1

Nu sitter 195/75-14 och jag tänkte få mer syncro-stuk, utan att höja bussen.
Någon som vet maxdimension som funkar utan att ta i,  antingen 14" 15" eller 16" ?

Post's attachments

t3.jpg, 46.45 kb, 376 x 214
t3.jpg 46.45 kb, 196 downloads since 2015-03-23 

2

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 4c6cb44bdb

Avhandlat cirka 43 gånger det senaste året. Sök så hittar du.

3

svenne duva skrev:

Tack, jag har sökt där.
Hittat alla möjliga kombinationer av fälgar o däck som passar.
Men min fråga var hur höga däck kan jag ha som max på orginal t3?
Inte intresserad av feta 17" utan vill ha offroad-look alltså så höga som möjligt på 14"

4

Om du är beredd att skära nån cm i skärmkanterna så kan du ha samma däck som på en 16" syncro dock blir det lite trångt vid svingarmen men 235/75X15 funkar annars utan problem, kan bli att bilen blir lite trött pga den höga utväxling som blir

5 Senaste redigerad av Kjell T (2015-03-24 09:20:48)

Hur stora däck med minst  75% höjd ryms utan problem om man inte vill ändra på höjd och ej heller kapa i karossen på en förövrigt original Syncro 14"?

6

Fats skrev:
svenne duva skrev:

Tack, jag har sökt där.
Hittat alla möjliga kombinationer av fälgar o däck som passar.
Men min fråga var hur höga däck kan jag ha som max på orginal t3?
Inte intresserad av feta 17" utan vill ha offroad-look alltså så höga som möjligt på 14"

Ja? Då har du ju allt du behöver. Där kan du hitta hur många kombinationer som helst och vad det sitter fälg i mitten har liksom ingen roll.

Men jag kan hjälpa dig på traven.
Det här är 205/65 16, vilket ger en diameter på 673 mm. De går fritt utan problem. Skulle säga att du kan gå upp till 690 utan att ta i.
MEN, ditt problem är att det kommer inte se offroadigt ut över huvudtaget, för de kommer fortfarande vara smala som moppehjul på 14-fälgar.

http://3.bp.blogspot.com/_1YSYxoIZ1Wo/TA-Ty_xOFaI/AAAAAAAAAdo/BKXsmizQ2bg/s1600/IMG_7094+copy-791374.jpg

7

visst har 14 syncro o 2wd likadana bak bärarmar? isf är Max du kan få på som i mitt fall 225/75/16 jag har några mm bara kvar mellan däck bärarmen fram.
Som svenne duva skrev så spelar det ingen roll om det är 17 eller 13" det är ju slutliga diametern med däcken som folk har fått på ICQ/ag

8

Tack för måtten 673...690mm i max diameter. Nu är det bara att titta i STRO normerna när det blir dags. Jag har försökt titta på olika sidor för att hitta ett svar, men de flesta har gjort en massa andra konstigheter också förutom byta hjul.

9

Tack för alla svar.
Som sagt, då vet vi maxdiameter.

10

Abdalhs 225/75/16 är 744 mm, så runt 700 är okej om du vill ha lite marginal. ICQ/ab

11

svenne duva skrev:

Abdalhs 225/75/16 är 744 mm, så runt 700 är okej om du vill ha lite marginal. ICQ/ab

Stämmer grymt, fram tar dom i utan höjning när det fjädrar ICQ/ag

12 Senaste redigerad av Baua (2015-03-28 18:13:53)

Eftersom att vi pratar om maximal diameter, så har även jag en fråga.
Har en 14" Syncrobuss, som jag tänkte lägga på en uppsättning original 16" syncrofälgar på.
Lämnade in dessa på blästring och lack och har därför inte mätt bredden på dom.
Jag ska höja bussen 30mm däcken jag tänkt införskaffa är BF Goodrich AT med måtten
215/70 R16.
Undrar följande:
1. kommer dessa däck att passa på fälgarna och kommer diametern fungera utan att man behöver skära i plåten?

2. Kommer det att finnas plats för att kunna gå upp ytterligaren en bredd

3. Kommer 16" fälgen få plats inåt, eller behöver man bredda med spacer?

4. Om ja på fråga 4, hur mycket måste man bredda?

Ber om ursäkt att jag lånade tråden, men däck och fälg är fan inte lätt.
Och jag vet att 215 är löjligt smalt, men i alla fall.

Mvh
Magnus

13

Baua skrev:

Har en 14" Syncrobuss, som jag tänkte lägga på en uppsättning original 16" syncrofälgar på.
Jag ska höja bussen 30mm däcken jag tänkt införskaffa är BF Goodrich AT med måtten
215/70 R16.
Undrar följande:
1. kommer dessa däck att passa på fälgarna och kommer diametern fungera utan att man behöver skära i plåten?

Mvh
Magnus

Tänk på att hastighetsmätaren inte kommer att visa samma sak när du monterar högre/större hjul. Dessutom ändras utväxlingen på grund av den större hjulstorleken så bilen kommer att vara slöare.

14

Hej Fetto!
Välkommen till den underbara 4wd världen, där det ska var stort, grovt och brett.
Vet och förstår vad du menar, men jag skulle behöva svar på mina frågor.

Mvh
Magnus

15

Plöj genom Thesamba-länken, där står allt.

16

Baua skrev:

215/70 R16.
Undrar följande:

Mvh
Magnus

215/70R16 kommer passa i diameter. Jag har ju 225/75R16
som jag skrev.
för att svara på andra frågorna om frigång måste du veta bredd o ET..men som tidigare nämnt finns det säkert på the samba

17

Angående hastighetmätarn så visa den inte så jäkla fel det var nästan omärkbart..hade både gps och vanliga och jämförde ska göra det igen för säkerhetens skull

18

När jag körde med 205/80-16 så visade hastigheten rätt = gps:en. Biltillverkarna gör medvetet en  felvisning som visar nästan 10 % för mycket. Kanske för att det skall bli mera mil per liter?

19

Svar till Baua

Syncro 16" original är 5,5" breda och har ET 34, de flesta däcktillverkare brukar rekommendera max 215 mm breda däck på 5,5". Beroende på om du har 185x14 eller 205x14 som original på din syncro så är det olika utväxlingar. Jag har en 205x14 som jag har provat olika dimensioner på.
205x16 blir högt och ser maffigt ut. Hastighetsmätaren visar exakt som GPS:en och man får ner varvtalet på landsväg. Nackdelen är att man inte får någon ork om man inte växlar ner ordentligt. I längden blir den tråkig att köra. Vinterdäcken är 195x14 och man kan ta gathörnen på trean men längtar efter en femma på landsvägen. Jag har provat 195x15 och det ger en bra körbarhet och det finns lite tuffare AT-mönster att välja på. Jag tror att 215/75x15 och 215/70x16 är det största man ska ha för att få en bil som blir trevlig att köra. Tilläggas bör att jag har en MV-motor. Kanske DJ eller en starkare diesel orkar större däck bättre. Här finns lite mer info: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=37919
Lycka till!

20

Tack för många bra svar.
Jag ber Fats om ursäkt för ev trådkapning, men känner att däckproblematiken är den samma även om man kör en Syncro.

Mvh
Magnus