din mailadress. Mig når du [email protected]

19

Hej Ozz!

Vilka grymma tips, vad glad jag blir ICQ/ab France Passion verkar ju fantatiskt, det ska kollas upp och provas. Ni har ingen blogg där man kan läsa om er resa. Ni kan följa oss på www.sunday.nu

Ha det fint och hälsa sambon, Marie

20

Jorå den finns fortfarande kvar, https://folkabussen.wordpress.com/
I min signatur finns länken till bussens projekttråd oxå.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

21

Sunday skrev:

Hej kisavw!

Det är inte alls omöjligt att pappa kan tänka sig att snickra en buss till, eller iallafall vissa delar och så kanske du kan bygga lite själv. Men det bästa är nog om du kommer och besöker oss om någon månad i Kristdala. Just nu är bussen helt tom och inredningen ska putsas, betsas och lackas över påsken. Sedan kommer vi att montera inredningen igen. Jag kan höra av mig när vi är klara, skicka din mailadress. Mig når du [email protected]

Hej !
Absolut är jag intresserad att kika förbi och snacka om detta.
Slänger ett mail till dig !

VW Typ 2 1967

22

Hej igen,

Nu pågår putsning, bets och lackning av inredning.

Post's attachments

inredning_betsning-4.jpg, 42.25 kb, 600 x 300
inredning_betsning-4.jpg 42.25 kb, 198 downloads since 2015-04-14 

inredning_betsning-7.jpg, 42.85 kb, 600 x 300
inredning_betsning-7.jpg 42.85 kb, 192 downloads since 2015-04-14 

inredning_betsning-8.jpg, 52.79 kb, 600 x 300
inredning_betsning-8.jpg 52.79 kb, 188 downloads since 2015-04-14 

23

Snyggt ICQ/ab

24

wow

25