1

Vi (VWHK) fick den här frågan, men jag har inte koll på det här. Finns det någon Buggy-kännare här som kan hjälpa mig?

Dear Sir,

A dozen of our members have in recent years acquired a Beach Buggy on the Swedish 2nd hand market.

Could you tell me which companies/builders have been active since 1980 with the Beach Buggy in Sweden?

If so, please help me to their postal address or email address?

Awaiting you response, I remain,

With regards,

Algemene Buggy Club Holland.

Jan van der Lit.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Grundkravet på ett -amatör, eller -ombyggt fordon var väl att det var ägaren själv som "tillverkade det" ?

Det fanns säkert 50 st firmor som tillverkade glasfiberkarosset till buggy och Kit-Car på svenska marknaden under 80-talet, men inga(?) som tillverkade, reg-besiktigade och sedan sålde färdiga bilar - bara min uppfattning ?

3

Vad hette firmorna som tillverkade/sålde karosser? Jag känner bara till RPB, men de var inte kända för buggys.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Karl-Ola Englund i Karlholm tillverkade karosser,  Den gjutformen har jag nu.

www.abergsglasfiberkarosser.se

5

.

Post's attachments

AdvertentieHardplastteknik.jpg, 86.87 kb, 378 x 524
AdvertentieHardplastteknik.jpg 86.87 kb, 275 downloads since 2015-03-26 

You´ll never know...

6

Connys Carplast i Skövde höll väl också på med buggykarosser?

7

skulle tippa att varenda plastgjutare i landet gjorde buggykarosser och dom var många på den tiden. är nog svårt att få ihop nån lista över dessa då dom flesta gjorde ett gäng bara.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Om någon firma skulle ha byggt en färdig buggy/kitcar skulle den inte vara amatörbyggd och då inte falla inom det reglementet

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Härdplastteknik i Dösjebro.
LH Maskinkonsult.
Dalhems, sålde iallafall andras karosser, och har fortfarande en modell på sin hemsida.
Rogers Custom i Göteborg sålde väl också en och annan kaross, troligtvis kopior på amerikanska karosser.

Miljöteknik i Partille byggde otimistjollar, kanadensare, septitankar och en och annan buggykaross, fick jag reda på häromdagen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Frågan i sin helhet diskuteras annars rätt så ofta på landets ledande buggyforum,
www.beachbuggy.se

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Plastfabriken lär nog vara dom som gjöt och sålde flest buggykarosser skulle jag tro.

Comfort Racing och Speedcenter på Sveavägen sålde en del.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12

Jag föreslår att VWHK svarar Buggyklubben med mitt svar ?
-Så dom får sammanhanget klara för sig, det framgår ju att dom tror det fanns något företag som byggde och sålde Buggy 's, vilket i princip var förbjudet. Inte heller var det tillåtet att importera färdigbyggda bilar, därav "Kit-Car's"

MVWH Mettis

vwhk 981