1

Hej!
Kan komma över en industrimotor som sitter på en vattenpump och ej har så många timmar på sig. Så jag undrar vad det är för motor och om det går att sätta i den i en 1303s?

Här är bilderna:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/julle_96/11001718_857203617678854_6324246291427804794_o.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/julle_96/11021340_857204477678768_4170628277241507365_o.jpg
http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/julle_96/11001650_857203407678875_2801699922805661261_o.jpg

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

2

Står det 126A på plåten på fläktkåpan så är det en 1600cc enkelportare. Står det bara 126 så är det en 1500. Den passar men du åker nog på att byta svänghjul.

Alte Liebe rostet nicht!

3

Står 126 A på fläktkåpan  ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

4

Men är det en stor skillnad på dubbelport o enkelport?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

5

Om du vill sälja den, så är det bara att säga till.  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

x2

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

7

ju11e skrev:

Men är det en stor skillnad på dubbelport o enkelport?

Enligt specen tre hk men i verkligheten mer. En 1600 enkelport går väldigt fint och snålt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Då köper jag den ICQ/ad Tack för hjälpen!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

9

Jag har en likadan motor i min barndoor. Köpt av 25hp. Mycket trevlig maskin. Du lär bli nöjd.

Alte Liebe rostet nicht!

10

Detta är min 126a som suttit i en svets på Banverket.
Dock har jag portat och planat topparna, annat avgas och förgasare mm.
Men fortfarande orörd bottendel och enkelportstoppar:)

http://forumbilder.se/CEAVM/dsc-0480.JPG

Brum brum:)

Grattis att ha hittat en bra motor att bygga på!

11

Alex's skrev:

Detta är min 126a som suttit i en svets på Banverket.
Dock har jag portat och planat topparna, annat avgas och förgasare mm.
Men fortfarande orörd bottendel och enkelportstoppar:)

http://forumbilder.se/CEAVM/dsc-0480.JPG

Brum brum:)

Grattis att ha hittat en bra motor att bygga på!

Tack!
Gött ljud! Kollade på detta projekt igår o följt bussprojektet ganska länge o va grann den é!

Vet du vad vilken fördelare som lirar med original förgasarn?
Går det att byta ut insugsröret mot ett grövre?

Mvh Julle

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

12

Tack:)

Vw org insugsrör finns nog inte grövre, men fanns nog lite olika trim insugsrör till enkelport på 70 talet..

Förgasare bör du nog byta, den som sitter på nu heter antagligen 28vfis eller nåt sånt och har ingen acc pump, vilket man vill ha på en bil.
Jag körde min med en solex 30 ett tag innan jag trimmade det funkar fint.

Du behöver antagligen byta svänghjul, förgasare, och fördelare på den. Sen om du vill ha värme i bilen får man även byta fläktkåpan och avgas/ värmekammare.
Främre och bakre kylplåten behöver också bytas för att det ska bli tätt runt motorn i bilen.

Så lite pill är det ju men förhoppningsvis är motorn riktigt frisk och då är det ju lätt värt det!

13

Ska kolla närmare på förgasarn, Men svänghjulet bör väl kunnas tas från min 1600:a som sitter i baggen, likaså fläktkåpa o kylplåtar? om det nu kan passa? Har ju ett ormbo med värmekammare men det kanske inte passar till enkelport?
Jo lite pill är det ju men lätt värt det! sen när man har sparat ihop lite kulor så blir det nog lite värre saker  ICQ/af

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

14

Jo då svänghjul kan du ta ditt gamla, kolla bara så där är oring i det som sitter i 126a det bör det vara då är det bara att byta. och plåtar bör passa.

Du får flytta över ditt oljekyl också om du tar den fläktkåpan från dubbelportarrn.
Även fläkthjul hänger ihop med kåpan finns olika bredd.

Du kan ju plocka över generator och generatorn också från din befintliga motor. Då kan du sälja den lilla 12 (om det är en 12 volts?) volts generatorn från 126a för typ 1000-1500 spänn till nån som vill ha 12 volt på sin 30 hästare eller porsche...

Du kan ju även renovera dina dubbelports toppar om de är ok och sätta på dessa om du vill åka dubbelport.

Finns ju ganska billiga weber ict förgasare kit med insug till enkelport också annars ett alternativ:)

15

kanoners!  ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

16

Kola bara axialspelet där du bytewr svänghjul, och se till att dra det till korrekt moment.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Svwerker skrev:

Kola bara axialspelet där du bytewr svänghjul, och se till att dra det till korrekt moment.

343nm? Hur lättast kollar man axialspelet?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

18

Köp indikatorklocka på biltema och sätt magnetfoten på svänghjulet, nålen mot motorblocket och pressa fram och tillbaka. Denna metod har iaf funkat bra för mig.

Sen momentet på svänghjulsbulten, ta ett skaft om 0.5 meter och häng 70 kg på det så har du 350 nm, sen får du räkna om för din vikt/längd på skaft.. M=m*9,82 * L..

19 Senaste redigerad av Björn J. (2015-02-28 10:11:10)

Alex's skrev:

Köp indikatorklocka på biltema och sätt magnetfoten på svänghjulet, nålen mot motorblocket och pressa fram och tillbaka. Denna metod har iaf funkat bra för mig.

Sen momentet på svänghjulsbulten, ta ett skaft om 0.5 meter och häng 70 kg på det så har du 350 nm, sen får du räkna om för din vikt/längd på skaft.. M=m*9,82 * L..

Det är den vetenskapliga metoden.
Jag använder den också, jag väger mellan 73 och 75 kg, med overall och en del verktyg i fickorna något mer... ICQ/ab. 36mm hylsa på långt skaft och stången från garagedomkraften som förlängare... Och min tyngd ytterst. I praktiken är det nog "dra så hårt du kan och litet till".
Jag spänner fast motorn med ett brett spännband på en aluminiumstege, och har spärrat svänghjulet i kuggarna med ett sådant där specialhjälpmedel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/P9140202_zps6f932caa.jpg
Ungefär så här brukar jag göra. Vid detta tillfället låg båten i sjön så en tvärbalk till båtvaggan användes istället, och en inlånad stor spärrnyckel, men annars ser du principen.
Det är ju svårt att få ett mothåll om man inte spänner fast motorn ordentligt.

21

så här gör jag

Post's attachments

reg 007.JPG, 330.78 kb, 1632 x 1224
reg 007.JPG 330.78 kb, 149 downloads since 2015-02-28 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

22

Sitter å funderar på vad man ska köra med för förgasare och fördelare? funkar en solex 30 pict 1 o sedan en 009 bra? eller ska man satsa på något annat?
ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

23

Min åsikt är att du får en bättre och jämnare acceleration med en fördelare som har vakuumdosa, alltså där undertrycket i fögasaren påverkar förtändningen. Industrimotorer hade inte denna finess då de hela tiden gick på konstant varvtal, men det är en klar fördel på en bil som går på olika varvtal och som accelererar allt som oftast. Möjligen kan fördelaren med slutsiffror ..034 (eller är det ..043?) som sitter på AD och AS 1600 dubbelportsmotorerna passa bra.
Likväl behöver du en förgasare som har ett uttag för vakuumet, exempelvis 34 PICT, som också fanns på AD och AS.
Om du nu inte skall trimma maskinen, för då gäller andra grejer.

24

Björn J. skrev:

Min åsikt är att du får en bättre och jämnare acceleration med en fördelare som har vakuumdosa, alltså där undertrycket i fögasaren påverkar förtändningen. Industrimotorer hade inte denna finess då de hela tiden gick på konstant varvtal, men det är en klar fördel på en bil som går på olika varvtal och som accelererar allt som oftast. Möjligen kan fördelaren med slutsiffror ..034 (eller är det ..043?) som sitter på AD och AS 1600 dubbelportsmotorerna passa bra.
Likväl behöver du en förgasare som har ett uttag för vakuumet, exempelvis 34 PICT, som också fanns på AD och AS.
Om du nu inte skall trimma maskinen, för då gäller andra grejer.

Fördelarn kan jag ju ta från min dubbelportare men förgasarn passar ju inte insuget om jag ska ta 34 pict 3:an..  jag vill ha en  som lirar med vakuum som du säger, men vilka förgasare som passar enkelport insug har vakuum anslutning?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

25

Aj då, det är så det ligger till...
Och industrimotorns insugningsrör ser ju på bilden ut att vara i ett enda stycke... annars kunde du ju även tagit mittendelen från dubbelportarens insugsrör, nu går ju inte det utan att såga i industrimotorns insugningsrör och kanske även svetsa...
Men vi får låta förgasarexperterna säga sitt.